گروه : سیاسی /

شناسه: 7607

29 اسفند 1402 12:34

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پس از چهار سال حمایت از جنایات رژیم سعودی؛ سنای آمریکا رای به پایان دخالت نظامی آمریکا در جنگ یمن داد

مجلس سنا در واکنش به موضع ترامپ درباره قتل خاشقجی، با تصویب یک قطعنامه خواستار توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن شد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از نزدیک به چهار سال حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم سعودی، مجلس سنای آمریکا در واکنش به موضع دونالد ترامپ در قبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و امتناع او از مقصر دانستن محمد بن سلمان، با تصویب یک قطعنامه خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شد.

قطعنامه مذکور که با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف به تصویب رسید، به دولت ترامپ ۳۰ روز فرصت داده است تمامی نیروهای آمریکایی دخیل در جنگ یمن را از این کشور خارج کند.

این نخستین بار است که یکی از دو مجلس کنگره آمریکا از قطعنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از جنگی که به تایید کنگره نرسیده است، حمایت می‌کند. بر همین اساس، برخی سناتورهای آمریکایی، تصویب این قطعنامه را یک "پیروزی تاریخی" نامیده‌اند.

قطعنامه سنا همچنین از کاخ سفید می‌خواهد برای ادامه حضور نیروهایی که در یمن با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده مبارزه می‌کنند نیز از کنگره مجوز بگیرد.

کنگره آمریکا هرگز مجوزی برای مشارکت نظامی آمریکا در جنگ یمن صادر نکرده است، اما با این حال، حدود چهار سال است که نیروهای آمریکایی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی برای حمله به یمن سوخت‌رسانی می‌کنند.

طبق گزارش اسپوتنیک، نیروهای ویژه ارتش آمریکا برروی زمین نیز در مناطق مرزی یمن به نیروهای ائتلاف سعودی کمک می‌کنند یا اطلاعات مکانی در اختیار بمب‌افکن‌های سعودی قرار می‌دهند.

البته دولت آمریکا هرگز مشارکت در جنگ یمن را نپذیرفته است اما «برنی سندرز» سناتور آمریکایی چندی پیش در توئیتر خود نوشت زمانی که خانواده‌های یمنی برروی بمب‌هایی که کودکان آنها را می‌کشد، عبارت "ساخت آمریکا" را مشاهده می‌کنند، بسیار واضح است که آمریکا بخشی از این جنگ است.

برخی دیگر از سناتورهای آمریکایی در واکنش به قتل وحشیانه خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در تلاشند با تصویب یک قانون یا قطعنامه الزام‌آور، فروش تسلیحات نظامی آمریکایی به ریاض را نیز متوقف کنند؛ موضوعی که ترامپ به خاطر منافع اقتصادی آن به شدت با آن مخالفت کرده است.

مجلس سنا همچنین پس از تصویب قطعنامه پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، قطعنامه دیگری را نیز به تصویب رساند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را عامل ترور «جمال خاشقجی» معرفی می‌کند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو