گروه : سیاسی /

شناسه: 6499

09 فروردین 1403 16:24

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نيويورک تايمز خبر داد؛ آغاز خانه تکانی بولتون در تیم مشاوران امنیت ملی کاخ سفید

مشاور امنیت ملی جدید رئیس‌جمهور آمریکا، یک روز پس از ورود خود به کاخ سفید، در صدد ایجاد تغییر تیم مشاوران امنیت ملی برآم

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نوشته نیویورک‌تایمز، جان بولتون یک روز بعد از تحویل گرفتن پست خود (مشاور امنیت ملی) توماس بوسرت، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید، را برکنار کرد. این بخشی از خانه تکانی‌های او در تیم مشاوران امنیت ملی دونالد ترامپ است.

نیویورک تایمز نوشت: در حالی که حدس و گمان‌ها برای حمله احتمالی آمریکا به سوریه تقویت می‌شود این کناره‌گیری ناگهانی آقای بوسرت در زمره تازه‌ترین دور کناره‌گیری مقامات ارشد کاخ سفید و دولت ترامپ ارزیابی می‌شود. این بدان معنی است که بولتون قصد دارد بر مدار فکری خود تیم مشاوران امنیت تحت رهبری خود را تغییر دهد و بچیند. به گفته مقامات آمریکایی، بولتون همچنین برخی معاونت‌های بوسرت را نیز دچار تغییر و تحول کرده است.

این انتظار از بولتون می‌رفت که اداره تحت مدیریت خود را دچار تغییراتی کند، رفتن غیرمنتظره بوسرت برای برخی شوک‌آور بود، دست‌کم برای خود بوسرت. روز یکشنبه، او با صدایی بلند از سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ در برنامه موسوم به «این هفته» شبکه تلویزیونی‌ ای‌بی‌سی نیوز حمایت کرده بود و پس از آن سفری به سی آیلند داشت و در آنجا در نشستی از سیاست‌های کاخ سفید دفاع کرد.

او به عنوان وکیلی که در زمان دولت جرج بوش فعالیت می‌کرد نامی برای خود بر سر زبان‌ها انداخت آن هم در زمانی که طوفان مهیبی تگزاس، فلوریدا و پورتوریکو را در نوردید. او با شرح جزئیات گزارش طوفان همراه با آمار و ارقام که در کاخ سفید خطاب به خبرنگاران ارائه می‌داد مشخص کرد که تا چه حد در کار خود منظم است؛ اما به گفته یکی از مقامات دولت ترامپ، آقای بوسرت دیگر نمی‌خواست در سمت فعلی که داشت در جا بزند و مایل بود در مناصب بالاتری در بخش ضد تروریسم و امنیت فضای سایبری به کار گرفته شود –حتی او مایل بود به عنوان مشاور امنیت ملی به کار ادامه دهد- که این گزینه در ذهن دونالد ترامپ نبود.

برخی از هم قطاران بوسرت، از او به عنوان فردی بسیار محتاط در برخورد با مواردی در فضای سایبری نام می‌بردند. برخی دیگر هم اعتقاد داشتند بوسرت، پیچیدگی‌های کار با فضای سایبری را می‌دانست و او می‌خواست قبل از هر گونه تصمیم‎گیری از فرایند سیاسی با آن روبرو شود. این در شرایطی بود که بوسرت از هواخواهانی در هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برخوردار بود.

به گفته دوستان بوسرت، روابط او با جان بولتون، که به جای مک مستر سکان مشاور امنیت ملی آمریکا را به دست گرفته است، تیره بود.

به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، جان بولتون بخش ضد تروریسم و امنیت سایبری را مستقیما به حوزه مدیریت خود انتقال داده و قرار است راب جویس، معاون بوسرت، به عنوان سرپرست این قسمت مستقیما با بولتون کار کند.

جویس، سابقه زیادی در فعالیت در بخش امنیت ملی کاخ سفید دارد و در زمان حمله سایبری به رایانه‌های کاخ سفید مدیریت عملیات موسوم به تایلور را عهده دار بود که به رایانه‌های مخرب نفوذ کردند و نقشه سایبری هدایت شده از بیرون آمریکا را خنثی نمودند.

اهمیت گنجاندن چنین سمتی در چارچوب کارکنان کاخ سفید پس از حملات تروریستی به خاک آمریکا در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ حس شد.

به هر صورت بولتون فعلا افرادی را که قصد دارد در اداره امنیت ملی آمریکا به کار بگمارد معرفی نکرده است، اما چیزی که معلوم است یک روز قبل از آنکه بولتون رسما سکان این سمت را در دست بگیرد مایکل آنتون، مدیر ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، هم تحت فشار از سمت خود استعفا کرده بود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو