گروه : سیاسی /

شناسه: 1405

09 فروردین 1403 20:21

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 رئیس جمهور فیلیپین: دیگر نیازی به نظامیان خارجی نداریم/ آمریکایی‌ها مانند سگ با ما رفتار نکنند
رودریگو دوترته تاکید کرد فیلیپین قرار نیست به جنگ بپردازد، بنابراین نیازی به نیروهای نظامیِ خارجی ندارد.

به گزارش قابوس نامه، به نقل از باشگاه خبرنگان جوان، به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی، رئیس‌جمهور فیلیپین می‌‎گوید قرار نیست این کشور به جنگ بپردازد و بنابراین نیازی به نیروهای نظامیِ خارجی ندارد. 

 رودریگو دوترته با اشاره به تنش اخیر میان فیلیپین و ایالات متحده، گفت: «من این نزاع را آغاز نکردم.» 
 
رئیس‌جمهور فیلیپین سپس آمریکا را خطاب قرار داد و افزود: «با ما مانند سگی قلاده‌بسته رفتار نکنید.»
 
وی همچنین گفت اگر وی برای مدت بیشتری در قدرت بماند، آمریکا می‌تواند توافق نظامی ای‌دی‎سی‌آ را به فراموشی بسپارد. 
 
قرارداد همکاری دفاع پیشرفته (ای‎دی‎سی‌آ) توافقی میان آمریکا و فیلیپین برای تقویت اتحاد این دو کشور در منطقۀ جنوب‌شرق آسیا است که در سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا مقامات این دو کشور رسید. 
 
آمریکا بر اساس این قرارداد نیروهای خود را به فیلیپین گسیل می‌‎دارد و اجازۀ افزایش تجهیزاتِ پایگاه‌های فیلیپین را برای استفادۀ نیروهای امریکایی و فیلیپینی دارد. البته در قراداد ذکر شده‌است که آمریکا اجازۀ ایجاد پایگاه نظامی دائمی در فیلیپین ندارد و نیروهای فیلیپینی می‌‎توانند از کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی استفاده کنند. 
 
آمریکا از سال ۲۰۱۱ میلادی راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا متمرکز کرده است. کاخ سفید معتقد است که برای کسب منافع بلند مدتِ واشینگتن، هیچ منطقه‌ای مهم‌تر از آسیا نیست. 
 
برخی از ناظران سیاسی بر این باورند آمریکا در تلاش است تا با استفاده از این راهبرد، سلطۀ خود را به این منطقه تحمیل کند. آمریکا که تا سال ۱۹۴۶ حاکمیت استعمارگونۀ فیلیپین را بر عهده داشت، پیش از افزایش تنش متحد اصلی نظامیِ این کشور در جنوب آسیا محسوب می‌شد. 
 
تنش میان فیلیپین و آمریکا اخیراً بسیار بالا گرفته‌است و در تازه‌ترین تحولات، دِلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین در تاریخ ۱۶ مهر اعلام کرد رزمایش دریایی مشترکِ این کشور با آمریکا در دریای جنوبی‌ چین متوقف شده‎است. 
 
این مقام نظامی افزود فیلیپین از واشینگتن می‌خواهد بیش از یکصد سرباز آمریکایی را که در عملیات نظارت بر پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در جنوب فیلیپین مشارکت دارند، خارج کند چرا که مانیل خود توانایی جمع‌آوری اطلاعات را دارد. 
 
وزیر دفاع فیلیپین با تأکید بر اینکه این کشور حتی بدون کمک واشینگتن هم می‌تواند خود را اداره کند، افزود کشورش در نظر دارد از کشورهای دیگر مانند چین و روسیه سلاح خریداری کند. 
 
چندی پیش در پی دادخواهی فیلیپین دربارۀ جزایر و مناطق مورد مناقشه این کشور با چین در دریای جنوبی چین، دادگاهی در لاهه اعلام کرد چین قانوناً نمی‌تواند مدعی داشتن مطالبات حقوقی بر منابعی شود که مدعی است در محدودۀ مرزهای این کشور قرار دارند. آمریکا با مداخله در این مسألۀ منطقه‌ای به عنوان متحد نظامی فیلیپین، قصد مقابله با چین را داشت، اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تنش میان آمریکا و فیلیپین، مانیل در حال نزدیک‌ شدن به چین است. رئیس‌جمهور فیلیپین پیش‌تر از نیروهای ویژۀ امریکایی خواسته بود جزیرۀ ناآرام أرخبیل را در جنوب فیلیپین تَرک کنند. 
 
وی گفت نیروهای ویژۀ آمریکایی که اکنون نیروهای فیلیپینی را آموزش می‌دهند، باعث تشدید ناآرامی در این جزیره شده‌اند. 
 
دوترته با وعدۀ کاهش جرم و مقابله با قاچاقچیانِ مواد مخدر و پاک‌سازی کشور از وجود آنان، موفق شد حدود ۵ ماه پیش در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین پیروز شود. 
 
بر اساس اعلام پلیس فیلیپین، طی چند ماهی که از ریاست‌جمهوری دوترته گذشته‌است، بیش از ۳۵۰۰ نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر کشته شده‌اند و همین رویکرد دوترته در مبارزه با مواد مخدر مورد انتقاد غرب قرار گرفت. 
 
رئیس‌جمهور فیلیپین اخیراً نیز به دلیل سخنان تند و اهانت‌آمیزش به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، خبرساز شده بود. 
 
وی چندی پیش اوباما را «حرام‌زاده» خوانده و گفته بود اگر رئیس‌جمهور امریکا مسئلۀ بحث‌برانگیز مبارزه با قاچاق مواد مخدر در فیلیپین را در جلسۀ برنامه‌ریزی‌شدۀ بین رهبران دو کشور مطرح کند، به او ناسزا خواهد گفت. 
 
توهین رئیس‌جمهور فیلیپین به اوباما، باعث لغو نشست آنان شد.
 
 
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو