گروه : سیاسی /

شناسه: 3354

29 اسفند 1402 06:14

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

حسن بیگی در گفتگوی مشروح با مهر: سفر صدها هیئت اروپایی به ایران نتیجه ای نداشت

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفر صدها هیئت اروپایی به ایران بعد از برجام می گوید این سفرها برای ایران هزینه زیادی ایجاد کرد اما سرمایه گذاری خارجی همچنان بسیار ناچیز است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عملکرد وزارت امورخارجه در سال ۹۵ گفت: در شرایط کنونی با توجه به جایگاه ایران در سطح بین الملل از دولت انتظار داشتیم که موفق تر در زمینه سیاست خارجی عمل کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی دارای موقعیت استثنایی و ویژه ای در سطح بین الملل و منطقه است. هر دولتی از مولفه های بین المللی و منطقه ای اش برای دستیابی به اهدافش استفاده می کند. اقتدار جمهوری اسلامی در بنیه دفاعی و بازدارندگی زبانزد جهانی است. در بعد منطقه ای مقاومت از جایگاه برجسته ای برخوردار شده و پیروزی های پی در پی در یمن، سوریه و عراق موجب از بین رفتن ماشین جنگی داعش در سوریه و پیروزی های ملت عراق در جنگ با داعش شده است.

حسن بیگی اظهار داشت: موصل در حال آزادی است و داعش روز به روز ضعیف تر می‌شود و ژنرال های اصلی خود را از دست داده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در خصوص وضعیت یمن نیز گفت: عربستان با این همه پولی که خرج کرد امروز شکست خورده است و یمنی ها با دست خالی پیروز شدند.

نماینده مردم دامغان تصریح کرد: امروز ملک سلمان پادشاه عربستان با پول های کلان به جنوب شرق آسیا سفر می کند اما نمی تواند در راستای افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری اقدامی انجام دهد.

نماینده مردم دامغان گفت: ترکیه که در خط مقدم حمایت از داعش و دشمنی با مقاومت بود امروز از نظر سیاسی و اقتصادی موقعیت متزلزلی دارد. اروپایی ها نیز اردوغان را قبول نمی کنند. اردوغان هم می خواهد رابطه با دولت روسیه را حفظ کند هم نوکر اسرائیل و آمریکا باشد اما نمی تواند چنین فرصتی را برای خود ایجاد کند.

وی با بیان اینکه افکار عمومی جهان در موضوع برجام، حق را به ایران می دهند گفت: با روی کار آمدن ترامپ، سیاست خارجی آمریکا متزلزل شده و این مولفه به ما اجازه می دهد در سطح منطقه و جهان فعالتر عمل کنیم.

حسن بیگی اظهار داشت: متاسفانه برخی کشورها که از ابتدای انقلاب با جمهوری اسلامی رابطه خوبی داشتند طی سالهای اخیر رابطه اشان با ایران سرد شده است. مثل تاجیکستان، عمان و آذربایجان.

وی افزود: حکومت مسقط و سلطان قابوس حکومت خود را مدیون جوانان ایرانی می دانند زیرا کمونیست ها قصد اشتغال این کشور را داشتند اما جوانان ایرانی اجازه ندادند بنابر این به رابطه سیاسی و اقتصادی با ایران تمایل زیادی دارند.

حسن بیگی گفت: در این شرایط ایران با استفاده از موقعیتی برتر که برای خود ایجاد کرده است باید در راستای نقش آفرینی در صحنه بین الملل و منطقه فعال باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که کره شمالی موشکی آزمایش می کند همه کشورهای جهان چنگ و دندان نشان می دهند اما زمانی که جمهوری اسلامی موشکی رونمایی می کند همه سکوت می کنند زیرا ایران دارای اقتدار است و چنگ و دندان نشان دادن به ایران فایده ای ندارد.

نماینده مردم دامغان با بیان اینکه جمهوری اسلامی از بازدارندگی بالایی برخوردار است اظهار داشت: انتظار داشتیم وزارت خارجه از این مولفه ها جهت ارتقاء جایگاه ایران استفاده کند. در همین راستا کمیسیون امنیت ملی تصمیم گرفت در بعد سیاست خارجی فعالتر عمل کند و تیم هایی جهت اعزام به کشورهای مختلف در راستای رایزنی و گفتگو تعیین شدند.

نگرانی کمیسیون امنیت ملی از انفعال وزارت خارجه

حسن بیگی با اشاره به نگرانی کمیسیون امنیت ملی نسبت به انفعال وزارت امورخارجه گفت: مقام معظم رهبری حمایت های مهم و مقتدرانه ای از تیم وزارت امورخارجه در جریان مذاکرات هسته ای داشتند.

وی ادامه داد: همانقدر که ملت ایران با صدای بلند انرژی هسته ای را حق خود می دانستند و از آن حمایت می کردند با صدای بلند از تیم مذاکره کننده هسته ای نیز حمایت کردند. این حمایت به دشمنان و همه کشورهای جهان اعلام کرد که هر جا که مقام معظم رهبری پا جلو گذاشتند ملت محکم می ایستد و هر جا ملت محکم بیاستد باید دولت با ملت همراه باشد.

۵+۱ به تعهدات خود برای تقویت بنیه علمی و تحقیقاتی هسته ای ایران عمل نکرده است

وی با گلایه از وزارت خارجه به خاطر مغفول ماندن اجرای برخی بندهای برجام گفت: ۱+۵ در برجام تعهد کرده بود که بنیه تحقیقاتی و علمی هسته ای ایران را تقویت کند اما تا به امروز هیچ کشوری به مرکز تحقیقات هسته ای ایران کمکی نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: امروز شاهد دستیابی جوانان دانشمند کشورمان به نسل هشتم سانتریفیوژها هستیم که حاصل تلاش ها و فداکاری های جوانان این ملت است و سر سوزنی کشورهای خارجی به تعهدات خود در برجام برای پیشرفت بنیه علمی کشورمان کمک نکرده اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: حضور در مرکز تحقیقات هسته ای ایران از سوی کشورهای خارجی تنها در حد بازدید و مذاکره باقی ماند و برخی تعهدات جملاتی بودند که در کاغذ نوشته شدند و اقدماتی عملی برای اجرای آنها صورت نگرفت.

نسل هشتم سانتریفیوژها را دانشمندان جوان ایرانی بومی سازی کردند

وی با تاکید بر اینکه نسل هشتم سانتریفیوژها در ایران بومی سازی شده است گفت: وقتی جوانان مومن تلاش می کند خداوند نیز به آنها خیر و برکت می دهد.

حسن بیگی با اشاره به سفر هیئت های ۲۰۰- ۳۰۰ اروپایی به ایران تصریح کرد: این سفرها برای جمهوری اسلامی هزینه های زیادی ایجاد کرد اما سرمایه گذاری های خارجی نسبت به انتظاری که بعد از برجام داشتیم بسیار ناچیز است. کمیسیون امنیت ملی بارها نسبت به این موضوع به وزارت امورخارجه انتقاد کرده و خواستار اقدام سریعتر این وزارتخانه برای اجرای تعهدات بین المللی شده است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: یکی از مباحث مهم اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری خارجی است اما هنوز هم برخی بانکهای خارجی در برقراری ارتباط با ایران سفسطه می کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: اظهارات اخیر مسئولان نشان می دهد که انتقادات ما نسبت به عدم اجرای برجام درست است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برجام حل مشکلات اقتصادی بود اظهار داشت: امروز آمریکا با چالش های عظیمی روبرو بوده و در آستانه فروپاشی است. جمهوی اسلامی باید از این فرصت استفاده کرده و برای سرمایه گذاری های خارجی و آزادسازی بانکها اقدام کند.

حسن بیگی گفت: وزارت نیرو و وزارت راه و ترابری قراردادهای بزرگی را امضا کرده اند اما به خاطر فشارهای آمریکا چیزی در عمل اتفاق نیفتاد. به همین دلیل کمیسیون امنیت ملی وارد عمل شده و هیئت هایی را به پاکستان، عراق، لبنان و کشورهای جنوب شرق آسیا فرستاد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با تاکید بر اینکه امروز نظام بین المللی تک قطبی نبوده و چند قطبی است گفت: جمهوری اسلامی باید بتواند با همه کشورهای دنیا در راستای تامین منافع ملی و منافع اقتصادی خود ارتباط برقرار کند. تنها خط قرمز ما رژیم صهیونیستی است.

جبران دیرهنگام بی توجهی وزارتخارجه به بلوک شرق

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: وزارت خارجه در مقطعی نسبت به رابطه با چین و روسیه بی توجه بود ولی الان در حال جبران است. درست است که این جبران دیرهنگام شروع شد اما لازم است تشکر کنیم زیرا رئیس جمهور خودش وارد صحنه شده و قصد سفر به روسیه را دارد.

وی تصریح کرد: در دنیای چند قطبی، جمهوری اسلامی می تواند با توسعه شرایط سیاسی و ارتباطات بین المللی و فراهم نمود رابطه با همه کشورهای دنیا از منافع بیشتری برخوردار باشد.

حسن بیگی افزود: یکی از راههای مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی این است که با همه کشورهای دنیا رابطه اقتصادی و سیاسی داشته باشیم.

نویسنده :

نظرات
آرشیو