گروه : اقتصادی /

شناسه: 2208

09 فروردین 1403 22:57

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

حال وخیم نماد مسافرت دریایی کشور

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان با انتقاد از بی‌توجهی دولت به حمل‌ونقل دریایی مسافری خزر گفت: کشتی میرزا کوچک‌خان برای تردد حتی یک اسکله مسافری مناسب در دریای خزر ندارد و دولت هم برنامه‌ای برای ارتقا گردشگری دریایی خزر و رشد حمل‌ونقل مسافری آن ندارد.

به گزارش قابوس نامه، مشرق به نقل از فارس نوشت؛ داریوش توکلی مالک کشتی میرزا کوچک‌خان امروز در نشست خبری با انتقاد از عملکرد دولت و سازمان بنادر و دریانوردی به دلیل بی‌توجهی به حمل‌ونقل مسافری دریای شمال اظهار داشت: حدود 10 سال پیش کشتی میرزا کوچک‌خان را از نیروی دریایی سپاه پاسداران خریداری کردیم و از آن پس کشتی میرزا کوچک‌خان به نماد حمل و نقل مسافری دریای شمال و گردشگری تبدیل شد.

وی با بیان اینکه کشتی میرزا کوچک‌خان این روزها حال خوشی ندارد، گفت: متأسفانه سازمان بنادر و دریانوردی فقط ادعای حمایت از بخش خصوصی و توسعه دریایی را مطرح می‌کند در حالی که در این چند سال هیچ حمایتی از آنها ندیده‌ایم و از ظرفیت این کشتی بزرگ به عنوان تنها کشتی مسافری دریای خزر هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان اظهار داشت: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی باید توضیح دهد که برای رشد حمل‌ونقل مسافری دریای شمال چه کارهایی انجام داده است، آیا کشتی مسافری به این دریا وارد کرده‌ایم و آیا از فعالان این بخش حمایت شده است یا خیر.

توکلی افزود: کشتی میرزا کوچک‌خان با ظرفیت حدود 260 مسافر و 7 طبقه امروز در بندر انزلی بلااستفاده مانده است و حتی اسکله‌ای برای کناره‌گیری ندارد. در برخی ساعات شب بارها از ما خواسته‌اند که محل آن را تغییر دهیم و این به علت نبود  اسکله مسافری مناسب در دریای خزر است.

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان گفت:‌ وقتی که پیگیر عدم توجه به ظرفیت کشتی میرزا کوچک‌خان می‌شویم اعلام می‌کنیم که سن آن بالا است در حالی که همه متخصصان فن می‌دانند وقتی کشتی گواهی‌نامه‌های بین‌المللی و مجوزها را دارد و هر 2.5 سال چک می‌شود و تعمیرات اساسی دارد سن در مورد آن مطرح نیست.

وی افزود: متأسفانه دولت و سازمان بنادر مانع توسعه حمل و نقل مسافری دریای شمال هستند و نه تنها اسکله ای برای تنها کشتی مسافری دریای شمال در نظر نگرفته‌اند بلکه نرخ سوخت را هم حدود 2 ماه پیش افزایش دادند و هزینه سوخت ما از ماهی 7 میلیون تومان به ماهی 21 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی گفت: کشتی میرزاکوچک‌خان امروز هیچ فعالیتی ندارد در حالی که برای تمدید مجوزهای بین‌المللی باید همیشه روشن باشد و ملوان‌ها و کارکنان آن روی کشتی فعالیت کنند که این خود هزینه‌بر است.

توکلی گفت: این کشتی هر 2.5 سال باید به دایک برود و کنترل شود که همین موضوع فقط 800 میلیون تومان برای ما خرج دارد و بدون احتساب دایک کشتی میرزا کوچک‌خان ماهانه 75 میلیون تومان خرج دارد در حالی که هیچ درآمدی ندارد و این است تاوان بخش خصوصی که مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی مسافری است.

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان گفت: تنها کشتی مسافری دریای خزر در حال به گل نشستن است و هیچ مسئولی به این مشکل ما رسیدگی نمی‌کند و دولت برنامه‌ای برای توسعه مسافری دریایی ندارد.

توکلی گفت: تا پیش از این هم هفته‌ای یکی دو بار در اسکله بندرانزلی تردد تفریحی داشتیم که آن هم به علت نبود اسکله مناسب و گران شدن سوخت متوقف شد. ما می‌خواستیم مردم را به دریا عادت بدهیم اما متولیان امر مایل به توسعه مسافری دریایی نیستند.

وی گفت: در حال حاضر 20 نفر و در واقع 20 خانواده از محل کشتی میرزا کوچک‌خان ارتزاق می‌کنند که به صورت غیر مستقیم این رقم به 40 نفر افزایش می‌یابد در حالی که اگر دولت توجه نکند مجبوریم آن را خاموش کنیم.

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان افزود: متأسفانه سازمان بنادر و دریانوردی و حتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نحوی بد عمل کردند که هیچ سرمایه‌گذاری تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش مسافری دریایی ندارد.

توکلی گفت: حتی سازمان بنادر و دریانوردی وعده ارائه تسهیلات برای خرید دو فروند کشتی مسافری و تجاری در خزر به ما داده بود که آن را هم عملیاتی نکرد البته وقتی اسکله‌ای برای پهلوگیری کشتی وجود ندارد بودن همین یک فروند کشتی هم در دریای خزر غیرمنطقی است.

وی افزود:‌اگر دولت از ما حمایت می‌کرد و نسبت به توسعه اسکله و پایانه‌های مسافری دریایی اقدام می‌کرد کشتی‌های دوم، سوم و چهارم را هم حاضر بودیم در بخش مسافری وارد دریای خزر کنیم اما متأسفانه بی‌توجهی دولت هیچ ذوقی برای ما نگذاشته است.

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان افزود: امروز کشتی میرزا کوچک‌خان بدون هیچ فعالیتی متوقف مانده است و ماهانه 75 میلیون تومان هزینه دارد که از محل درآمدهای دیگر آن را تأمین می‌کنیم و اجازه نداده‌ایم به هر روش که شده این کشتی غیرفعال شود اما قدرت ما هم اندازه‌ای دارد.

توکلی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی می‌توانست با سه روز لایروبی اسکله غربی بندرانزلی به سرعت این اسکله را برای کشتی‌های مسافری آماده کند اما مایل به اجرای این کار نیستند در حالی که اگر اسکله غربی بندر انزلی برای بخش مسافری دریایی فعال می‌شد کل حمل‌ونقل دریایی شمال و بندر انزلی متحول شده بود.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی از باکو و عمان برای فعالیت در آب‌های این دو کشور داریم اما می‌خواهیم کشتی میرزا کوچک‌خان در آب‌های خودمان و برای کشورمان خودمان فعالیت کند.

مالک کشتی میرزا کوچک‌خان ادامه داد: اینکه عده‌ای مدعی هستند کشتی میرزا کوچک‌خان توانایی لازم برای حمل مسافری را ندارد حرفی واهی است. امروز همه گواهی‌نامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی را داریم و مجوز این کشتی توسط مؤسسه رده‌بندی ایرانیان صادر شده است.

کشتی میرزا کوچک‌خان در سال 85 توسط بخش خصوصی با هدف توسعه مسافری دریایی دریای خزر فعالیت خود را آغاز کرد اما امروز با بی‌توجهی‌های دولت تنها کشتی مسافری دریای خزر در حال به گل نشستن است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو