گروه : اقتصادی /

شناسه: 1317

31 فروردین 1403 17:07

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

فرصت‌های قاچاق در منطقه آزاد ارس کاهش یافته است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: فرصت‌های قاچاق به دلیل افزایش زیرساخت ها و اقدامات کنترلی و نظارتی در ارس به شدت تقلیل یافته است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: فرصت‌های قاچاق به دلیل افزایش زیرساخت ها و اقدامات کنترلی و نظارتی در ارس به شدت تقلیل یافته است.

ابراهیم باقرزاده در واکنش به خبری با عنوان " کشف محوله 210 میلیارد ریالی قاچاق در منطقه آزاد ارس"، اظهار داشت: مناطق آزاد به دلیل واقع شدن در مناطق مرزی بسترهای مناسبی برای توسعه صادرات و ورود تکنولوژی و کالاهای مورد نیاز داخلی را دارند و فرصت‌های قاچاق به دلیل افزایش زیرساخت ها و اقدامات کنترلی و نظارتی در این مناطق به شدت تقلیل یافته است.

باقرزاده در خصوص خبر فوق و اخبار مشابه افزود: پرونده فوق مربوط به سال گذشته می باشد و در مرحله بررسی و رسیدگی توسط مراجع قضایی است و با عنایت به مذاکره سخنگوی سازمان منطقه آزاد ارس در طول دو هفته گذشته با خبرگزاری فوق مبنی بر عدم انتشار خبر قبل از رای نهایی دادگاه ، طبق ماده 31 فصل ششم قانون مطبوعات، نشر هرگونه مطلبی که پرونده آن در مراجع قانونی در مرحله تحقیق و رسیدگی است تخلف می باشد و قطعا این اقدام به نوعی غیرحرفه ای و غیررسانه ای است.

وی همچنین در خصوص بحث قاچاق سازماندهی شده اذعان داشت: مرجع تشخیص و اعلام نظر وجود قاچاق سازمان یافته در مناطق آزاد و سرزمین اصلی بر اساس قانون بر عهده ارگان های مربوطه نظارتی و امنیتی می باشد که مناطق آزاد نیز از این امر مستثنی نمی باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه با اشاره به مصاحبه سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاسم خورشیدی نیز در مصاحبه خود در پاسخ به اینکه آیا مناطق آزاد بهشت قاچاقچیان است؟ ایشان نیز اظهارداشت:‌اینکه ما مناطق آزاد و ویژه را به عنوان بهشت قاچاقچیان معرفی کنیم، نمی توانیم چنین تعبیری را داشته باشیم.

ابراهیم باقرزاده در ادامه بیان داشت: منطقه آزاد ارس بعنوان صنعتی ترین منطقه آزاد کشور و پایلوت اقتصاد مقاومتی، نهایت همکاری را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده است و طبق تفاهم نامه منعقد شده با گمرک ایران، تمامی نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای مبارزه با قاچاق و کنترل دقیق مبادی ورودی و خروجی، توسط سازمان منطقه آزاد ارس تهیه و در اختیار گمرک ایران قرار داده شده است، و نهایتا مسئولیت ورود و خروج و کنترل هرگونه کالا و مغایرت آماری جزو وظایف گمرک ایران می باشد.

وی افزود: در زمینه مبارزه با قاچاق کالا اقدامات ارزنده ای از سوی سازمان منطقه آزاد ارس انجام گرفته است از جمله تجهیز تمامی گیت های خروجی به دوربین های مداربسته، استقرار نیروهای گمرک ایران در کلیه گیت های اصلی و فرعی، تفکیک انبارهای کالای مسافری باتجاری وترانزیتی، تخلیه و نگهداری کالاهای مسافری درانبارهای عمومی جلفا، کاهش سهمیه کالاهای همراه مسافر قابل عرضه درفروشگاه ها تامیزان 50 درصد، جلوگیری از ترخیص کالاهای حجیم، تشکیل دایره ترانزیت وتولید برای نظارت درترخیص سریع وبه موقع مواداولیه وخطوط تولید واحدهای تولید، اختصاص انباروپارکینگ درداخل محدوده برای ترخیص خودروهای ارس پلاک، اتخاذ تمهیدات لازم برای عرضه کالاهای مسافری بصورت سامانه هوشمندازطریق فروشگاه ها و اتصال آن به گیت های خروجی برای تسویه و کنترل با هماهنگی و همکاری اداره کل گمرک ایران، تمهید مقدمات استقرار سامانه مدیریت انبارها، از دیگر اقدامات ارزشمند سازمان منطقه آزاد ارس در این زمینه می باشد.

باقرزاده در پایان در خصوص عدم به روز رسانی آمار مناطق آزاد در سایت گمرک که در بخشی از این خبر درج شده است، گفت: از مهر ماه سال 1384 هرماه تمامی آمارها در فرمت درخواستی بصورت شفاف به گمرک ایران، وزارت بازرگانی، سازمان تجارت و توسعه و گمرک جلفا ارسال می شود و اگر در سایت گمرک ایران درج نشده است کوتاهی در این کار بر عهده مناطق آزاد نیست.

انتهای پیام//

نویسنده :

نظرات
آرشیو