گروه : اقتصادی /

شناسه: 2107

10 فروردین 1403 03:54

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 زنگ خطر واردات مرکبات به صدا درآمد
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: زمزمه هایی برای واردات مرکبات برای بازار شب عید به گوش می‌رسد که با توجه به شرایط تولید داخلی غیرمنطقی بنظر می‌رسد.

به گزارش قابوس نامه، محمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عجله باغداران مبنی بر توزیع گسترده محصولات در پی سرما و یخبندان اخیر، بهانه ای برای کاهش قیمت مرکبات شد که این امر نیازمند مدیریت صحیح است.

وی با اشاره به اینکه زمزمه هایی مبنی بر واردات مرکبات برای بازار شب عید به گوش می رسد،افزود: پیش بینی افزایش تولید تا  2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در مازندران صورت گرفته بود که سرما زدگی اخیر  موجب از بین رفتن 25 درصد مرکبات شد، از این رو واردات به هیچ عنوان  قابل قبول نیست.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: در فصل برداشت پرتقال، دولت باید هر چه سریع تر نسبت به انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان برای ذخیره سازی محصول اقدام نماید، چرا که با وجود تولید و امکان ذخیره سازی مناسب این محصول، باغداران در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس، دولت باید ذخیره سازی 100 هزارتن پرتقال را انجام دهد و این درحالی است که سال گذشته تقاضای دولت برای تامین مرکبات  بازار شب عید 40 الی 50 هزار تن بوده است.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه ریزی صحیحی انجام دهد، تصریح کرد: قبل از وقوع بحران، وزارتخانه باید برنامه ریزی مناسبی را در جهت تولید مرکبات مازندران داشته باشد.

زنگ هشدار واردات مرکبات به صدا در آمد

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به سرمازدگی و نگرانی های پیش آمده از طرف باغداران و هشدارهای لازم مبنی بر عجله نکردن آنها در برداشت محصولات، شاهد عرضه و توزیع فراوان محصول در بازار بودیم که درنهایت همین امر باعث افت قیمت محصولات شد.

وی افزود: برای بازار شب عید، اگر از سوی دولت و کشاورزان مدیریت ذخیره سازی انجام شود با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم شد.

شادلو با بیان اینکه واردات مرکبات برای بازار شب عید ضربه مهلکی به تولیدات داخلی وارد می کند، گفت: بحث واردات مرکبات مانند صادرات آن در زمانی غیر فصل برداشت پیامد منفی برای بازار خواهد داشت که می تواند کاهش شدید قیمت ها را به ارمغان آورد.

نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران تصریح کرد: با توجه به آنکه بخش عمده ای از مرکبات در نوار جنوبی کشور تولید می شود ، می تواند به توازن بازار کمک نماید.

به گفته وی تصمیمات عجولانه برای واردات مرکبات بازار شب عید غیر کارشناسی است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو