گروه : اقتصادی /

شناسه: 2543

10 فروردین 1403 09:42

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: کشاورزی روستایی بدون یارانه از بین خواهد رفت

نظر افضلی با ابراز تاسف درباره عدم وجود متولی در بخش کشاورزی روستایی، خاطر نشان کرد: کشاورزی در هیچ جای دنیا بدون یارانه امکان پیشرفت ندارد و این در حالی است که سال هاست یارانه بخش کشاورزی پرداخت نشده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از میزان، نظر افضلی  عنوان کرد: با انحلال وزارت جهاد کشاورزی، روستا به طور کلی متولی خود را از دست داد. از این رو کشاورزی روستایی نیز نتوانست رشد خود را حفظ کند و کاهش یافت.

وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 91 تاکید کرد : رهبری بر پرداخت یارانه کشاورزی تاکید اساسی داشتند چرا که در همه جای دنیا کشاورزی با حمایت های مالی اداره می شود اما در کشور این موضوع عملیاتی نشد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه طرح جامع توسعه و عمران روستاهای کشور در کمیسیون کشاورزی به مجلس ارائه شده است و در حال بررسی است ، اظهار امیدواری کرد: این طرح که بسته ای حاوی برنامه های کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی و ... است در صحن علنی مجلس رای لازم را کسب کند.

دکتر نظر افضلی گفت : گاهی طرح ها پیش از اجرا آسیب شناسی نمی شوند و نمونه آن در طرح یکپارچه سازی اراضی مشاهده شد که در برخی مناطق درآمد روستائیان پس از اجرای این طرح کاهش یافته بود.

وی  به لزوم ایجاد ستاد احیای قنوات تاکید کرد و گفت : قنوات در بخش آب کشاورزی فراموش شده است به طوری که در حال حاضر بودجه لایروبی قنوات صفر است و با توجه به پتانسیل های مطلوب روستایی عدم سرمایه گذاری در این بخش، خسارت های زیادی به کشاورزی وارد خواهد کرد.

این استاد دانشگاه  با اشاره به برنامه ششم توسعه که در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است ، عنوان کرد :  در حالت کلی باید مشوق هایی برای زندگی روستایی مانند بیمه عشایر و روستایی ،نظارت و  ارزشیابی توسعه روستاهای غیر متمرکز ، طراحی و استقرار نظام تامین مالی روستاهای عشایری و تامین اعتبارات کلان و ملی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو