گروه : سیاسی /

شناسه: 5517

29 اسفند 1402 09:54

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اعضای اروپایی شورای امنیت علیه آمریکا بیانیه صادر کردند

چهار عضو اروپایی شورای امنیت به علاوه آلمان، در بیانیه‌ای مشترک تصمیم اخیر آمریکا در مورد قدس را خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت خواندند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، روز جمعه پنج کشور اروپایی با اقدامی کم‌سابقه بیانیه‌ای رسمی علیه تصمیم آمریکا در مورد وضعیت شهر قدس صادر کردند.

نمایندگان فرانسه، آلمان، سوئد، انگلستان و ایتالیا (اعضای دائم و غیردائم اروپایی شورای امنیت به علاوه آلمان) پس از نشست شورای امنیت در مورد وضعیت فلسطین، در بیانیه‌ای مشترک تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را «خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت» و «غیر مفید برای صلح در منطقه» توصیف کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «وضعیت اورشلیم (قدس) باید از طریق مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای توافقی نهایی، روشن شود. این موضع ثابت اتحادیه اروپا بوده است که وضعیت اورشلیم (قدس) باید نهایتا پایتختی هر دو طرف باشد. تا آن زمان، ما هیچ حاکمیتی بر اورشلیم (قدس) را به رسمیت نخواهیم شناخت.»

این بیانیه می‌افزاید: «بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه... ما قدس شرقی را به عنوان بخشی از اراضی فلسطینی اشغال‌شده می‌شناسیم و توافق نهایی باید بر اساس مرزهای 4 جولای 1967 و معاوضه زمین مورد توافق میان طرفین باشد. اتحادیه اروپا هیچ تغییری را در مرزهای پیش از 1967 به رسمیت نمی‌شناسد، مگر آن‌هایی که به تائید طرفین رسیده باشد.»

در نشست شورای امنیت هم که به درخواست نیمی از اعضا تشکیل شده بود، آمریکا در انزوی کامل بود و به جز نماینده رژیم صهیونیستی، بدون استثنا تمام کشورها علیه تصمیم دولت آمریکا موضع گرفتند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو