گروه : سیاسی /

شناسه: 6857

29 اسفند 1402 10:34

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در دیداربا سفیر آلمان قالیباف: انتظار اینکه ایران «تحریم و برجام» را با هم بپذیرد اشتباه است

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: نباید اتحادیه اروپا و باقی کشورهای برجام انتظار داشته باشند که ترامپ یک طرفه بیاید و برجام را لغو کند و ایران در عین اینکه در تحریم است، برجام را هم بپذیرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با «میشائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در ایران اظهارداشت: معتقدم بقیه قدرت های موثر دنیا و نظام بین الملل و اتحادیه اروپا و کشورهای صاحب نفوذی مانند آلمان باید در مقابل این یک جانبه گرایی امریکا بایستند. زیرا این رفتار ترامپ تنها درخصوص ایران و برجام رخ نداده است. باید یک جایی جلوی این رفتارهای خلاف مصالح جهانی و مصالح سایر کشورها که توسط امریکا صورت می گیرد، گرفته شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نظر سفیر آلمان درخصوص عدم شناخت کافی اروپایی ها از تهران گفت: انشالله در مدت ماموریت تان در ایران، بیشتر با ایران و فرهنگ ایرانی آشنا شوید تا واقعیت های اینجا را به درستی منتقل کنید تا شناخت دقیقی در دنیا به ویژه اروپا از کشور ما ایجاد شود. مطمئن هستم که مدت حضور شما و ماموریت و فعالیت تان باعث توسعه روابط ایران و آلمان می شود.

قالیباف با بیان اینکه سوابق تاریخی ایران و آلمان، سوابق روشن و خوبی است و ذهن تاریخی مردم ایران به آلمانی ها مثبت است، تصریح کرد:  ایران و آلمان می توانند در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ارتباط عمیق تری نسبت به وضعیت فعلی داشته باشند. اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان اقتصادی سیاسی و حوزه های امنیتی و دفاعی می تواند بیش از این در شرایط پدیده های جهانی ایفای نقش کند، مخصوصا که ظرفیت آلمان در اروپا به نظر ما منحصر به فرد است.

وی با تاکید بر اینکه امروز آلمان متحد، بعد از پایان جنگ سرد، به خیلی از آرزوهای قرن بیستم خود، در قرن بیست و یکم با فعالیت در حوزه اقتصادی و فرهنگی در اروپا رسیده است، اظهارکرد: فکر می کنم این رسالت آلمان است که بتواند تاثیر گذاری اروپا را در پدیده های منطقه ای و جهانی جبران و نقش بیشتری ایفا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حقیقت این است که امروز ایران یک کشور قدرتمند در منطقه است و همه دنیا نیز هم این قدرت را پذیرفته اند و هم اینکه ایران نقش منحصر به فردی در منطقه خاورمیانه ایفا می کند. ایران در یک دهه گذشته با توافق در برجام نشان داده اهل گفت وگوی عادلانه و درست است، اما اتفاقی که آمریکا رقم زد یعنی خروج ترامپ از برجام، در حقیقت اقدامی یک جانبه گرایانه و توهین به نظام بین الملل و توهین به یک قرارداد چندجانبه بود.

قالیباف با بیان اینکه با این اقدام ترامپ نه تنها دید مردم ما نسبت به امریکا بدتر شد، بلکه بسیاری از مردم دنیا هم این حرکت را نپذیرفتند، گفت: معتقدم بقیه قدرت های موثر دنیا و نظام بین الملل و اتحادیه اروپا و کشورهای صاحب نفوذی مانند المان باید در مقابل این یک جانبه گرایی امریکا بایستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: زیرا این رفتار ترامپ تنها درخصوص ایران و برجام رخ نداده است، بلکه ترامپ نسبت به آن قرارداد محیط زیست هم مانند برجام عهدشکنی کرد و برای حل مشکلات اقتصادی خودش اتحادیه اروپا و جی ۷ را دچار مشکلات اقتصادی کرد. باید یک جایی جلوی این رفتارهای خلاف مصالح جهانی و مصالح سایر کشورها که توسط امریکا صورت می گیرد، گرفته شود.

وی تاکید کرد: اگر اروپا و خصوصا آلمان  در شرایط کنونی با نقشی که در مسایل سیاسی و اقتصادی دارند و نیز ایران، مصمم بر ماندن در برجام باشند، طبیعتا می توانند این تعهد را پیش ببرند. بقیه اعضای برجام  هم بجز امریکا، همچون روسیه و چین نیز مصمم بر باقی ماندن در برجام هستند، اما فراموش نکنیم که زمان در اینجا بسیار مهم است. شما باید بپذیرید که ایران تحت فشار افکار عمومی داخلی، افکار عمومی مسلمانان دنیا و همه آزادی خواهان جهان است. اگر همه اعضای برجام اینجا در مقابل امریکا نایستند، با روندی که ترامپ در پیش گرفته است، در بقیه موارد نیز امریکا قوانین حقوق بین الملل همچون مسائل محیط زیست و مسائل اقتصادی را در هم خواهد شکست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نباید اتحادیه اروپا و باقی کشورهای برجام انتظار داشته باشند که ترامپ یک طرفه بیاید و برجام را لغو بکند و ایران در عین اینکه در تحریم است، برجام را هم بپذیرد. طبیعتا اگر حقوق ما در چارچوب برجام رعایت شود هیچ دلیلی برای خروج وجود ندارد، اگر غیر از این باشد قاعدتا باید مسیر خود را پیش برویم.

 قالیباف با بیان اینکه در طول تاریخ ایرانیان نشان داده اند که اگر قرار باشد ظلمی به این کشور شود خیلی محکم می ایستند، خاطرنشان کرد: فکر می کنم آلمان و کشورهای اروپایی درخصوص بحث های حاشیه ای دیگری که بعضا مطرح می شود همچون موضوعات موشکی و دفاعی ایران ؛ نباید در کنار برجام آنها را دنبال کنند چراکه بحث ایران در حوزه موشکی روشن است. واضح است که ایران و هر کشوری باید از خود دفاع کند.

وی افزود: مگر آلمان این کار را انجام نمی دهد؟ مگر دیگر کشورهای منطقه آن را انجام نمی دهند؟ آن هم در منطقه بحران خیزی که سالیانه شاهدیم چه حجم بالای تسلیحات از سوی کشورهایی همچون امریکا به برخی کشورهای خاورمیانه فروخته می شود. طبیعتا دفاع حق مسلم هر کشور و هر جامعه ای است. این موضوع را بارها هم گفته ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران و برگزاری پنجمین نشست مشترک گفت: فکر می کنم در همین شرایط هم می توان اقداماتی همچون ششمین نشست مشترک که قرار شد در آلمان برگزار شود، صورت گیرد و چنین اقدامات عملی می تواند بر تداوم برجام کمک کند.

قالیباف افزود: در کنار برجام برخی بحث های منطقه ای هم مطرح می شود که به نظر می رسد بحث های مهم یا درستی نیست. ایران نشان داده که در حوادثی که در منطقه رخ داده همواره نقش مثبتی در اجرای دموکراسی ایفا کرده است. ایران در منطقه طرفدار دموکراسی و تعیین سرنوشت کشورهای منطقه توسط مردم است. ما در برابر دخالت های بی رویه و یک جانبه امریکا در منطقه مقاومت و مخالفت داریم.

وی تصریح کرد: مردم هر کشوری خودشان باید برای خودشان تصمیم بگیرند، مگر امروز امریکا در عراق حضور ندارد، مگر میلیون ها دلار هزینه نمی کند تا در تصمیم گیری سیاسی اثر بگذارد، اما می بینیم مردمش تصمیم نهایی را می گیرند. این صحبت ها در رابطه با مسائل منطقه ای و دفاعی بیشتر مسائل حاشیه ای است که عمدتا با لیدری رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. زیرا رژیم صهیونیستی آرامش منطقه را نمی خواهد و طبیعتا ایران این نوع رفتارها را قابل مذاکره نمی داند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر لزوم عدم دخالت امریکا در امور منطقه بیان کرد: ادبیاتی که پشت خواسته های ما است این است که به امریکا می گوییم در منطقه دخالت نکن و مردم منطقه را تحت فشار قرار نده و نسل کشی نکن. در سوریه چه اتفاقی افتاد؟ چطور امریکا حاضر است در فجایعی که یمن اتفاق می افتد دارد دفاع کند؟ چرا نباید مردم منطقه خودشان برای خودشان تعیین تکلیف کنند؟

قالیباف گفت: ما با این رفتار امریکا مخالف هستیم. حتما شنیده اید که در همین هفته اخیر رهبر انقلاب در رابطه با اسراییل به چه نکته ای اشاره کرده اند. ایشان گفتند که ما چند سال قبل این را در سازمان ملل به ثبت رساندیم؛ حتی موافقیم که در سرزمین فلسطین یهودی ها، مسلمانان و مسیحیان خودشان دولت خودشان را انتخاب کنند. شما ببینید ادبیاتی که پشت فرهنگ ما است مبتنی بر فرهنگ انسانیت و اسلامیت ما است. زندگی غیر از این چه معنایی دارد؟

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به خطر گروه های تروریستی در جهان پرداخت و اظهارکرد: گروه هایی مثل داعش و یا دیگر گروه های تروریستی و الحادی که شما حتما می شناسید و بعید می دانم که ترامپ هم نشناسد تنها خطر برای تهران نیستند، بلکه برای پاریس، لندن، توکیو، برلین و همه جهان پر خطر هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امروز شهروندان شما نیز از دست این تروریست ها احساس آرامش نمی کنند. فکر می کنیم ترامپ این مسائل را متوجه نیست؟ حتما می داند. طبیعتا وظیفه ما است که در مقابل این ها بایستیم. این چه معنایی دارد که گفته می شود ایران در منطقه دخالت نکند؟! ایران چه دخالتی می کند جز اینکه دارد در مقابل این موارد و خطرات می ایستد و جلوی تروریست ها را می گیرد.

قالیباف با تاکید بر اینکه امیدواریم که برجام بتواند مسیر درست خود را طی کند، افزود: به هر حال اگر اروپا بر تعهداتش بایستد می توانیم چارچوب برجام را پیش ببریم. در غیر این صورت اگر این چارچوب و حقوق ایران حفظ نشود، مطمئن باشید که ایران مصمم است مسیر دیگری را ادامه دهد. تاریخ انقلاب و ملت ما نیز این را ثابت کرده که ایران همواره بر مسیر خود با اراده حرکت می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد نیاز است که اروپا در اینجا جدی تر از گذشته حرکت کند و باید بپذیرد که امریکا حتی در قبال خود اروپا نیز در همه بخش ها حتی ناتو تغییر رفتار داده است، اروپا اگر بر مواضع خود نایستد و برای خودش تعیین تکلیف نکند، حتما در دراز مدت اروپا آسیب جدی خواهد دید. باید به یک فرد نادان فهماند که مسیر اشتباهی می رود نه اینکه همه به دنبال آن نادان حرکت کنیم. راه درست را نشان دهیم و از وی پیروی نکنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با پرداختن به ارتباطات خوب ژرمن ها با ایران گفت: در شرایط کنونی شرکت های آلمانی ارتباطات خوبی با بخش های دولتی و خصوصی دارند که فکر میکنم زمان آن است به این روند همکاری سرعت ببخشیم. از همین رو به برگزاری هر چه زودتر نشست ششم و کمیسیون همکاری مشترک ایران و آلمان تاکید دارم.

 همچنین سفیر آلمان در دیدار با قالیباف با اشاره به اینکه یک سال و نیم است که در ایران است و در زمان مدیریت وی در شهرداری نیز در تهران بوده است، گفت: ایران کشور جالب توجهی است و فکر می کنم هیچ سمتی برای یک سفیر بهتر از سفیر ایران بودن، نیست.

کلور برشتولد با بیان اینکه دیگر قاره ها از جمله اروپا به اندازه کافی از ایران شناخت ندارند، ادامه داد: در ایران سفرهای زیادی داشته ام و تقریبا به تمامی استان ها سفر کرده ام. ایران زیبا و دارای اقلیم بسیار متنوعی است. ما تلاش می کنیم که ایران را بهتر به خصوص به اروپا بشناسانیم. توریست های بسیاری هم از آلمان به ایران سفر می کنند. چون خودشان ایران را می بینند و تجربیات عینی شان را به آلمان منتعقل می کنند. البته این یک امتیاز اقتصادی هم است که فکر می کنم جای رشد زیادی دارد.

وی با تاکید بر روابط خوب و تاریخی ایران و آلمان اظهار داشت: ایران کشوری در خاورمیانه است که خیلی به آلمان و مردم آلمان نزدیک است. اگر انسان به عربستان سعودی، عمان یا یمن سفر کند می تواند خیلی سریع تشخیص دهد که ایران خیلی به اروپا شبیه تر است. همچنین یک ارتباط فرهنگی هم بین دو کشور وجود دارد. آلمان ها عاشق حافظ هستند و گوته نویسنده آلمانی هم بسیار به این شاعر ایران زمین پرداخته است و قطعا این اتفاق بین آلمان با یکی دیگر از کشور های عربی منطقه نمی توانست بیفتد چون ارتباط فرهنگی لازم وجود ندارد.

سفیر آلمان در تهران گفت: بنابراین خیلی مهم است که همکاری نزدیکی داشته باشیم و آلمان کاملا آمادگی برای این امر دارد. ضمن اینکه آلمان هیچ سیاست پنهانی ندارد مانند برخی کشورها که ممکن است داشته باشند. کاملا  اطلاع داریم که در ایران چقدر مهم است که کشوری مستقل و بدون وابستگی باشد و هیچ وابستگی از خارج در ایران پذیرفته نمی شود. ایران امروز بسیار مستقل و روی پای خودش ایستاده است. المان سعی می کند خواسته ها و ارزش هایی که در ایران وجود دارد را درک کند و به آنها بپردازد.

برشتولد با اشاره به موضع برجام گفت: آلمان به عنوان یک کشور غیرهسته ای برای رسیدن به توافقات هسته ای تلاش بسیار زیادی کرد تا برجام شکل بگیرد و بعد از آن هم همین طور. حالا این مشکل را داریم که یک نفر خارج شده و همین طور این مشکل که یکسری تحریم هایی اعمال شده یا قرار است اعمال شود که افراد ثالث را هم ممکن است شامل شود. این احریم هایی که کشورهای ثالث را هدف قرار داده برخلاف قوانین بین الملل می دانیم. همچنان کاملا حمایت می کنیم و پشت برجام قرار گرفته ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این را بارها صدراعظم آلمان و وزیر امور خارجه آلمان هم تاکید کرده اند. ما و اتحادیه اروپا در تلاشیم که بتوانیم یک بسته پیشنهادی ارائه دهیم که بتوانیم برجام را سرپا نگه داریم. شاید نتوانیم امریکا را جایگزین کنیم اما در تلاش هستیم بسته پیشنهادی تهیه کنیم که منافع ایران را هم تامین کند. امیدواریم که برجام پابرجا بماند. خواهان این هستیم ایران هم در برجام بماند و در همین راستا هم در تلاش هستیم و ما همواره طرفدار این بوده ایم که برجام جدا از برنامه های دیگر باشد.

نویسنده :

نظرات
آرشیو