گروه : اجتماعی /

شناسه: 4462

29 اسفند 1402 10:13

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بر خلاف معارفه با شکوه؛  «مهاجر» بدون تودیع از محیط زیست گلستان خداحافظی کرد

مدیرکل محیط زیست گلستان در حالی که گفته می شود به دلیل حواشی ماه های اخیر از سمت خود برکنار شده، جای خود را در مراسمی داخلی و بدون حضور مسئولان استانی و کشوری به فرد دیگری می دهد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: عصر یکشنبه دهم آذرماه سال ۱۳۹۲ بود که با یک ساعت تاخیر مراسم معارفه اولین مدیرکل دولت تدبیر و امید در گلستان برگزار شد.

با حکم معصومه ابتکار، اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در دوران ریاست جمهوری هشتم پس از هشت سال بار دیگر به عنوان مدیرکل معرفی شده بود و بسیاری امید داشتند مهاجر کارنامه درخشان تری نسبت به دوره قبلی در سازمان حفاظت محیط زیست از خود به جای بگذارد.

این مراسم هم در نوع خود سر و صدای زیادی به پا کرد. حضور پر شور فعالان محیط زیستی و محیط بانانی که با لباس رسمی در مراسم حاضر شده بودند آنقدر چشم گیر بود که جای نشستن در تالار فخرالدین اسعد گرگانی نگذاشت.

هرچند مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در دوران اصلاحات با چالش های جدی در حوزه مدیریتی مواجه نبود اما مدیریت اسماعیل مهاجر در دولت تدبیر و امید با حواشی همراه بود.

در نهایت عصر سه شنبه ۲۷ تیرماه برخی منابع خبری از برکناری اسماعیل مهاجر خبر دادند. در این میان برخی پنهان کاری مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان در مرگ هیرکان ( ماده پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان) و برخی حواشی مطرح شده در خصوص ورود پساب اسیدی کارخانه یُد گلستان (کانسار خزر) به تالاب اینچه و دفن سموم غیرمجاز شرکت گل سم را دلیل مطرح کردند.

IMG21354746

یک منبع آگاه در اداره کل محیط زیست گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خبر برکناری صحت ندارد و برکناری در کار نیست اما استعفاء مدیرکل محیط زیست گلستان توسط خانم دکتر ابتکار مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی افزود: در چهار سال گذشته دکتر مهاجر سه بار استعفاء دادند که از سوی سازمان مورد پذیرش قرار نگرفت و آخرین استعفاء وی آذرماه یا آبان سال گذشته تقدیم سازمان شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدت ۳۰ سال فعالیت مهاجر در سازمان به پایان رسیده و ایشان بازنشسته شده اند و اصلا موضوع برکناری مطرح نیست.

این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که برخی منابع از برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در صبح چهارشنبه خبر داده اند و آیا این خبر صحت دارد، اظهار کرد: تا این لحظه چیزی به اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان اعلام نشده و فقط فردا (چهارشنبه) جلسه شورای اداری محیط زیست استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه به طور معمول در مراسم تودیع و معارفه مهمانانی از استانداری و یا سازمان حفاظت محیط زیست حضور می یابند، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ مسئول استانی و یا کشوری اعلام حضور نکرده است.

وی یکبار دیگر با تایید پذیرش استعفاء اسماعیل مهاجر خاطرنشان کرد: ممکن است در جلسه شورای اداری محیط زیست استان، غلامرضا کریمی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی و یا یکی دیگر از معاونان به عنوان سرپرست معرفی شود.

IMG21354766

موافقت ابتکار با استعفای مدیرکل محیط زیست گلستان

پس از انتشار خبر برکنار مدیرکل محیط زیست گلستان، روابط عمومی محیط زیست، با انتشار مطلبی اعلام کرده که اسماعیل مهاجر استعفا کرده و این استعفا مورد پذیرش واقع شده است. در این گزارش آمده است، غلامرضا کریمی با حکم سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان منصوب شد.

پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست در توضیحات بیشتر آورد که مهاجر بنابه دلایل شخصی زمستان سال گذشته، متن استعفا خود را به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقدیم کرده بود.

متن ابلاغ سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست برای غلامرضا کریمی سرپرست جدید اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان به شرح ذیل است:

نظر به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ با حفظ پست سازمانی به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان تعیین می شوید.

امید است با عنایات الهی و به پشتوانه تلاش همکاران در انجام وظایف محوله در دولت تدبیر و امید کوشا و موفق باشید.

کارگر اخراجی شایعه پراکنی کرد

هرچند برخی از منابع خبری در گلستان ورود پساب اسیدی کارخانه یُد به تالاب اینچه و دفن سموم کارخانه تولید سم را دلیل برکناری اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مطرح کرده اند اما رئیس صنعت، معدن و تجارت استان راجع به مسائل زیست محیطی مطرح شده در این خصوص توضیح داد و به خبرنگار مهر گفت: کارگر اخراجی کارخانه تولید سم در گلستان شایعه پراکنی کرد و برخی از سایت های خبری هم به این موضوع دامن زده و بر علیه کارخانه ای که ۳۰ درصد سم کشور را تولید می کند، مطلب منتشر کردند.

حسینقلی قوانلو با تایید اینکه نگرانی دستگاه قضا در خصوص نفوذ سم به آب های زیرزمینی کاملا درست بوده، اضافه کرد: دادگستری می توانست ابتدا ناظر بفرستد و از صحت و سقم این گزارش مطلع شود؛ دفن بشکه سم چیزی نبود که بتوان به آسانی مدارک جرم را از بین برد.

قوانلو خاطرنشان کرد: دو آزمایشگاه معتبر صحت خاک کارخانه تولید سم را تایید کردند و بار دیگر کارگر اخراجی مدعی شد دفن سم در انبار جرجان اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: این بار هم این ادعا اثبات نشد و بشکه ضایعات از انبار جرجان که ۵۰ سال قبل کارخانه سم بوده پیدا نکردند و نمونه برداری عمق و سطح از انبار انجام شد.

وی انتشار شایعات را جوسازی علیه بخش تولید استان دانست و افزود: شایعاتی در خصوص ورود پساب های اسیدی به تالاب هم مطرح شد در شرایطی که میزان دبی اسید و باز کارخانه یُد استان گلستان به طور آن لاین و لحظه ای توسط اداره کل محیط زیست گلستان قابل کنترل است.

مرگ پلنگ یا بازنشستگی

قوانلو ادامه داد: روزانه ۱۰ نمونه از دبی کارخانه گرفته می شود و از ۱۰۰ نمونه گیری انجام شده تنها در یک نمونه میزان اسید بالا بود که آن هم مورد اعتراض مسئولان کارخانه قرار گرفت و بالا بودن میزان اسید تایید نشد.

گرچه صحبت های رئیس صنعت، معدن و تجارت استان شبهات درباره برکناری اسماعیل مهاجر به علت این دو موضوع را منتفی می کند اما هنوز سوال درباره علت مرگ هیرکان و تاثیر کشته شدن این پلنگ و حواشی اطراف آن در برکناری مدیرکل محیط زیست گلستان همچنان پابرجاست. حال باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا پلنگ کشته شده زمینه خداحافظی مهاجر را فراهم کرد یا بازنشستگی.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو