گروه : اقتصادی /

شناسه: 2475

29 اسفند 1402 15:05

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان: خسارت ‎ 252میلیارد تومانی سرما به بخش کشاورزی گلستان/ تمامی مرکبات بندر گز بر اثر سرمازدگی دچار خسارت شد

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه سرمای زودرس آذرماه سال‎جاری بیش از 252 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی گلستان وارد کرده است، گفت: از این مقدار 192 میلیارد تومان مربوط به بخش باغبانی است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، حسین کاویانی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان بندر گز که با حضور استاندار گلستان برگزار شد، بخش کشاورزی را بخش مهم و تأثیرگذار در توسعه اقتصادی استان گلستان دانست و اظهار کرد: در سال‎جاری چهار میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 6 میلیارد و 800 میلیون تومان در استان گلستان تولید شده است.

*وابستگی 70 درصدی درآمد گلستان به بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه بیش از 37 درصد از درآمد استان گلستان به طور مستقیم به بخش کشاورزی وابسته است، گفت: در مجموع با احتساب فعالیت‎های بازرگانی و صنایع تبدیلی 70 درصد درآمد استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به کشاورزی وابسته است.

 معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان افزود: بخش کشاورزی با مشکلات موجود و خسارات احتمالی ناشی از برف، سرما، خشکسالی و ... دچار مشکلات و محدودیت‎هایی می‎شود.

کاویانی  با بیان اینکه سرمای زودرس آذرماه سال‎جاری بیش از 252 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی گلستان وارد کرده است، بیان کرد: از این مقدار 192 میلیارد تومان مربوط به بخش باغبانی است.

وی گستردگی استان گلستان را در فعالیت‎های باغی و زراعی بالا دانست و ادامه داد: حدود 6 هزار و 500 هکتار از سطح استان به محصولات مرکبات اختصاص دارد که از این مقدار 120 هزار تن محصول تولید می‎شود.

*نابودی تمامی محصولات باغی و 5 هزار هکتار از درختات در اثر سرمازدگی

 معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: سرمای وارده تمامی محصولات باغی و حتی پنج هزار هکتار از درختان باغی را از نابود کرده است.

کاویانی بیان کرد: در شهرستان بندر گز دو هزار و 800 هکتار مرکبات اعم از پرتقال، 40 هکتار کیوی و 35 هکتار محصولات سیاه‎ریشه است که با توجه به آن 38 هزار تن مرکبات و 22 هزار تن سیاه‎ریشه در بندر گز تولید می‎شود.

وی با اشاره به خسارت وارده به باغات شهرستان بندر گز، تشریح کرد: متأسفانه در جریان سرمای اخیر تمامی مرکبات شهرستان بندر گز خسارت دیدند.

معاون برنامه‎ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان ابراز کرد: از میزان دو هزار و 500 هکتار کیوی در استان گلستان حدود 75 درصد آن قبل از آغاز سرما برداشت شده بود که مابقی آن یعنی 25 درصد میوه کیوی دچار آسیب شد که عمدتاً مربوط به شهرستان بندر گز و سپس شهرستان کردکوی است.

کاویانی اعلام کرد: با توجه به میزان خسارات محصولات در بندر گز حدود 40 درصد از منابع اعتباری به این شهرستان اختصاص یافت.

وی با اشاره به خرید تضمینی پرتقال خسارت دیده، خاطرنشان کرد: تاکنون میزان پنج هزار و 600 تن پرتقال آسیب دیده درجه سه از باغداران گلستانی خریداری شده که این روند همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو