شناسه: 9416

10 فروردین 1403 18:13

دیدگاه: 1

ارسال توسط:

موضع رسمی ایران در برابر حملات شب گذشته به پنجشیر

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران : تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ؛ «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با رسانه‌ها درباره آخرین تحولات افغانستان  به سوالات خبرنگارانپاسخ داد

*حملات دیشب به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره دخالت نظامی پاکستان در تحولات افغانستان و حملات شب گذشته در پنجشیر و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از رهبران این منطقه توسط پهپادهای پاکستانی کشته شده و پاکستان شب گذشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حملات طالبان علیه مردم پنجشیر دخالت داشته است نیز اظهار داشت: اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران کننده‌ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تاسف و تأثر عمیق است.

وی با بیان این‌که دخالت خارجی را در دست بررسی داریم و باید حتما بررسی شود، اظهار داشت: تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی اعم از مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان استقلال طلب و غیوری هستند و قطعا هرگونه مداخله خارجی محکوم است.

به گفته خطیب‌زاده موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو و با وساطت و حضور تمامی بزرگان افغانستان حل شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: هیچ طرفی نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان هم به تعهدات خودش ذیل حقوق بین‌الملل و به تعهدات خودش هر آنچه گفته، پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و محاصره منطقه پنجشیر و قطع آب و برق این منطقه آنچنان که به ما گزارش داده شده، مایه نگرانی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل باید رعایت شود. جمهوری اسلامی ایران تمامی مساعی و همت خودش را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد، کمک کند.

خطیب‌زاده افزود: این خواست و اراده مردم است که نهایتا باید محقق شود و آینده افغانستان را مشخص کند، نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری. قطعا صلح پایدار تنها از مسیر گفت‌وگوهای بین الافغانی بین همه گروه‌ها می‌گذرد.

وی گفت: تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود.

خطیب‌زاده همچنین یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: نهادهای بین‌المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه جدی دارند صلح و آرامش را در افغانستان تضمین کنند.با کمک‌ تمامی گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم صلح پایدار در افغانستان برقرار شود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این رفتار دولت آتی و رفتار گروه‌هایی که در قدرت قرار می‌گیرند است که نوع رفتار جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بین‌المللی و عرصه بین‌الملل را مشخص می‌کند و هرگونه آنها رفتار و هر چقدر مسئولانه رفتار کنند قطعا پاسخ درست‌تری را از کشورهای همسایه و به ویژه جمهوری اسلامی ایران و نظام بین‌الملل خواهند گرفت.


* پنجشیر تنها راه‌حل سیاسی دارد

وی درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر این‌که ایران تلاشی در خصوص افغانستان انجام نداده است نیز گفت: ایران آشکار و غیرآشکار تحولات افغانستان را در سطوح مختلف پیگیری کرده است و در سطوح مختلف در تماس هستیم. نماینده ویژه ما با طرف‌های مختلف در افغانستان در تماس بوده است. امیرعبداللهیان شب گذشته با عبدالله عبدالله گفت‌وگو داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طرح ایران برای گفت‌وگوهای فراگیر در افغانستان یک دور آن برگزار شده و آمادگی داشتیم یک دور دیگر هم برگزار کنیم. این‌که به راه‌حل مرضی الطرفین برسیم سیاست اصولی ایران بوده است، این‌که از برادرکشی اجتناب و حقوق اولیه افغانستان رعایت شود. همه آنها که شاهد هستند به نقش کلیدی ایران اذعان دارند و می‌دانند ایران چه کرده و می‌کند.

خطیب‌زاده گفت: پنجشیر تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه قابل پذیرش نیست. می‌خواهیم جلوی برادرکشی گرفته شود و هر نوع دخالت خارجی را محکوم و از تمام توان خود استفاده می‌کنیم. دوستانی که خطای راهبردی می‌کنند متوجه شوند جغرافیای افغانستان جغرافیای مردمی است که برای بیرون راندن نیروهای خارجی جنگیده‌اند.

انتهای پیام/

 

نویسنده :

نظرات
طرفدار
19 مهر 1400

حالا شما هم برا ما کاسه ی داغ تراز آش شدید از کجا معلوم این بنده خداها خودشون تو فیسبوک صفحه باز کرده باشند شاید کسه دیگه ایی براشون درسته کرده باشه به عنوان مثال من هم الان می تونم با عنوان رادکانا تو فیسبوک صفحه درست کنم یعنی این که مدیران سایت رادکانا اومدن تو فیسبوک واسه رادکانا صفحه باز کردند. این قدر زود یک طرفه نرید واقعا که دیگه شورشو در آوردید از یه طرف هاشمی رو میکوبید از طرفه دیگه ایوریا رو

آرشیو