گروه : سیاسی /

شناسه: 6108

10 فروردین 1403 14:28

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

همسایه ایران، پناهگاه جدید لشکر شکست خورده داعش

 کارشناسان با بررسی رویه فروپاشی خلافت داعش بر این باورند که ترکیه در حال تبدیل شدن به یک پناهگاه امن برای اعضای باقی مانده این گروه تروریستی است.به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس، کارشناسان با بررسی رویه فروپاشی خلافت داعش در سوریه و عراق به بررسی مقصد جدید عناصر باقی مانده این گروه تروریستی پرداخته اند. آنها معتقدند ترکیه در حال تبدیل شدن به یک پناهگاه امن برای اعضای باقی مانده داعش است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،محققان با زیر سوال بردن اقدامات سیاستمداران ترکیه و آغاز جنگ علیه کُردها در شمال سوریه (جنوب ترکیه) اعلام کردند آنکارا بخش عمده ای از قابلیت های نظامی و دفاعی  خود را صرف مبارزه با کُردها کرده است. این در حالی است که پس از فروپاشی خلافت داعش در سوریه و عراق، عناصر باقی مانده این گروه تروریستی به صورت غیرقانونی از طریق مرزهای سوریه وارد ترکیه شده اند و خود را برای سازماندهی حمله های انتحاری جدید در این کشور و همچنین اروپا آماده می کنند.

مقامات ترکیه با تروریستی خواندن احزاب کُرد، آنها را خطری برای امنیت این کشور توصیف کرده اند. این در حالی است که حضور نظامی گسترده ترکیه در شمال سوریه و جنگ با کُردها ممکن است شرایط را برای از سرگیری فعالیت عناصر داعش مهیا سازد.

«احمد ییلا»، استاد جرم شناسی دانشگاه «جورج میسون» در ویرجینیای آمریکا معتقد است کشورهای اروپایی باید نسبت به همسایه شرقی خود (ترکیه) هوشیار باشند. او گفت: متاسفانه کشورهای اروپایی به آنچه در ترکیه رخ می دهد توجهی ندارند. بازماندگان گروه تروریستی داعش به واسطه غارت شهرهای عراق و سوریه، پول زیادی دارند و به سادگی با پرداخت بخشی از آن به قاچاقچیان، بدون آنکه شناسایی شوند، وارد ترکیه می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، عناصر داعش به دو دلیل قصد اجرای حمله انتحاری  داخل خاک ترکیه را ندارند. نخست اینکه ترکیه تنها پایگاه امن آنها پس از ترک عراق و سوریه است و دوم اینکه، اجرای حمله انتحاری داخل خاک ترکیه، داعش را از اهداف بزرگتر که همان سازماندهی خود در اروپاست، باز می دارد.

این کارشناس جرم شناسی اظهار داشت: ترکیه داعش را یک اولویت نمی داند و تاکنون هیچ کاری برای مقابله با آن انجام نداده است.  برای آنها، بازداشت حامیان کودتا و مقابله با احزاب «پ.ک.ک» و «ی.پ.گ» در اولویت قرار دارد.

ییلا معتقد است  ترکیه به توافقش با اتحادیه اروپا جهت کنترل ورود مهاجران به کشورهای اروپایی چندان پایبند نبوده است و تروریست های داعش با بهره گیری از این فرصت در قالب مهاجر به خاک اروپا راه می یابند.

پیش از این «سیوان خلیل»، افسر اطلاعاتی سوریه اعلام کرد 850 عضو انگلیسی داعش موفق شده اند از سوریه فرار کنند. به گفته این مقام سوری، حدود 300 نفر از این افراد در ترکیه مخفی شده اند.

به عقیده کارشناسان، عناصر فراری داعش که هم اکنون در مخفیگاه های خود پنهان شده اند، با یافتن فرصت مناسب، در قالب اعضای گروه «گرگ های تنها» و هسته های خفته این گروه تروریستی، به اجرای حملات انتحاری در اروپا  خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو