گروه : اقتصادی /

شناسه: 5549

10 فروردین 1403 18:28

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

آخرین وضعیت اشتغال و بیکاری استان گلستان

با وجود جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر در گلستان، این شبکه خبری آخرین آمار اشتغال و بیکاری استان گلستان را منتشر کرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از کاسب امین؛ استان گلستان دارای جمعیتی حدود۱۸۶۸۰۰۰نفر می باشد و نرخ مشارکت اقتصادی شهروندان گلستانی برابر با ۳۷ درصد است.

بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی برابر است با نسبت جمعیت فعال ( جمعیت  شاغل و بیکار ) به جمعیت در سن کار ( ۱۰ سال به بالا )  ضرب در ۱۰۰ و نرخ بیکاری نیز عبارتست از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال ضرب در 100 که نرخ بیکاری استان گلستان بر اساس آمارهای رسمی در ۶ماه نخست سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۱.۹ درصد است که بنظر با آمار واقعی ( حدود ۲۹ درصد) و البته غیر رسمی فاصله فاحش دارد.

دست اندرکاران این حوزه از اقتصاد معتقد هستند که نرخ بیکاری در استان حدود ۲درصد تقلیل یافته و آنرا نشانی از بهبود فضای کسب و کار و موفقیت سیاستهای اقتصادی می دانند در صورتیکه اگر نیک بنگریم این کاهش نرخ بیکاری حتی در سطح همان آمارهای رسمی ناشی از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی است به دلیل اینکه از میزان جمعیت فعال استان کاسته شده و آنهم به خاطر پیرشدن جمعیت استان چرا که نرخ رشد جمعیت استان گلستان کاهش یافته و با نرخ ۱.۰۱ پایین تر از متوسط کشوری قرار دارد.

گفتنی است، اقتصاد گلستان متشکل از چهار بخش اقتصادی است که سهم هر یک را از تولید ناخالص استان بدین گونه می باشد؛

خدمات ؛ ۴۴ درصد

کشاورزی؛ ۳۰ درصد

صنعت؛ ۲۵.۹ درصد

گردشگری؛ ۰.۱ درصد

همانگونه که مشهود است بخش "خدمات" بیشترین سهم از اقتصاد استان را به خود اختصاص داده است و این در حالیست که بخشهای مولد اقتصادی نظیر کشاورزی و صنعت سهم کمتری دارند و سهم گردشگری بسیار ناچیز برآورد میشود.

این واقعیت به هیچ وجه علامت خوبی برای یک اقتصاد درحال توسعه تفسیر نمی شود چرا که روند توسعه اقتصادی باید با بلوغ کشاورزی شروع  شده و سپس با صنعت تسریع گردیده و درنهایت با بلوغ خدمات به اوج برسد و این نشان از عدم توجه کافی به مراحل توسعه اقتصادی و از طرفی عدم شناخت نسبت به پتانسیلهای اقتصادی استان دارد.

بر اساس آمایش سرزمینی ، استان گلستان با برخورداری از مواهب زیبا وبکر طبیعی به هیچ وجه مکان مناسبی جهت استقرار صنایع سنگین و البته در تعارض با محیط زیست پیشنهاد نمیشود چرا که در بلندمدت زیانی که از این حیث متوجه اقتصاد استان خواهد شد به مراتب از منافع ان بیشتر است. لذا با توجه به استعداد این خطه از کشور توسعه بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و گردشگری باید در دستور کار قرار گیرد.


انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو