گروه : سیاسی /

شناسه: 3437

10 فروردین 1403 11:02

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

عزم جهاني براي مبارزه با ريشه‌هاي خشونت و افراطي گري ضروري است

رييس جمهور پس از دريافت دکتراي افتخاري از دانشگاه دولتي مسکو، حل مشکلات پيچيده جهان امروز را نيازمند همکاري دانشمندان و دولت‌ها دانست و تصريح کرد: افول سيطره غرب و پايان انحصار ثروت، فرصتي تاريخي براي بنا کردن بنيان‌هاي جهاني جديد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه به نقل از  ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح سه‌شنبه و در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه دولتي مسکو با بيان اينکه "انسان امروز بيش از هر زمان نيازمند اعتدال است" بر ضرورت عزم جهاني براي مبارزه با ريشه هاي خشونت و افراطي گري تاکيد کرد و گفت: اسلام هراسي، نژاد پرستي و انديشه هاي تکفيري ريشه مشترک دارند.

متن کامل سخنراني رييس جمهور به شرح زير است:

« بسم‌الله الرحمن الرحيم

بسيار خرسندم که امروز ميهمان دانشگاه شما و حاضر در جمع دوستانه و صميمي‌تان هستم. در اين ايامي که در ايران و اکثر کشورهاي منطقه، آغاز بهار را جشن گرفته و در آغوش بهار طبيعت به بهار روح و جان مي‌انديشند. چراکه نوروز فصلي تازه در طبيعت و الهام‌بخش معنايي والا است؛ نوروز يعني جهان ما ايستا و مانده درگذشته نيست، بلکه در حال تحول، تغيير و شکوفايي است. مطابق سنتي قديمي و چند هزارساله، نوروز زمان ديدار نزديکان و همسايگان است تا با گسترش مودت و صميميت، دوستي‌ها را عميق‌تر و پيمان‌ها را تجديد و تقويت نمايند. لذا حضور من در نخستين روزهاي سال جديد ايراني در کشور زيباي شما به معناي تأکيد بر روابط دوستانه و پايدار موجود ميان دو ملت‌ ايران و روسيه است.

خانم‌ها و آقايان،

مسئوليت دانشمندان و دانشگاهيان در دوران کنوني به‌مراتب دشوارتر از هر زمان ديگري است. حل مشکلات در اين جهان پيچيده، مستلزم ايفاي نقش فعال‌تر ما در تحولات علمي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي است. جهان امروز با رنج‌هايي نظير شکاف طبقاتي، تغييرات زيست‌محيطي، بحران‌هاي هويتي، خشونت و افراطي‌گري و جنگ‌هاي داخلي و اختلافات فرقه اي دست‌به‌گريبان است؛ و رفع اين معضلات، نيازمند تلاش و همکاري مستمر و گروهي ميان ملت‌هاست.

افول سيطره غرب بر جهان و پايان انحصار ثروت، قدرت و فناوري فرصتي تاريخي را فرا روي ملت‌ها قرار داده تا بنيان‌هاي جهانيِ جديدي را بنا کنند؛ ساختاري که با تکيه بر ارزش‌هاي مشترک انساني چون: صلح، عدالت، برابري، آزادي، اعتدال، مدارا، احترام به فرهنگ ها و حقوق ملت‌ها و پرهيز از تنش و خشونت، جهان را به‌ مکاني ايمن‌ تر براي همه تبديل کند.

من از نخستين روزهاي مسئوليتم به‌عنوان رئيس‌جمهور ايران، جهان را به مبارزه هماهنگ و هدفمند با پديده خشونت و افراطي‌گري فراخواندم، که در قالب قطعنامه‌اي به نام جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري-wave در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به اتفاق آراء به تصويب رسيد. اکنون چهار سال از آن زمان مي‌گذرد؛ و نياز به يک عزم جهاني براي پرداختن به ريشه‌هاي گسترش خشونت و افراط‌گرايي بيش‌از گذشته احساس مي‌شود. عزمي که راه تحميل منافع تنگ‌نظرانه بر ارزش‌هاي مشترک را پايان دهد.

خانم‌ها و آقايان،

امروز متأسفانه شاهد رشد افراط‌گرايي خشونت‌بار در جهان هستيم. اسلام هراسي، نژادپرستي و انديشه‌هاي تکفيري، به‌رغم اينکه خاستگاه متفاوتي دارند، در عمل به يکديگر پيوسته و به مقابله با انسجام ملت‌ها و به تغذيه خشونت و افراط برخاسته‌اند.

در اين جهان پرمخاطره، انسانيت بيش از هر زمان ديگر به نداي اعتدال نيازمند است. امروز جهان تشنه عدالت و خسته از خشونت، در جستجوي راه‌حلي است که کرامت آدميان را پاس داشته وزندگي‌شان را با دين‌باوري و معنويت معنا بخشد؛ بي‌آنکه به ماديت و رفاه آنان بي‌توجه باشد. کساني که از دين، که پيام رهايي انسان است، تصويري تيره و خشونت‌بار برساخته‌اند، نه‌تنها انسانيت امروز را از متن وحدت‌بخش، صلح آفرين، و آرام بخش زندگي اجتماعي محروم ساخته‌اند، بلکه متاسفانه به نام دين، انسان‌ها را در آتش فرقه‌گرايي افراطي به خاک و خون کشيده‌اند.

اساتيد و دانشجويان گرامي،

راه‌حل خاتمه دادن به اين وضعيت اسف‌بار، در گام اول تحمل و خويشتن‌داري و در گام بعد، توسعه گفتگوهاي چندجانبه، صادقانه و توأم با احترام به منافع همه کشورهاست. هدف ما بايد رسيدن به سازوکاري پايدار براي توسعه دموکراسي، تقويت کارآمدي دولت‌ها، حل مسالمت‌آميز اختلافات، و تلاش براي تفاهم بر ترتيبات امنيت منطقه‌اي باشد که ثبات کشورها را ارتقاء بخشد. مذاکره براي حصول به اين تفاهم‌ها بايد پيش از آنکه منطقه به مرحله برگشت‌ناپذيري از ويراني برسد، آغاز شود. ايران آمادگي خود را براي قدم برداشتن در اين مسير اعلام کرده و از هر ابتکاري که دستيابي به اين هدف را سرعت بخشد، استقبال مي‌کند.

خوشبختانه دولتهاي ما همکاري مؤثري را براي فائق آمدن بر معضل ترور و نابودي تروريست‌ها، همچون در سوريه، آغاز کرده و موفق شده‌اند آنان را از مناطق کليدي به عقب برانند؛ اکنون زمان آن است تا با ياري همه کشورهاي منطقه، امکان بازگشت آوارگان را به سرزمين‌هاي مادري‌شان فراهم کنيم؛ اما جنگ عليه تروريسم و افراطي‌گري هنوز باقي است و تلاش‌هاي ما براي خاتمه اين امر، مستلزم صرف زمان، اهتمام و هماهنگي بيشتري است تا با کمک‌ همه کشورهاي مسئوليت‌پذير منطقه، امکان ثبات بلند مدت و سپس بازسازي و تقويت زيرساخت‌هاي آموزشي، بهداشتي و اقتصاديِ کشورهاي در مخاطره فراهم گردد.

باور من بر اين است که هدف اصلي همکاري‌هاي منطقه‌اي بايد تلاش و کوشش براي ايجاد منطقه‌اي با ثبات تر و قوي‌تر باشد که در آن توانايي حل اختلافات و توسعه امنيت دسته‌جمعي وتجارت متوازنِ درون منطقه‌اي را فراهم نمايد. اين مهم نيز تنها از طريق تلاش براي ترويج ابتکارات چندجانبه‌گرايانه ميان کشورها ميسر خواهد شد.

خانم‌ها و آقايان،

در دوراني که ماهيت مسائل و مشکلات، مستلزم مطالعات و بررسي‌هاي پيچيده است، دولت‌ها بدون ياري دانشگاهيان نخواهند توانست از اين عصر متلاطم به سلامت عبور کنند. در سال‌هاي اخير، دانشمندان و پژوهشگران در کشورهاي غير غربي سهم بيشتري در اکتشافات و اختراعات علمي به دست آورده‌اند و اکنون بيش از هر زمان ديگري، در پيشبرد علم مي‌درخشند. دانشمندان ايراني نيز در سال‌هاي اخير به دستاوردهاي قابل‌توجه و افتخارآميزي در حوزه علم و فناوري دست‌يافته‌اند. همکاري‌هاي دانشگاهي و انديشکده‌اي ميان ايران و روسيه، با توجه به وجود زيرساخت‌هاي مناسب، دانشمندان و محققاني پيشتاز و دانشجوياني مشتاق در دو کشور بايد بيش‌ازپيش تقويت شود.

ما در آرزوي ساختن جهاني هستيم که همه ملت‌ها باهم و در کنار هم باشند، نه در برابر هم. بشريت از اجبار، تحميل و تحقير بيزار است؛ و از خشونت و افراط در فرار. بياييم اجبار را به انتخاب؛ تحميل را به تحمل؛ تحقير را به تکريم؛ و خشونت و افراط را به محبت و مدارا تبديل کنيم.

از توجه شما سپاسگزارم و براي شما، دانشگاه دولتي مسکو و ملت روسيه بهترين‌ها را آرزو مي‌کنم.»

انتهاي پيام

نویسنده :

نظرات
آرشیو