گروه : فرهنگی /

شناسه: 1473

10 فروردین 1403 18:27

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نشست تخصصی نقش نمایشگاه در ترویج کتاب و کتابخوانی؛ سیستم آموزشی کشور دانش محور نیست/نیاز گلستان به ناشر تخصصی

مدیرعامل موسسه فرهنگی میرداماد، با بیان این که گلستان ناشر تخصصی ندارد، یکی از دلایل کمبود سرانه مطالعه را دانش محور نبودن سیستم آموزشی کشور عنوان کرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از مهر، احمد خواجه نژاد،  شامگاه جمعه در نشست تخصصی نقش نمایشگاه در ترویج کتاب و کتابخوانی که در حاشیه نمایشگاه کتاب گلستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کتاب و رونق کتابخوانی با نمایشگاه برگزار کردن به نتیجه نمی رسد؛ نه اینکه تاثیری نداشته باشد ولی این طرز فکر درست نیست که بگوییم صرفا با برگزاری نمایشگاه جامعه کتابخوان می شود.

وی افزود: با بررسی سابقه فرهنگی کشور حسرت می خوریم که چه اتفاقی افتاده است؟ ایران مهد تمدن جهانی بود و تاثیر در فرهنگ و کتابت داشته است. ما اوج پیشرفت در تمدن اسلامی و سرزمین ایران در آن مقطع بودیم و در زمان خلفای عباسی کتابخانه های ما نقش محوری داشته است.

وی بیان کرد: وجود بیت الحکمه که با گماردن مترجمان غیر مسلمان آثار جدیدی تولید و منتشر می شد و فراتر از آن نقش تمدن اسلامی در توسعه کتاب خوانی بود. ولی اکنون برعکس شده و ما جایگاه مناسبی نداریم.

خواجه نژاد تصریح کرد: هر چاپ کتاب ابزارهای خاص خود را می طلبید که کاغذ یک نمونه آن بود. بعد از فتوحات اسلامی این مسلمانان بودند که توانستند بعد از چینی ها  تولید کاغذ را رونق بدهند.

وی در ادامه با بیان این که فضای نمایشگاهی رونق گرفته ولی ما اشکالاتی داریم که مسئولان و مردم و خانواده ها باید توجه بیشتری داشته باشند، گفت: یکی از این مشکلات، ساختار نظام آموزشی است که مدرک محور شده و نگاه ها بیشتر به سمت و سوی تست و کنکور کشیده شده است.

وی اضافه کرد: برای کنکور ترویج سبکی از مطالعه را دارند که ظاهری و کم عمق است. حجم زیادی از معلومات به فرزندان منتقل می شود تا نگاه دانش آموز و دانشجو به علم سطحی شود. در حالی که اول باید این نیاز کتابخوانی در افراد دیده شود و این بحث مربوط به سیستم آموزشی است که دانش محور نیست و افراد محقق تربیت نکرده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی میرداماد یکی از مشکلات را تبدیل نمایشگاه ها به فروشگاه کتاب دانست و گفت: ما در خیلی از بخش ها خلاء داریم. تنوع و گردش های دسته جمعی در فضاهای نمایشگاهی بیشتر دیده می شود. یک ایراد به این نمایشگاه ها وارد می شود این است که تعداد خاصی از کتاب هایی که در نمایشگاه ها باید حاضر باشند دیده نمی شود.

وی با بیان این که در ایران هر ۲۰ نفر در طول یکسال یک کتاب می خوانند، اظهار کرد: این نمایشگاه ها در حد یک مُسکن عمل می کند ولی درمان درد نیست.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو