گروه : اجتماعی /

شناسه: 7604

29 اسفند 1402 08:10

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چگونه در خانه دوغ کفیر درست کنیم ؟

طرز تهیه دوغ کفیر به راحتی در منزل قابل اجرا است. برای این منظور تنها به قارچ کفیر و مقداری شیر نیاز دارید. آنچه در طعم این نوشیدنی و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد، نکاتی است که در این مطلب ذکر می‌شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از بهداشت نیوز، دوغ کفیر یا نوشیدنی کفیر، طعمی مشابه دوغ محلی دارد، از اینرو به ذائقه ما ایرانیان بسیار هماهنگ است. طرز تهیه دوغ کفیر در منزل به سادگی امکان پذیر بوده و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را تهیه کنید. این نوشیدنی نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه خواص فراوان کفیر را نیز دارد.

مواد لازم برای تهیه دوغ کفیر
به منظور تهیه یک لیتر از این نوشیدنی، به ۴۸ ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید، نیاز خواهید داشت.

مواد لازم
شیر یک لیتر
قارچ کفیر 60 گرم

نکته:
ترجیحا از شیر فاقد مواد نگهدارنده استفاده کنید. شیرهایی که ماندگاری طولانی دارند برای این منظور مناسب نیست.
۶۰ گرم از قارچ کفیر معادل چهار قاشق غذاخوری از این قارچ است.

طرز تهیه دوغ کفیر
ابتدا کفیر را در یک صافی پلاستیکی بریزید و با یک الی دو لیوان آب معدنی بشویید.
سپس کفیر شسته شده را در شیشه بریزید.
شیری که به دمای محیط رسیده است را به آرامی کفیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که دو الی سه سانتیمتر از ظرف خالی بماند، زیرا قارچ تکثیر می‌شود و ازدیاد حجم پیدا می‌کند.
به آرامی مخلوط را کمی بهم بزنید.
درب ظرف را که نباید فلزی باشد، ببندید. توجه داشته باشید که درب ظرف نباید سفت بسته شود.
به مدت ۴۸ ساعت ظرف را در محیطی به دور از نور و تقریبا گرم مانند کابینت نگهداری کنید.
پس از گذشت این مدت، یک صافی پلاستیکی را روی یک ظرف قرار دهید و محتویات شیشه را درون آن بریزید. با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی به آرامی مخلوط را بهم بزنید تا فقط قارچ کفیر در صافی باقی بماند.
برای آنکه مابقی کفیر را از شیشه خالی کنید، نصف الی یک لیوان آب داخل شیشه بریزید و در صافی خالی کنید.
دوباره کفیر را درون شیشه بازگردانده و به طریق یاد شده شیر به آن اضافه کنید.
نوشیدنی کفیری که به دست آمده است را بچشید، اگر غلیظ بود مقداری آب به آن اضافه کنید. برای خوش طعم‌تر شدن آن مقداری نمک، نعناع یا پونه به آن اضافه نمایید. دوغ کفیر را می‌توانید در یخچال به مدت چند روز نگهداری کنید.

طرز تهیه دوغ کفیر به همین سادگی بود. به این شیوه می‌توانید از دوغی خوشمزه و لذیذ که خودتان در منزل تهیه کرده‌اید لذت ببرید.

چند نکته:
هیچ فلزی نباید با قارچ کفیر تماس داشته باشد، به همین دلیل از قاشق چوبی یا پلاستیکی، صافی پلاستیکی و ظرف شیشه‌ای که درب فلزی ندارند، استفاده کنید. اگر قاشق چوبی یا پلاستیکی در دسترس ندارید، از قاشق یکبار مصرف استفاده کنید.
هر مرتبه که شما نوشیدنی کفیر درست می‌کنید، مقدار قارچ بیشتر می‌شود.
شیر حتما باید به دمای محیط رسیده باشد، از شیر گرم یا سرد استفاده نکنید.
کلر موجود در آب لوله کشی شهری باعث آسیب دیدن کفیر می‌شود، بنابراین از آب معدنی استفاده کنید. می‌توانید آب لوله کشی را بجوشانید و پس از خنک شدن از آن استفاده کنید.
برای تهیه این نوشیدنی می‌توانید از شیر گاو، گوسفند و بز نیز استفاده کنید.
دمای کفیر نباید از ۳۰ درجه بیشتر شود.
فقط اولین مرتبه‌ای که از قارچ استفاده می‌کنید، باید آن را بشویید و در دفعه‌های بعد نیازی به شستن آن نیست. البته هر سه مرتبه‌ای که از کفیر استفاده کردید، بهتر است آن را بشویید.
اگر قصد دارید برای چند روزی کفیر تکثیر نشود، مقداری شیر به آن اضافه کرده و در یخچال قرار دهید. برای این منظور دمای بین چهار الی هفت درجه کافی است. در این شرایط حدود سه الی شش روز می‌توانید کفیر را نگهداری کنید.

طرز تهیه نوشدنی کفیر در منزل
کفیر نوعی قارچ شامل مخمر‌های زنده و باکتری‌های مفید است که باعث تبدیل شیر به نوشیدنی کفیر می‌شود. در فرآیند تخمیر شیر که در طرز تهیه دوغ کفیر ذکر شد، این قارچ خواص فرآوانی را به آن می‌افزاید که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.
از آنجا که این نوشیدنی از شیر تهیه می‌شود، کلسیم فراوانی دارد. علاوه بر این، در مدت تخمیر مقادیر قابل توجهی از ویتامین ب۱، ب۱۲ و ویتامین کا به این نوشیدنی افزوده می‌شود. دوغ کفیر به سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند و سلامتی را به پوست و مو باز می‌گرداند. گفتنی است که این نوشیدنی برای افرادی که مشکل هضم لاکتوز دارند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. برای مشاهده تمام خواص کفیر باید آن را به طور مکرر و برای مدت طولانی استفاده کنید.

انتهای پیام/ 

نویسنده :

نظرات
آرشیو