گروه : سیاسی /

شناسه: 6504

31 فروردین 1403 18:25

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

هیل: ترامپ می‌تواند با اخلال در روابط ایران با همسایگان شمالی، به منافع این کشور لطمه بزند

نشریه آمریکایی در تحلیلی به دولت آمریکا توصیه کرد با اعمال رویکرد تنبیه و تشویق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آن‌ها را از ایران دور سازد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «استیون بلنک» تحلیلگر امور «اوراسیا» اخیرا در مطلبی که در وبگاه «هیل» منتشر شد، به دولت آمریکا توصیه کرد که از طریق همسایگان ایران در منطقه قفقاز، به این کشور ضربه بزند.

استیون بلنک در بخشی از تحلیل خود نوشته است:«هدف تیم جدید امنیت ملی آمریکا ضربه به ایران و منافع این کشور است. حمله دولت آمریکا به برجام تاکنون موجب اختلاف‌های قابل توجهی در اروپا، روسیه و چین شده است. اما حمله دیپلماتیک به توافق هسته‌ای به هیچ وجه تنها گزینه‌ واشنگتن برای لطمه زدن به ایران نیست.»

این کارشناس آمریکایی در ادامه تحلیل خود نوشت: «اگر دولت آمریکا قصد منزوی کردن ایران را دارد، می‌تواند به روابط این کشور با منطقه قفقاز به ویژه جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان لطمه بزند. از آنجایی که کشورهای یاد شده در مرزهای شمال غربی ایران قرار دارند، این روابط برای ایران بسیار مهم است. بنابراین، واشنگتن می‌تواند تا جایی که ممکن است به طور همزمان از رویکرد «تشویق و تنبیه» در قبال این کشورها استفاده کند و منافع خود را در قفقاز پیش ببرد و به ایران و البته روسیه حمله کند.»

نویسنده مدعی شده که ایران و جمهوری آذربایجان سال‌هاست با هم سوء ظن دارند و حتی با وجود افزایش روابط دوجانبه بین باکو و تهران از سال 2012 به این سو، جو بی‌اعتمادی بین طرفین همچنان ادامه دارد.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به مواردی که آمریکا می‌تواند در روابط تهران با باکو اخلال نماید به همکاری ایران با جمهوری ارمنستان پرداخته و نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند جمهوری ارمنستان و آذربایجان را بیشتر با واشنگتن همراه ساخته و در نقطه مقابل آن‌ها را از تهران و شاید مسکو دور سازد.»

بر اساس این گزارش، در تهران نگرانی مبنی بر امکان حضور نظامی، اطلاعاتی آمریکا در جمهوری آذربایجان وجود دارد. بنابر این، واشنگتن می‌تواند قدرت نفوذ خود بر ارمنستان را افزایش داده و شاید با ترکیب تهدیدها و بکار بردن آن‌ها قادر باشد تا حد مشخصی رابطه ایران و ارمنستان را نیز برهم زند.

نویسنده در بخش دیگر از این تحلیل نوشته است:«تعامل بیشتر آمریکا در منطقه قفقاز از فشار روسیه بر ترکیه کاسته و زمینه را برای پیشبرد اتحاد مشکل‌دار آمریکا و ترکیه فراهم می‌کند.»

در خاتمه این تحلیل آمده است: «با تقویت منافع و توانایی آمریکا جهت تعامل در منطقه قفقاز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نه تنها می‌توان به ترویج صلح و حاکمیت بالقوه بهتر که پیش شرط صلح است، کمک کرد. همچنین، می‌توان نفوذ روسیه و ایران در قفقاز و مناطق همسایه را کاهش داد.»

انتهای پیام/م

نویسنده :

نظرات
آرشیو