گروه : اقتصادی /

شناسه: 4078

10 فروردین 1403 13:01

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس:  ۲۶۰ هزار تن گندم در شهرستان گنبدکاووس تولید می‎شود/برپایی ۱۰ مرکز خرید محصول در شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: در سال جاری ۱۱۳ هزار و ۴۴۶ هکتار سطح گندم شهرستان گنبدکاووس قابل برداشت است و پیش‎بینی می‌شود، بیش از ۲۶۰ هزار تن گندم تولید شود.

به گزارش قابوس نامه، غلامعلی نورا، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گنبدکاووس اظهار داشت: کار برداشت گندم از سوم خرداد ماه در حوزه شهرستان گنبدکاووس آغاز شده و مراکز خرید کار خود را از 6 خرداد آغاز کردند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس افزود: در روزهای نخست 3 مرکز خرید بازگشایی شد و امروز 7 مرکز خرید گندم بازگشایی خواهد شد که در مجموع 10 مرکز خرید آماده تحویل گندم تولیدی کشاورزان هستند.

وی تصریح کرد: در سال جاری 113 هزار و 446 هکتار سطح گندم منطقه قابل برداشت است و پیش‎بینی می‌شود، بیش از 260 هزار تن گندم در منطقه تولید شود. امید داریم تا پایان برداشت گندم اتفاق خاصی نیفتد و تا 25 خرداد کار برداشت گتدم به پایان برسد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس تاکید کرد: با توجه به سرما و خشکسالی امسال حدود 80 هزارتن تولید گندم کاهش یافته است، اما در مجموع عمده مزارع ما از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

نورا اظهار کرد: تلاش داریم با اجرای تناوب زراعی و اجرای الگو کشت مناسب در منطقه و به کارگیری روش‌های نوین زراعی، استفاده از ارقام اصلاح شده، در سال آینده تولید پایداری در محصولات استراتژیک داشته باشیم و پیش‌بینی می‌کنیم در بحث تولید گندم همانند سال‌های گذشته رتبه خوبی در سطح کشور کسب کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس درباره ادوات کشاورزی اظهار داشت: حدود 480 دستگاه کمباین از گنبدکاووس و شهرهای اطراف برای برداشت گندم در حال فعالیت هستند، ضمن اینکه طی 3 تا 4 مرحله خط اعتباری، تعداد قابل توجهی دستگاه کمباین به ناوگان حمل و نقل کشاورزی افزوده شد.

نورا گفت: در حال حاضر مرحله پنجم خط اعتباری ابلاغ شده و اولویت ما برای کشاورزان خرید کمباین است که با همکاری کارخانجات داخلی، این کار صورت گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس درباره معاینه فنی کمباین تاکید کرد: اکیپ کنترل ضایعات و ستاد برداشت کار نظارت بر برداشت کمباین ها را در مزارع رصد کرده و اگر کمباینی مشکل ریزش داشته باشد بلافاصله از ادامه عملیات جلوگیری شده و تا رفع مشکل اجازه برداشت نخواهد داشت.

نورا درباره محصول جو اظهار داشت: در سال زراعی جاری، حدود 27 هزار هکتار سطح اراضی، جو کشت شده و سطح قابل برداشت 13 هزارو 800 هکتار است و پیش بینی می‎شود 16 هزار تن تولید جو داشته باشیم.

وی یاداور شد: بخش عمده از اراضی کشت جو در مناطق خشک شمال گنبدکاووس قرار دارد که متاسفانه بر اثر سرما و کاهش شدید دما خسارت دیده و عملکرد تولید را به شدت کاهش داده است.

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس تصریح کرد: تاکنون یک‌هزار و 400 تن جو توسط 3 مرکز خرید جو در سطح شهرستان خریداری شده و با توجه به اینکه قیمت خرید در بازار با قیمت تضمینی تقریبا یکی است، خرید و فروش جو بین مصرف کننده و تولید کننده بیشتر در بازار صورت می‎گیرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو