گروه : اجتماعی /

شناسه: 1307

10 فروردین 1403 14:23

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

فرمانده انتظامی گلستان خبر داد افزایش 25 درصدی کشف سلاح غیرمجاز در گلستان

فرمانده انتظامی گلستان با انتقاد از گرایش بالای مردم استان بر نگهداری سلاح به‌خصوص سلاح شکاری غیرمجاز گفت: کشف سلاح غیرمجاز در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، در سال‌های اخیر به خصوص در دو سال گذشته اخبار متعددی از وقوع قتل‌ها در شهرستان‌های مختلف استان گلستان با استفاده از سلاح شکاری به خصوص سلاح‌های شکاری غیرمجاز رخ داده است.

قتل‌هایی که به دلیل ناتوانی در کنترل خشم، قتل با برنامه قبلی و یا قتل بر اثر شلیک‌های بی‌هدف انجام شده است حتی در برخی موارد شاهد وقوع قتل در مراسم‌های عروسی نیز بوده‌ایم که برای افزایش شور و هیجان و به رسم و سنت قدیمی از سلاح شکاری استفاده شده و به دلیل سهل‌انگاری در نحوه شلیک، باعث برخورد گلوله به افراد حاضر و مرگ افراد شده است.

اما سوال اصلی این است که علت وجود این سلاح‌های غیرمجاز در سطح استان چیست و چرا باید به سادگی سلاح‌های شکاری بدون مجوز در منازل، مکان‌های خصوصی و عموی نگهداری شود.

از سویی دیگر دلیل وجود این حجم سنگین از سلاح‌های شکاری که مجوز نیز دارند باید وجود داشته باشد و با توجه به وقوع این حوادث ناگوار، نباید مدیریت بهتری در صدور مجوز و پروانه نگهداری سلاح از سوی مراجع ذی‌صلاح انجام شود.

بر اساس قانون، نیروی انتظامی به عنوان یکی از سازمان‌هایی است که اجازه صدور پروانه نگهداری سلاح را دارد و از سویی دیگر با توجه به وظیفه ذاتی و قانونی پلیس در برخورد با مجرمان و متخلفان، به عنوان نهاد موثر و مستقیم در برخورد با دارندگان سلاح غیرمجاز محسوب می‌شود.

وجود سلاح غیرمجاز نه تنها تبعات اجتماعی و زمینه وقوع جرم را فراهم می‌سازد، بلکه به عنوان یک تهدید امنیتی نیز محسوب می‌شود چه بسا در روزهای گذشته یکی از مأموران انتظامی استان در عملیات دستگیری اراذل و اوباش در آق‌قلا با استفاده از همین سلاح شکاری غیرمجاز به شهادت رسید و سه نفر دیگر نیز در این عملیات به شدت مجروح شدند.

* وجود سلاح در گلستان یک معضل است

علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان گلستان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در این خصوص اظهار کرد: یکی از معضل‌های استان گلستان وجود سلاح است و گرایش مردم استان گلستان به نگهداری سلاح به خصوص سلاح شکاری بسیار بالا است.

وی ادامه داد: این تنها یک ادعا نیست و آمارها و مشاهدات عینی کامل این موضوع را ثابت می‌کند و می‌توان گفت تعداد سلاح‌های مجاز بسیار بالا است و سلاح غیرمجاز نیز در استان وجود دارد.

جاویدان در پاسخ به این سؤال که چه تعداد سلاح غیرمجاز به خصوص سلاح شکاری در استان وجود دارد، گفت: در این حوزه به آمار عددی نمی‌توانیم اشاره کنیم.

وی در خصوص نحوه بررسی صلاحیت دارندگان سلاح برای اخذ مجوز و نهاد مسؤل در این بخش تأکید کرد: مرجع صدور مجوز، حوزه سلاح و مهمات ارتش است.

فرمانده انتظامی گلستان خاطرنشان کرد: اما موضوع اصلی در استان گلستان این است که یک سنتی در استان وجود دارد که در عروسی و برخی مراسمات مشابه از اسلحه استفاده می‌کنند و این امر در مواردی باعث مجروح شدن و حتی مرگ افراد هم شده است.

جاویدان بیان کرد: در این بخش نیروی انتظامی به هیچ عنوان کوتاه نیامده و برخوردهای قانونی و لازم را داشته، اما مجازات‌ها تا به امروز در برخی از موارد بازدارنده نبوده است.

* آمار بالای تیراندازی غیرمجاز در گلستان

وی بیان کرد: اما این را قبول داریم که آمار تیراندازی غیرمجاز ما بالا بوده و حتی مواردی را داشتیم که بر اثر نزاع فردی، فرد مقابل ساعاتی بعد با سلاح به سمت منزل فرد مورد نظرش شلیک کرده است.

فرمانده انتظامی استان گلستان خاطرنشان کرد: دارنده سلاح باید به این درک برسد که علاوه بر اینکه باید سلاح را دور از دسترس افراد دیگر نگهداری کند، در مقابل تمام وقایعی که با این سلاح رخ می‌دهد مسئول است و مجوز صادر شده برای استفاده در شکار با پروانه و مجوز جداگانه در محدوده مشخص شده است.

جاویدان گفت: در هر صورت اقدامات پلیسی در این بخش با جدیت ادامه دارد و در جلسه‌ اخیر که با مقامات قضایی استان داشته‌ایم، آنها نیز با تمام قوا اعلام آمادگی کردند و این موضوع به طور جدی در دستور کار انتظامی استان و دستگاه قضایی قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما از تمام توان قانونی خود برای مبارزه با دارندگان سلاح غیرمجاز استفاده خواهیم کرد و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز انجام شده تا در روند صدور مجوز محدودیت‌هایی اعمال شود و برخوردهای پلیس نیز شدت بیشتری یابد.

جاویدان تاکید کرد: کشفیات پلیس در این بخش بالا است و شاهد افزایش 25 درصدی کشف سلاح غیرمجاز در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سطح استان بوده‌ایم.

وی در پایان ابراز کرد: ما از تمام اقدامات انتظامی و اطلاعاتی استفاده می‌کنیم تا وجود سلاح غیرمجاز در استان به حداقل ممکن برسد و در این بخش با هیچ فردی مماشات نخواهیم کرد.

نویسنده :

نظرات
آرشیو