گروه : اقتصادی /

شناسه: 3128

10 فروردین 1403 02:54

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سهم ایران در بانک جدید ایرانی-اروپایی

احمد حاجی محمدی گفت: بانکهای بین المللی، بانکهای ایران را به لحاظ شفافیت و کارآمدی بررسی کرده اند و اکنون قرار است که یک بانک ایرانی- اروپایی با سهام ۴۷ درصدی ایران و ۵۳ درصدی طرف اروپایی در یکی از کشورهای اروپا ایجاد شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از مهر، یک مدیر ارشد بانکی از ایجاد بانک ایرانی-اروپایی با عضویت ۳ ایرانی و ۴ اروپایی در ترکیب هیات مدیره خبر داد و گفت: سهم ایران ۴۷ درصد و طرف خارجی ۵۳ درصد است.

احمد حاجی محمدی گفت: بانکهای بین المللی، بانکهای ایران را به لحاظ شفافیت و کارآمدی بررسی کرده اند و اکنون قرار است که یک بانک ایرانی- اروپایی با سهام ۴۷ درصدی ایران و ۵۳ درصدی طرف اروپایی در یکی از کشورهای اروپا ایجاد شود.

یک مدیر بانکی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی افزود: بر این اساس ترکیب هیات مدیره این بانک را هفت نفر تشکیل می دهند که در این میان، طرف ایرانی سه عضو در هیات مدیره و طرف اروپایی ۴ عضو در هیات مدیره دارند و قرار است در اوایل سال ۹۶ در اروپا تاسیس شود.

وی تصریح کرد: از طرف ایران برای عضویت در هیات مدیره این بانک سه نفر معرفی شده اند که باید به تائید بانک مرکزی کشور مربوطه برسد؛ این درحالی است که سهم ایران در این بانک بعد از راه اندازی پرداخت خواهد شد و مبلغی که باید بابت سپرده قانونی و اولیه نزد بانک مرکزی این کشور اروپایی سپرده گذاری شود، از سوی شرکا تامین خواهد شد تا در آینده، بتوانیم آن را پرداخت کنیم.

مدیر اداره بین الملل بانک سرمایه گفت: این بانک به دلیل ماهیت سهامداری خود، هیچ گاه تحریم نبوده و سیستم سوئیفت حتی در زمان تحریم نیز برای بانک سرمایه باز بوده است و در سطح جهانی، وقتی صحبت از همکاری با آن به میان می آید، همواره به عنوان یک بانک شفاف مطرح بوده و اکنون هم، تبادل اطلاعات با طرف های اروپایی انجام شده است.

وی اظهار داشت: در این میان این بانک اروپایی به ما پیشنهاد همکاری داده است و ما با توجه به شرایط، این درخواست را پذیرفته ایم و اکنون، منجر به ایجاد بانک مشترک ایرانی- اروپایی شده است؛ در این میان مکاتبات لازم با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم صورت گرفته که موضوع در دست بررسی است.

حاجی محمدی در خصوص خرید سهام بانکهای خارجی نیز گفت: برای خرید سهام یکی از بانکهایی که در اروپا به فروش گذاشته شده است، ورود کرده ایم ولی هنوز این خرید قطعی نشده است؛ اما به هرحال برای تاسیس و ایجاد شعب در خارج از کشور، بانک مرکزی دستورالعملی دارد که ما نیز بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو