گروه : اجتماعی /

شناسه: 7078

10 فروردین 1403 03:02

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پرده برداری از دسته گلی جدید در نظام آموزشی؛ آزمون سمپاد حاشیه ساز شد

نحوه طراحی سوالات آزمون ورودی سمپاد با انتقادات بسیاری مواجه بود که مسیر صحیح نخبه پروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزمون ورودی به مدارس استعداد‌های درخشان بالاخره بعد از مشکلات و کش و قوس‌های بسیاری که درباره چند و چون‌ برگزاری این آزمون وجود داشت، پنجم مردادماه برگزار شد.
آزمونی که آنقدر بر سر برگزار شدن یا نشدن آن بحث و بررسی بود که برخی خانواده‌ها یا از آن ناامید شدند یا اینکه ثبت نام در آزمون ورودی را فراموش کردند؛ خانواده‌هایی که برخی از آن‌ها هزینه‌های سنگینی را برای آزمون‌های ورود به مدارس تیزهوشان متقبل شده بودند، اما با تصمیم شتاب‌زده تیم آموزش و پرورش تمام برنامه ریزی‌ها و نقشه‌هایشان، نقش بر آب شد.

طرحی که قرار بود استرس دانش آموزان را کاهش دهد به تدریج به کلاف سر درگمی تبدیل شد که بی برنامگی در اجرا، روز به روز دانش آموزان را بیشتر تحت فشار روانی قرار می‌دهد.

وقتی آزمونی قدیمی تیزهوشان امروزی را می‌سنجد
آزمون تیزهوشان که به زعم آموزش و پرورشی‌ها قرار بود آزمونی استاندارد برای سنجش هوش دانش‌آموزان باشد، بعد از برگزاری این آزمون شرایط دیگری را نشان داد و آزمونی منسوخ شده که مدت‌هاست از نظام آموزشی خداحافظی کرده است بار دیگر در طرحی جدید نمودار شد.

سوالات آزمون تیزهوشان نشان می‌دهد علی رغم تمام حرف و حدیث‌هایی که مبنی بر طراحی کارشناسانه سوالات این آزمون وجود داشته است تا کیفیت پذیرش در مدارس استعداد‌های درخشان ارتقاء پیدا کند، به ثمر نرسیده است و تست‌ ریون، آزمونی که سال ۱۹۳۸ ساخته شده حالا ارزیاب هوش دانش آموزان شده است.

فارغ از اینکه دسترسی به سوالات این آزمون برای عموم آزاد است و همین عامل صحت برگزاری چنین امتحانی را زیرسوال می‌برد، از نظر علمی هم چنین آزمونی مورد تائید نیست.

شهره شکرزاده استاد دانشگاه و دکترای علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نحوه طراحی سوالات در آزمون تیزهوشان اظهار کرد: آزمون ریون علاوه بر اینکه قدیمی است، همچنین ضریب دشواری را مشخص نمی‌کند یعنی سوالات از آسان به سخت تنظیم نشده است.

وی با اشاره به اینکه آزمون‌های جایگزینی برای ریون وجود دارد که کاملا هم در کشور استاندارد سازی شده است، تصریح کرد: آزمون استنفورد بینه به تازگی در کشور استانداردسازی شده است و معایب آزمون ریون را هم ندارد علاوه بر این آزمون، آزمون‌های رینولدز و وکسلر وجود دارد ؛ هرچند استنفورد بینه عملکرد بهتری دارد.

شکرزاده درباره تکراری بودن آزمون هوش و تاثیر آن بر ورود دانش آموزان به مدارس تیزهوشان بیان کرد: به هیچ وجه نباید تست هوش و غربالگری انجام شود با ابزار تکراری نباید در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: غربالگری استعداد حتما باید توسط روان‌سنج‌ها و متخصصان این امر در مراکز استعدادیابی انجام شود حتی بهتر است تست هوش ملی طراحی شود تا استعداد افراد را بر اساس آزمونی داخلی و استاندارد بسنجیم.

برچسب کم هوشی به دانش آموزان از بین نمی رود
کاظم‌نیا کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند برگزاری آزمون تیز‌هوشان که روز گذشته شاهد آن بودیم، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته برای ورود دانش آموزان به مدارس استعداد‌های درخشان استعداد تحلیلی و تفضیلی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت و یکی از انتقاداتی که از سوی مسئولان آموزش و پرورش بر این ارزیابی وارد بود برچسب کم هوشی به داوطلبانی است که در آزمون پذیرفته نمی‌شدند بر همین اساس تغییراتی برای ورود دانش آموزان به مدارس استعداد‌های درخشان اعمال شد.

وی ادامه داد: بر اساس استاندارد‌های امسال صرفا هوش دانش آموز ارزیابی می‌شود و چنانچه داوطلبان نتوانند امتیاز لازم برای ورود به مدارس استعداد‌های درخشان را کسب کنند بیش از پیش با برچسب کم هوشی مواجه خواهند شد.

کاظم‌نیا تصریح کرد: برگزاری آزمون روز گذشته که با آزمون ریون دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد نه تنها کمکی به ارتقای کیفیت ورود دانش آموزان به مدارس استعداد‌های درخشان نمی‌کند بلکه باعث تضعیف کیفیت خواهد شد چرا که برخی از دانش آموزان پیش از این با سوالات آزمون به طور کامل آشنا بودند و بر همین اساس بُعد پا‌یایی و روایی زیر سوال می‌رود.

این کارشناس آموزشی بیان کرد: آزمون ریو‌ن آزمونی بازاری است که اکثر دانش آموزا‌نی که برای آمادگی تحصیلی در امتحانات هوش کاظم نیا تصریح کرد: این آزمون بیشتر هوش تصویری دانش آموزان را می سنجد و سایر هوش ها چندان مورد ارزیابی قرار نمی گیرد بر همین اساس این احتمال می رود که کیفیت برگزاری آزمون تحت تاثیر چنین شرایطی جریان ورود دانش آموزان استعدادهای درخشان را نه تنها کیفی تر می کند بلکه باعث افت آن می شود.

هیاهویی که به هیچ منجر شد
ادعای استاندارد بودن آزمون ورودی مدارس تیزهوشان با وجود تکراری بودن و قابل وصول بودن سوالات جای سوال دارد و معلوم نیست آزمونی که با اهداف متعالی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد حالا با چنین روند برگزاری به مقصد می رسد یا خیر؟

جریان نخبه پروری و تشخیص استعدادهای درخشان چندی است که باسیاست های اشتباه مسئولان وقت خدشه دار شده است و حالا هم که نگاهی به این جریان شده است، در مسیر اجرا اشکالات بسیاری را شاهد هستیم که موجب نگرانی از آینده جریان نخبه پروری می شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو