گروه : اجتماعی /

شناسه: 6258

10 فروردین 1403 15:45

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 24درصد مخزن سدهای گلستان آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه بحران خشکسالی ادامه دارد، گفت: ذخیره آب پشت سدهای استان هم اینک 65 میلیون مترمکعب و معادل 24 درصد از 300 میلیون مترمکعب گنجایش 14 سد درحال بهره برداری است.

به گزارش قابوس نامه،علی نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: ذخیره سد های استان در 19 اسفند سال گذشته قبل 104 میلیون مترمکعب آب بوده است.

به گفته وی؛ ذخیره آب سدهای استان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد کمتر شده وعلت آن کاهش بارش ها و استمرار خشکسالی است.

وی همچنین به میزان آب موجود در پشت سدهای بزرگ استان اشاره کرد و افزود: اکنون سد گلستان 16میلیون متر مکعب، بوستان هشت میلیون متر مکعب، سد کوثر 561 هزار متر مکعب و وشمگیر هشت میلیون متر مکعب ذخیره آب داشته که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل 14، 22، 67 و 57 درصد کاهش دارد.

مهندس نظری با یادآوری کمبود آب در استان، از گلستانی ها و بویژه کشاورزان خواست که به توصیه های کارشناسان آب منطقه ای و جهادکشاورزی در خصوص صرفه جویی و نوع زراعت و کشت کم آب طلب توجه وعمل کنند تا آسیب های بحران کم آبی کمتر شود.

به گزارش ایرنا کارشناسان هواشناسی؛ گلستان را جزء چهار استان نخست کشور در بحث بحران آب دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده گلستان خواهد بود.

گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی کره خاکی در شمال کشور قرار دارد و طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستای آن زندگی می کنند.

در گلستان تامین معاش بیشتر مردم بویژه روستاییان از طریق کشاورزی صورت می گیرد، به طوری که هر سال افزون بر 650 هزار هکتار از زمین های استان به زیر کشت محصولات مختلف از جمله گندم و دانه های روغنی می رود، هرچند هم اینک مشکلات آب و خشکسالی این بخش را دچار مشکل اساسی کرده است.

انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو