گروه : سیاسی /

شناسه: 7615

29 اسفند 1402 09:36

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سناتور جمهوری‌خواه: سعودی‌ها اگر نفت نفروشند از گرسنگی می‌میرند

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه در یک مصاحبه بار دیگر، ولی عهد عربستان سعودی را «دیوانه» خواند و تاکید کرد که نیاز سعودی‌ها به آمریکا هزار برابر نیاز واشنگتن به ریاض است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو یک عضو ارشد کنگره آمریکا که در هفته‌های اخیر بعد از تشدید فشار‌های رسانه‌ای درباره قتل «جمال خاشقچی» بار‌ها ضمن انتقاد از مواضع، ولی عهد عربستان سعودی او را «دیوانه» خوانده است، در تازه‌ترین اظهاراتش خطاب به سعودی‌ها گفت: «آن‌ها اگر نفت نفروشند، از گرسنگی خواهند مُرد».

«لیندسی گراهام» نماینده ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی که شب گذشته منتشر شد، باز هم درباره قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول و مواضع، ولی عهد عربستان سعودی اظهارنظر کرد.

او به «فاکس نیوز» گفت: «آن ۱۵ نفر (تیم اعزامی به استانبول برای کشتن جمال خاشقچی) با دستور و مدیریت محمد بن سلمان عربستان سعودی را ترک کرده بودند. او دو سال بود که روی خاشقچی به عنوان منتقد متمرکز شده بود. او افراد منتقد و شهروندان سعودی را از دیگر کشور‌ها به عربستان سعودی مسترد می‌کند و آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهد و این کار برای او یک الگو است. او این کار‌ها را کرد و درباره (قتل خاشقچی) اطلاع داشت و این کار بدون اطلاع او اصلا اتفاق نمی‌افتاد. من این موضوع را فراموش نخواهم کرد. این موضوع مهمی است و ما باید به سختی درباره آن شدت عمل نشان دهیم چرا که اگر این کار را نکنیم، در واقع ما جعبه پاندورا را باز کرده‌ایم».

امروزه اصطلاح «جعبه پاندورا» به عنوان ضرب‌المثل در رابطه با مواردی استفاده می‌شود که فلاکتی بی‌علاج به بار آمده باشد.

در افسانه‌های یونانی آمده که جعبه پاندورا تمامی بلا‌ها و شوربختی‌های ناشناخته بشر شامل بیماری و مرگ بود و با باز شدن آن این بلا‌ها سرازیر می‌شوند.

«نیل کاووتو» مجری شبکه فاکس نیوز از سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی به تهدید ریاض برای کم کردن میزان تولید نفت اشاره کرد و تلاش کرد که حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی را به موضوع نفت گره بزند.

«گراهام» در جواب به این سوال کرد: «اول از همه اینکه، آن‌ها (عربستان سعودی) یا نفت می‌فروشند یا اینکه از گرسنگی خواهند مُرد. آن‌ها حتما کاری که برای اقتصاد نفت محور سعودی مناسب است را انجام خواهند داد. (موضوع دوم) موضوع تسلیحات (آمریکایی) است و من نگرانم، با توجه به اینکه این فرد (محمد بن سلمان) تا این اندازه دیوانه است و فردی را در کنسولگری ترکیه کشته، چرا ما باید به او سلاح‌هایی بدهیم که شاید او به روس‌ها یا چینی‌ها بدهد. تا زمانی که محمد بن سلمان این دور و بر‌ها باشد (در قدرت باشد) من یک رابطه عادی و نرمال با عربستان سعودی نخواهم داشت».

مجری فاکس نیوز در ادامه سوال کرد: «از نظر شما ما به آن‌ها در هیچ موضوع نیازی نداریم؟»

سناتور ایالت کارولینای جنوبی در پاسخ گفت: «نه (نیازی نداریم). نیاز آن‌ها به ما، هزار برابر بیشتر از نیاز ما به آن‌ها است».

این قانونگذار کنگره طی هفته‌های اخیر پیش از این بار‌ها در مخالفت با محمد بن سلمان، او را «دیوانه» خوانده است و بر لزوم تعیین یک، ولی عهد تازه برای عربستان سعودی تاکید کرده بود.

انتهای پیام/ 

نویسنده :

نظرات
آرشیو