گروه : اجتماعی /

شناسه: 6858

29 اسفند 1402 12:45

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یمن بمباران شد/ ۳۰ کشته در حملات امروز ائتلاف عربستان به بندر حدیده

حملات هوایی و زمینی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به بندر استراتژیک حدیده در یمن ادامه دارد. جنگ پیرامون فرودگاه و نقاط استراتژیک دیگر شهر شدت گرفته است. ۴ تن از سربازان امارات و ۲۲ تن از حوثی‌ها کشته شدند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از اقتصاد نیوز، حملات سخت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن برای تصرف بندر حدیده با شدیترین بمباران‌های هوایی روز چهارشنبه (۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد) آغاز شد. در ساعات نخست این حملات، هواپیماهای جنگی ائتلاف مواضع حوثی‌ها را ۱۸ بار بمباران کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع ائتلاف گزارش داده است که در حملاتی که در ظرف ۲۴ ساعت انجام گرفته ۲۲ تن از نیروهای حوثی در حدیده کشته شدند. در این نبردها سه تن از نیروهای دولتی یمن نیز در بخش جنوبی بندر حدیده کشته شدند.

اهمیت استراتژیک بندر حدیده

بخش بزرگی از کمک‌های بشردوستانه به یمن از طریق بندر حدیده انجام می گیرد. حدیده در حاشیه دریای سرخ واقع شده و بندری استراتژیک به شمار می‌رود. این بندر از مهم‌ترین پایگاه‌هایی است که هنوز در دست نیروهای حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی است. گفته می‌شود که محموله‌های لجستیکی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان از مسیر این بندر به دست حوثی‌ها می‌رسد.

همچنین بیش از ۷۰ درصد کمک‌های بشردوستانه بین‌‌المللی برای مقابله با گسترش قحطی و وبا در یمن نیز از مسیر بندر حدیده وارد این کشور جنگ‌زده می‌شود. اما درگیری‌ها در این منطقه باعث شده که مسیر ارسال این محموله‌ها ناامن باشد.

تصرف بندر حدیده می‌تواند سرنوشت جنگ در یمن را نیز تغییر دهد. عربستان و نیروهای ائتلاف نظامی هم‌زمان با حمله به بندر حدیده اعلام کرده‌اند که تصرف بندر حدیده باعث خواهد شد که حوثی‌ها به میز مذاکره بازگردند.

سازمان‌های امدادگر فعال در یمن ولی به شدت نگران‌این حملات هستند و هشدار می‌دهند که ادامه نبردها می‌تواند سبب فاجعه انسانی در این کشور جنگ زده شود.

به گزارش سازمان ملل متحد، هم اکنون نزدیک به ۶۰۰هزار غیرنظامی در حدیده و اطراف آن به سر می‌برند.

هشدار آلمان درباره غیرنظامیان یمنی

وزارت خارجه آلمان شدیدا نگران ادامه نبردها در حدیده است. یکی از سخنگویان این وزارتخانه طرفین درگیر در یمن را فراخوانده است که به حفظ جان غیرنظامیان در حدیده توجه بیشتری کنند.

ادامه این نبردها کار مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن را هم دشوار کرده است. منابع سیاسی در یمن گزارش کرده بودند که نماینده سازمان ملل در امور یمن، تلاش کرده است که حوثی‌ها کنترل حدیده را به سازمان ملل بسپارند.

به گزارش سازمان ملل متحد، هم‌اکنون یمن در بحران انسانی وخیمی به سر می‌برد به طوری که ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این کشور نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند و ۸ میلیون و ۴۰۰هزار نفر در خطر مرگ از گرسنگی به سر می‌برند.

اگر جنگ در یمن به همین شکل ادامه پیدا کند احتمال دارد که شمار غیرنظامیان این کشور که در معرض خطر مرگ از گرسنگی هستند به ۱۸ میلیون نفر برسد.

سازمان ملل از حوثی‌ها می‌خواهد که از موشک‌های بالیستیک خود صرف نظر کنند تا ائتلاف نظامی به رهبری عربستان هم بمباران این کشور را متوقف کند و توافقی برای روی کار آمدن دولتی موقت صورت گیرد.

نویسنده :

نظرات
آرشیو