گروه : اجتماعی /

شناسه: 2649

01 اردیبهشت 1403 03:53

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مسئول مرکز تحقیقات فوک خزری:  فلور میکروبی خلیج گرگان عوض شده است

مسئول مرکز درمان و تحقیقات فوک خزری با اشاره به اینگه قربانیان اصلی خشک شدن خلیج گرگان مردم هستند، گفت: بیماری‎های ریوی و گوارشی در سال‎های گذشته افزایش پیدا کرده و این به علت این است که فلور میکروبی خلیج گرگان عوض شده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل ازتسنیم ، امیر صیاد شیرازی عصر امروز در جلسه نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله که در دفتر استاندار گلستان برگزار شد، اظهار داشت: قربانیان اصلی خشک شدن خلیج گرگان مردم هستند که در بخش‌های مختلف مانند ماهیگیری و کشاورزی در این منطقه که جزء صنایع اصلی این استان به شمار می‎رود، آسیب می‎بینند.

وی با بیان اینکه هر چه زمان می‎گذرد تبعات این اتفاقات بیشتر می‎شود، تصریح کرد: جمعیت آبزیان کاهش پیدا کرده و مرگ و میر گونه‎های دریای خزر در حال افزایش است و این موضوع سلامت انسان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

مسئول مرکز درمان و تحقیقات فوک خزری ادامه داد: در گذشته گونه کپور ماهیان را در این منطقه داشتیم که در حال حاضر ناپدید شده و هر روزی که می‎گذرد وضعیت بدتر می‎شود.

صیادشیرازی با بیان اینکه دسترسی ماهیگیران به منطقه سخت شده است، افزود:  گرگان‌رود تنها اسمش رودخانه است و گاهی مسیر ورودی و دبی آن برعکس می‎شود و این رودخانه از دریای خزر تغدیه می‎کند.

وی با بیان اینکه در سال 1355 که پدیده خشکی خلیج گرگان اتفاق افتاد و برگشت، ما این میزان سد در مسیر رودخانه‎ها نداشتیم، افزود: برخی مسیرها باتلاقی شده و در 5 سال گذشته پسروی کرده است.

مسئول مرکز درمان و تحقیقات فوک خزری با بیان اینکه شورزایی که گرگان‌رود دارد، منطقه گمیشان را درگیر گرد و غبار کرده است، تاکید کرد: مرکز بهداشت منطقه بیان کرده که بیماری‎های ریوی و گوارشی در 5 و 6 سال افزایش پیدا کرده و این به علت این است که فلور میکروبی خلیج گرگان عوض شده است.

صیادشیرازی میزان آلاینده‌ها و ورود آن به خلیج را یکی از این دلایل دانست و افزود: فوک خزری در گذشته نسبت به آنفلوانزا مقاوم بود اما امروز بر اثر تاثیرات آلاینده‎ها حتی با یک آنفلوانزای معمولی می‎میرند.

وی با بیان اینکه نیاز است صنعت گردشگری تقویت شود و این صنعت در بخشی بخش‎ها جایگزین کشاورزی شود، افزود: بهترین صنعت برای استان گلستان گردشگری است و باید از میزان فعالیت کشاورزی کم کنیم تا بخشی از حجم آب مصرفی و میزان آلایندگی کاهش پیدا کند.

مسئول مرکز درمان و تحقیقات فوک خزری گردشگری را تنها راه نجات منطقه دانست و افزود: 4 هزار هکتار سایت پرورش میگو در گمیشان  داریم و می‎گویند اشتغالزایی خوبی داشته اما برای مردم منطقه که از ساعت 7 صبح تا 7 شب کار می‌کنند تنها با 20 تا 25 هزار تومان این اشتغالزائی خوبی نیست و سودش را سرمایه‎گذارانی می‎برند که حتی بومی آن منطقه نیستند و از سویی فاضلاب این سایت پرورش نیز به خلیج بازمی‎گردد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو