گروه : سیاسی /

شناسه: 1497

06 اردیبهشت 1403 08:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

افزایش فشار دمکرات ها بر رئیس اف بی آی بر سر ایمیل های کلینتون

تهران-ایرنا- فشارهای سیاسی بر «جیمز کومی» رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) شب گذشته با درخواست چهار سناتور ارشد دمکرات برای ارائه پاسخی فوری در خصوص روند تحقیقات درباره ایمیل های «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور افزایش یافت.

به گزارش قابوس نامه به نقل ازایرنا، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: این سناتورهای آمریکایی خواستار توضیح جیمز کومی درباره تصیم اف بی ای برای آغاز تحقیقات درباره ایمیل های جدید کلینتون شدند.
بر اساس این گزارش، «پاتریک لیهی» از ایالت ورمونت، «دایان فاینستاین» از کالیفرنیا، «توماس کارپر» از دلاویر و «بنجامین کاردین» از مریلند در نامه ای به جیمز کومی و «لورتا لینچ» دادستان کل آمریکا تاکید کردند کومی تا روز دوشنبه درباره تصمیم خود برای تحقیقات در خصوص اطلاعات جدیدی از پرونده ایمیل های کلینتون که از یک «پرونده غیرمرتبط» بدست آمده است، به مقام های کنگره توضیح دهد؛ تصمیمی که فقط 10 روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا مشکلاتی را به بار آورده است.
در نامه این سناتورها آمده است: از شما می خواهیم درباره روند تحقیقات، تعداد ایمیل های جدید که درباره آنها تحقیقات انجام خواهد شد و اقدامات مورد نظر برای تعیین تعداد ایمیل های تکراری که تاکنون تحقیقات درباره آنها انجام شده است، اطلاعات جزیی تری تا قبل از روز دوشنبه 31 اکتبر (10 آبان) ارائه دهید.
چهار سناتور آمریکایی، نامه کومی به کنگره را هم به دلیل «مبهم بودن» و هم به خاطر «نقض سنت قدیمی وزارت دادگستری و اف بی ای در خصوص هشدار قبل از روزهای منتهی به انتخابات به منظور خودداری از اعمال نفوذ غیرعادلانه در نتایج آن»، «مشکل آفرین» توصیف کردند.
یک روز پس از انتشار نامه رئیس اف بی آی خطاب به مقامات کنگره آمریکا در خصوص دستیابی به اطلاعات جدیدی درباره ایمیل های کلینتون از یک «پرونده غیرمرتبط» که اف بی ای را وادار به انجام تحقیقات جدید درباره ایمیل های نامزد دمکرات ها کرد، هوداران کلینتون، معاونان وی و برخی دیگر پلیس فدرال آمریکا را به جانبداری در انتخابات متهم کردند.
کمپین حامی کلینتون از کومی خواست برای روشنگری بیشتر، خود را برای پاسخگویی علنی آماده کند. ایمیل های جدیدی که اف بی ای اعلام کرده قصد دارد درباره آنها تحقیق کند، ضمن تحقیقات دیگری درباره پرونده «آنتونی وینر» یکی از اعضای سابق کنگره به اتهام یک رسوایی اخلاقی بدست آمده است.
بر اساس گزارش گاردین، وزارت دادگستری آمریکا تلاش کرده است از جیمز کومی فاصله بگیرد. لورتا لینچ دادستان و «سالی یاتس» معاون وی به کومی توصیه کرده اند به منظور احترام گذاشتن به خودداری از مداخله فرضی یا واقعی در مسائل سیاسی در روزهای باقی مانده تا انتخابات، کنگره را در جریان روند تحقیقات جدید قرار ندهد.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رئیس جمهوری در روز سه شنبه 18 آبان سال جاری (هشتم نوامبر 2016)، برگزار خواهد شد اما دو نامزد انتخابات یکی به دلیل جنجال های ناشی از رسوایی های اخلاقی گذشته اش و موضع گیری هایش در قبال سیاه پوستان، زنان و مسلمانان و دیگری به دلیل افشاگری درباره ایمیل هایش با چالش های فزاینده ای مواجه هستند.
در شهریور ماه سال جاری، اف بی آی به بیش از 15هزار ایمیل و اسناد جدید دیگر در طول یک تحقیق از ایمیل های هیلاری کلینتون دست یافت که قبلاً کشف نشده بود. کلینتون که متهم شده بود در زمان تصدی وزارت خارجه از یک سرور شخصی برای ارسال ایمیل حاوی اطلاعات امنیتی استفاده کرده است، برای روشن شدن اتهاماتش به مقر اف بی آی در واشنگتن رفت و به سؤالات و بازجویی ها پاسخ داد.
اف بی آی چندی پیش استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی برای ارسال نامه های مزبور را اقدامی بدون دقت خوانده بود، اما از توصیه برای تعقیب قضایی کلینتون در این ارتباط خودداری کرد. دادستان کل آمریکا نیز در اوایل ماه ژوئیه اعلام کرده بود که توصیه پلیس فدرال آمریکا را در این باره می پذیرد و علیه کلینتون اعلام جرم نمی شود.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو