گروه : اقتصادی /

شناسه: 1745

05 اردیبهشت 1403 22:37

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ارمغان خسارت بار تولید بنزین در دولت یازدهم

سالاری گفت: تولید بنزین در کشور درسه سال اخیر روندی کاهش داشته و افزود که پتانسیل تولید بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بوده اما در سال گذشته این رقم به ۵۷ میلیون لیتر، در ابتدای امسال به ۵۲ و در روزهای اخیر به ۴۶ میلون لیتر در روز رسیده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، جلیل سالاری، مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اقدامات انجام شده در مدت سه سال اخیر پیرامون بنزین تولید داخل را یک اقدام سیاسی دانست و گفت سازمان حفاظت محیط زیست مساله بنزین آلوده را مطرح ساخت اما مستنداتی که ارایه کرد هیچیک بنای علمی نداشت و فاقد جنبه کارشناسی بوده است.

وی تصریح کرد که برخورد سیاسی با بنزین تولید داخل منجر به واردات دستکم پنج میلیارد دلار بنزین در سه سال اخیر از خارج کشور شده و افزود که در این مدت واردات بنزین ۲۵۰ درصد رشد داشته است. به گفته وی با خروج پنج میلیارد دلار ارز از کشور، واسطه‌گری در راستای واردات بنزین زیاده بوده و آنها نفع زیادی در این راستا برده اند.

سالاری با بیان اینکه در این مدت طرح‌های سرمایه‌گذاری اولویت دار متوقف شده‌اند به طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره داشت و با ابراز تاسف از اینکه پایان طرح مذکور تا آخر سال ۹۵ هم محقق نمی‌شود اذعان داشت که با وجود اینکه قرار شد فاز نخست این طرح در سال  ۹۳ و مابقی طرح هم در سال ۹۴ به بهره برداری برسد اما نه تنها این امر اتفاق رخ نداده بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره برداری از فاز نخست آن لااقل به نیمه دوم سال ۹۶ موکول خواهد شد.

وی تصریح کرد که فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در انتهای سال جاری وارد مدار نمی‌شود بنابراین خام فروشی ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، در بخش دیگری از اظهارات خویش به ادعای توزیع بنزین یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور هم پرداخت و افزود که در حال حاضر، مصرف بنزین هشت کلانشهر کشور دستکم ۴۰ میلیون لیتر بوده در حالیکه ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند اراک  ۱۴ میلون لیتر در روز است.

وی مدعی شد که آمارهای ارایه شده از ناحیه وزارتخانه غیر واقعی بوده و در سه سال اخیر نه تولید بنزین کشور افزایش یافته و نه طرحی در این خصوص به بهره‌برداری رسیده است.

سالاری بیان داشت که تولید بنزین در کشور در سال های  94،93و 95روندی کاهش داشته است و افزود که پتانسیل تولید بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بوده اما در سال گذشته این رقم به  ۵۷ میلیون لیتر، در ابتدای امسال به  ۵۲ و در روزهای اخیر به ۴۶ میلون لیتر در روز رسیده است.

وی درعین حال گفت که بنزین مصرفی که در آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قید شده تحت عنوان بنزین یورو ۴ نیست و از استانداردها انحراف دارد و افزود که اداره استاندارد بر خلاف تکلیف خویش با این قضیه با مماشات برخورد می کند و واقعیت ها را مطرح نمی سازد.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، با بیان اینکه  در تعیین کیفیت بنزین یورو ۴ دستکم ۱۶ پارامتر  باید مد نظر قرار گیرد،  گفت که  اداره استاندارد  در ارایه اطلاعات  درست مماشات کرده و حتی  در صورت مراجعه رسانه ها  اعلام می دارد که آزمایشگاه به تعداد کافی ندارد.

وی، تصریح کرد که در مدت اخیر تولید بنزین ۶ درصد کاهش داشته و مصرف بنزین هم ۵ درصد رشد داشته است. سالاری با ابراز تاسف از حذف کارت سوخت هم  گفت که  در حال حاضر، سامانه سوخت فعال بوده  اما با حذف کارت سوخت شفاف سازی میزان مصرف سوخت از بین رفته  و کنترلی  برروی میزان مصرف سوخت انجام نمی شود در حالیکه هزینه فعال نگه داشتن این سامانه به دولت  همچنان تحمیل می شود.

وی، در باره برند سازی جایگاههای عرضه سوخت هم گفت که با این شیوه جدید فقط واسطه گری سوخت افزایش می باید و بر تعداد شرکت های زیر مجموعه افزوده می شود.

به گفته مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درسایر کشورها، صاحبان برند دارای جایگاه عرضه سوخت تولیدی بوده و هم شبکه توزیع دارند و در این صورت اجازه عرض اندام هم خواهند داشت  درحالیکه در شیوه برند سازی داخلی، شرکت برند تولید کننده سوخت نبوده و مسئولیت نظارت بر کیفت سوخت هم بر عهده شرکت ملی پخش فراورد های نفتی است.

سالاری  تصریح کرد که با شیوه فعلی وزارت نفت، در برند سازی جایگاههای عرضه سوخت اگر تخلفی صورت گیرد تولید کننده سوخت پاسخگو است و نه صاحب برند و گفت که با شیوه کنونی برند سازی، دلالی مدرن و توسعه شبکه افزایش خواهد یافت بنابراین این شیوه به هیچ عنوان نوآورانه نیست.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو