گروه : اجتماعی /

شناسه: 4711

09 فروردین 1403 19:23

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

شرط موفقیت داروسازان عمومی/نقش دانشکده های داروسازی

دبیر علمی همایش ملی روز داروسازی، گفت: موفقیت داروسازان عمومی زمانی محقق می شود که وارد بحث داروسازی اجتماعی شوند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از بهداشت نیوز، دکتر پیام پیمانی در همایش ملی روز داروسازی با اشاره به نقش داروسازان عمومی در پیشبرد اهداف سلامت، اظهار داشت: اکثریت داروسازان کشور، داروسازان عمومی هستند. آنها گروهی هستند که در جلوی جبهه داروسازی قرار دارند و در واقع پیش قراولان جامعه داروسازی محسوب می شوند و عامه مردم در شهرها و روستاها برای دریافت خدمات دارویی، بیشترین مراجعه را به این گروه دارند.

وی ادامه داد: آنها بیشترین سهم را در سلامت جامعه و پیشرفت مباحث پیشگیری و درمان در بین همه اقشار داروسازان بر عهده دارند و جامعه بیشترین ارتباط را با همین داروسازان عمومی دارد. پس جایگاه واقعی آنها در نظام سلامت، بیش از وضعیت کنونی است و باید بیشترین توجه از سوی نظام بهداشت و درمان کشور نسبت به این گروه از جامعه داروسازی صورت پذیرد.

عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: ولی برای این کار، ابتدا باید داروسازان عمومی توان واقعی خود را نشان دهند. باید پتانسیل های بالقوه خود را به مرحله ظهور و بروز برسانند.

به گفته پیمانی، مردم اعتماد زیادی به داروسازان دارند، پس باید اذعان کنیم که این داروسازان، بزرگترین پشتوانه مورد نیاز، یعنی اعتماد مردم را در اختیار دارند ولی نمی توانند به میزانی که شایسته است از آن بمنظور پیشبرد اهداف سلامت مدد بجویند.

وی ادامه داد: موفقیت داروسازان عمومی زمانی محقق می شود که وارد بحث داروسازی اجتماعی (social pharmacy and Community  ) بشوند. در واقع اگر بخواهد از وضعیت نظام درمانی و همچنین وضعیت داروسازان عمومی گره گشایی شود، باید باور کنیم که احیا، ارتقا و تثبیت جایگاه داروسازان جامعه وابسته به ورود ایشان به حوزه داروسازی اجتماعی است.

به گفته پیمانی، این حوزه ای است که فضا برای کار زیاد دارد و داروسازان عمومی می توانند قابلیت های خود را در این حوزه به مرحله ظهور و اثبات برسانند.

دبیرعلمی همایش ملی روزداروسازی ایران اضافه کرد: بدون شک این حوزه، متعلق به داروسازان عمومی است و نباید دیگر گروه های تخصصی داروسازی، این حیطه را محدود به گروه های خاصی از داروسازان کنند.

به گفته پیمانی، داروسازان عمومی باید با گذراندن دوره های کوتاه و میان مدت داروسازی اجتماعی، آمادگی های لازم را کسب کنند و در داروخانه های خود، خدمات واقعی داروسازی را قوی تر از امروز ارائه دهند.

وی ادامه داد: خدمات دارویی محدود به تحویل دارو یا گفتن نحوه مصرف دارو نیست. باید مشاوره دارویی، عوارض جانبی داروها، مشاوره بیماری ها، مشاوره تغذیه، مراقبت های پیش و پس از بارداری، مشاوره های واکسیناسیون و... را در داروخانه به متقاضیان ارائه کنند.

به گفته پیمانی، در کشورهای توسعه یافته و به خصوص کشور های نوردیک و اسکاندیناوی مثل فنلاند و دانمارک و سوئد و استونی؛ داروسازان تمام مشاوره های گفته شده را در داروخانه ها ارائه می دهند.

دبیرعلمی همایش ملی روزداروسازی ایران اضافه کرد: با انجام این موارد بدون شک جایگاه داروسازان ارتقا پیدا می کند و دیگر هیچ فرد یا گروهی به خودش اجازه نمی دهد درباره قانونی بودن یا نبودن تعرفه های خدمات دارویی، بودن یا نبودن داروساز در داروخانه و امثال این شبهات که ریشه در عدم شناخت جایگاه داروسازی اجتماعی دارد، اظهار نظرهای غیر منطقی کند.

وی افزود: از آنجایی که داروسازان عمومی باید توانمندی های کافی در این حیطه را پیدا کنند و سپس این خدمات را ارائه دهند، در انجام این مهم، نقش دانشکده های داروسازی حائز اهمیت است. ضروی است که این موضوع یعنی داروسازی اجتماعی به عنوان محتوی اموزشی و دروس لازم در دانشکده های داروسازی تدریس شود که متاسفانه هنوز شناخت کافی در این زمینه وجود ندارد و در نتیجه با این دروس و دروسی مثل اپیدمیولوژی دارویی مقاومت هایی صورت می گیرد.

مدیر گروه فارماکواپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان تاکید کرد: نیازمند قوانینی هستیم که فعالیت های داروسازان را به رسمیت بشناسد تا در نتیجه در ازای این خدمات، به داروساز هم خدمات مناسب تعلق گیرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو