شناسه: 6186

10 فروردین 1403 19:11

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چرا کشتار فلوریدا تهدید ضد امنیت ملی محسوب نشد؟ + تصاویر

در حالی که نژادپرستان و افراط‌گرایان سفید تهدید واقعی هستند، توجه و تمرکز مردم از سوی دولت ترامپ به سوی مسلمانان هدایت شده است.


به گزارش قابوس نامه به نقل از سرویس جهان مشرق- مسئله کشتار چندین دهه است که به عنوان یک بحران در جامعه آمریکا مطرح است. سال‌هاست که یک نفر اسلحه به دست می‌گیرد و به سراغ یک مرکز و یا مدرسه و یا فروشگاه می‌رود و شهروندان بی‌گناه را به رگبار مرگ می‌بندد. از این میان، چند فقره توسط اقلیت‌های نژادی و یا مذهبی صورت گرفته اما عمده و قاطبه این اقدامات، توسط خود شهروندان سفیدپوست آمریکا انجام شده است. یکی از قابل توجه‌ترین نکات در این مورد این است که مسلمانان دارای کمترین سهم ممکن در اقدامات خشونت‌بار و تروریستی در خاک آمریکا بوده‌اند و اتباع 7 کشور که از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند، هیچ مورد اقدام تروریستی در این کشور صورت نداده‌اند.

گاردین در جدیدترین تحلیل خود از واقعه کشتار اخیر فلوریدا نوشت: کشتار دسته‌جمعی هفته گذشته در دبیرستان «مرجوری استونمن داگلاس» فلوریدا، شوک دیگری به جامعه آمریکا وارد ساخت اما موضع ترامپ با روسای جمهور سلف خود تفاوتی قابل توجه داشت. او باز هم تلاش کرد تا توجه و تمرکز مردم و ناظران را به سمت مسلمانان معطوف نماید و این در حالی است که این جنایت و بسیاری از جنایات پیشین توسط خود آمریکایی‌ها صورت گرفته است. ترامپ، شهروندان کشورهایی را از ورود به خاک آمریکا منع کرده که اصولا از حیث تاریخی هیچ سابقه اقدام تروریستی در خاک امریکا ندارند.

نشانه‌های زیادی برای تهدید بودن «نیکلاس کروز» -عامل کشتار مدرسه فلوریدا- وجود داشت. او رسما در صفحه اجتماعی خود اعلام کرده بود که می‌رود تا «کشتارکننده حرفه‌ای مدرسه» باشد. او بارها درباره کشتن حیوانات حرف زده بود. همکلاسی‌هایش نژادپرست بودن او و نگاه بسیار تندش نسبت به سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها، و مسلمانان را تایید کرده‌اند. «اوشن پرودی» -همکلاسی وی- در گفتگو با نشریه «دیلی بیست» اظهار داشته که او در حالی که کلاه قرمز مشهور هواداران ترامپ را بر سر داشت، مسلمانان را عامل وحشت و تهدید می‌دانست. اما به رغم پیش‌بینی دوستان‌اش در مورد اقدامات خطرناک در آینده، به رغم 39 فقره بازرسی پلیس از خانه وی از سال 2011 تاکنون، و به رغم اینکه FBI دست کم 2 اخطار در مورد وی دریافت کرده بود، کروز به راحتی توانست یک خروار اسلحه تهیه کند و به آسانی 17 انسان را به قتل برساند.

در مورد رفتارات نژادپرستانه نیکلاس کروز، سیاهه‌ای از سوی همسایه‌ها و اطرافیان نقل شده و نکته قابل توجه اینکه او حتی از لوگوی داعش برای ظاهر خود استفاده می‌کرده است. آیا FBI به این فکر نمی‌کرده که یک نوجوان 17 ساله چرا باید با لوگوی داعش راه برود و هیچکس کاری با او نداشته باشد؟ دولت ترامپ تبدیل به بهشت نژادپرستان، برتری‌طلبان سفید، و نئونازی‌ها شده است و هر چه میزان نفرت و خصویمت علیه مسلمانان و مهاجران در گفته‌ها و مواضع ترامپ بیشتر شود، آن‌ها حمایت بیشتری از ترامپ خواهند داشت. این امر، موجب ناامنی بیشتر برای آمریکا می‌شود. چرا که نه تنها آمریکایی‌ها را علیه آمریکایی‌ها برخواهد آورد که توجه مردم را از نژادپرستان به عنوان تهدیدات واقعی همتراز با داعش منحرف خواهد کرد و آن‌ها قدرت بیشتری برای مانور پیدا خواهند کرد. بین‌ 12 سپتامبر 2001 تا 31 دسامبر 2016، عوامل ملی‌گرایی افراطی 62 فقره عمل جنایت‌بار در آمریکا صورت داده‌اند. ترامپ بسیار سعی دارد که توجهات را به سمت تروریست بودن مسلمانان در داخل خاک آمریکا ببرد اما عملا شاهد وقوع اتفاقات به شکل دیگری هستیم. اندیشکده «کاتو» چندی پیش اعلام کرد که در مورد 7 کشور منع‌شده از ورود به خاک آمریکا، هیچ سابقه مرگ ناشی از اقدام تروریستی در این کشور وجود ندارد. بیش از 94 درصد از مرگ‌های ناشی از اقدام تروریستی در آمریکا بین سال‌های 1975 تا 2015 از سوی شهروندان 3 متحد آمریکا که در آن لیست 7 کشوری نبودند، صورت گرفته است. ترامپ چشمان خود را بر روی گزارش وزارت امنیت داخلی در مورد نقش شهروندان داخلی در قضیه اقدامات تروریستی را نمی‌بیند.

دیگر نیازی به توضیح ندارد که ترامپ به سراغ منع ورود اتباع کشورهایی رفته که سود کمتری به آمریکا می‌رسانند و این در حالی است که کشورهای شریک آمریکا که شبکه‌های عظیم ترور دارند، همچنان در رفت و آمد آزاد هستند و الهام‌بخش جوانان نژادپرست آمریکایی مترصد اقدام تروریستی شده‌اند.

پایگاه تحلیلی «آلترنت» نیز به بررسی موضوع پرداخته و تاکید کرد که می‌شد به راحتی جلوی این اتفاق را گرفت. این پایگاه به نقل از CNN آورد که لحظاتی پیش از اتفاق، یک زن ناشناس طی تماس با پلیس اعلام می‌کند که او با مشتی کارد و اسلحه گرم روانه جایی است. این زن، به FBI گفته بود که نیکلاس به هیچ وجه تعادل ذهنی نداشته و دارای سه اکانت در اینستاگرام است که در آن‌ها مدام از کشتن مردم حرف می‌زند. در سپتامبر 2017 هم مردم آمریکا به FBI نسبت به وجود شخصی در یوتیوب که آرزوی کشتارگر بودن در مدرسه را دارد، گزارش داده بودند. CNN نیز مدعی است که پلیس برووارد کانتی فلوریدا طی یک دهه گذشته، 23 تماس در مورد رفتارات و اقدامات خطرناک کروز دریافت کرده بوده است.

اما بحث اصلی سر این است که چطور یک سفیدپوست این امتیاز را دارد که با وجود این حجم از اخطار، حساسیت بر روی وی نباشد و بتواند به راحتی با گرفتن جان 17 انسان، فاجعه محله پارکلند فلوریدا مشهور به کشتار فلوریدا را رقم بزند؟ نشریه «نیویورکر» در گزارش خود در این رابطه نوشت: کروز از نوعی سلاح هجومی به نام AR-15 استفاه کرده که «آدام لانزا» در کشتار مدرسه «سندی هوک» در دسامبر 2012 از آن استفاده کرده بود. سلاحی که گلوله ان توانایی رسوخ در یک کلاه فولادی از فاصله تقریبا 500 متری را دارد. دکتر «پیتر ری» -پزشک و متخصص دانشگاه آریزونا- با آزمایش‌های خود نشان داد که از دیگر ویژگی‌های گلوله این اسلحه این است که وقتی به داخل بدن وارد می‌شود مانند نارنجک عمل کرده و انفجاری ایجاد می‌کند که سبب شکاف و ترکیدگی اعضا می‌شود. به راستی چرا دسترسی به این نوع سلاح برای 2 سفیدپوست جای سوال دارد.

17 قربانی کشتار فلوریدا

از سوی دیگر، سناتور «مارکو روبیو» به عنوان نماینده حزبی که معتقد به فروش داخلی سلاح در آمریکاست، پیدایش می‌شود و سخن از همدردی با قربانیان واقعه و خانواده‌هایشان می‌کند. چگونه است که می‌توان در عین حمایت از فروش عامل کشتار مردم بی‌گناه، با قربانیان همان عامل همدردی کرد؟ چگونه است که اکنون سخنی از شهروند سفیدپوستی به نام کروز نمی‌شود اما وقتی یک رنگین‌پوست و یا اقلیت مذهبی دست به این عمل بزند، در بوق و کرنا می‌شود؟

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو