گروه : سیاسی /

شناسه: 1725

01 اردیبهشت 1403 16:32

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

تحلیل- نشنال اینترست: آیا واقعاً دونالد ترامپ توافق هسته‌ای ایران را پاره می‌کند؟
جمهوری‌خواهان بارها اعلام داشته‌اند که برجام باقی نخواهد ماند، از همین رو جای تعجب نیست که با پیروزی آن‌ها در انتخابات کنگره، رئیس جمهور ترامپ مجبور به از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران شود.

به گزارش قابوس نامه؛به نقل از سناباد نیوز، سؤال‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا، دستاوردهای رئیس جمهور قبلی را حفظ خواهد کرد یا نه!

نشنال اینترست با بیان این مطلب نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که هنوز یک سال از عمر آن نمی‌گذرد از همان ابتدای توافق در لیست هدف جمهوری خواهان قرار گرفت.

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا بارها اعلام داشته‌اند که برجام باقی نخواهد ماند، از همین رو جای تعجب نیست که با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره، رئیس جمهور ترامپ مجبور به از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران شود.

حس روحانی، رئیس جمهور ایران به روشنی نگران این موضوع است که ترامپ با مخالفان توافق هم نظر شود و برجام را پاره کند. حس روحانی در سخنرانی خود بعد از انتخاب ترامپ اظهار داشت که رئیس جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند خطری برای برجام ایجاد کند.

نشنال اینترست با اشاره به این موضوع نوشت: اما واقعیت چیز دیگری است؛ طبق برجام، ایالات متحده می‌تواند به صورت یک‌جانبه توافق با ایران را باطل و تحریم‌های شورای امنیت را بازگرداند.

نگاه ترامپ به جهان یک نگاه تجاری است؛ وی با تفکرات سیاست خارجی خاص به کاخ سفید ورود پیدا نکرده است و تنها چیزی که ترامپ دارد نگاه تجاری او است. بر اساس این دیدگاه، هیچ دوست، دشمن و حتی توافق ثابت و دائمی‌ای وجود ندارد. در زمانی، ترامپ اعلام داشت که توافق هسته‌ای ایران، بدترین توافقی است که در طول تاریخ بسته شده است، اما اندکی بعد او اظهار داشت که احتمالا برجام را پاره نخواهد کرد زیرا واشنگتن به صورت علنی و عمومی به این توافق متعهد شده است.

در صحبت‌های ترامپ با گروه آی پک نیز وی اعلام داشته بود که اولین اولویت او باطل کردن توافق با ایران باشد، اما دقایقی بعد وی در اظهاراتی متمایز، اعلام داشت که ایران را به شدت زیر نظر خواهد داشت تا فرصتی برای تقلب در توافق پیدا نکند!

نشنال اینترست در پایان نوشت: اگر جان بولتون، وزیر خارجه آمریکا شود باید اطمینان داشت که توافق هسته‌ای ایران پابرجا خواهد ماند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو