گروه : اقتصادی /

شناسه: 2621

01 اردیبهشت 1403 03:38

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

لزوم حمایت از قطعه سازان ایرانی برای مقابله با وارات قطعات چینی

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات ۴ میلیون دلاری بلبرینگ به کشور،گفت: کارخانجات قطعه سازی داخلی توانایی تولید با کیفیت این محصول را دارند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از میزان، علی بختیار با اشاره به تذکر کتبی خود در خصوص واردات قطعات خودرو برای خودروهای ساخت داخل کشور گفت: در حال حاضر در شهرک صنعتی گلپایگان، کارخانجات متعددی وابسته به گروه سایپا و مگاموتور و همچنین کارخانجاتی در بخش خصوصی فعالیت می کنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هرچند  توان و ظرفیت تولید محصولات  با کیفیت بالاتر و قیمت پائین تر  از چینی ها را داریم،اما متاسفانه باز هم شاهد واردات قطعات بی کیفیت چینی از جمله بلبرینگ هستیم.

بختیار با اشاره به اینکه امروز باکیفیت ترین بلبرینگ در گلپایگان و با قیمت رقابتی نسبت به چینی ها تولید می شود، تصریح کرد: متاسفانه همچنان حدود 4 میلیون دلار واردات بلبرینگ انجام می شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از قطعاتی که در گلپایگان با کیفیت تولید می شود "صنعت پلیمر گلپایگان" است که به عنوان یک برند(نشان تجاری) شناخته شده و قابل توسعه کمی و کیفی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: باید جلوی واردات قطعات خودرو از چین و کشورهای دیگر که قطعات غیرکیفی تولید می کنند،گرفته شود تا بتوانیم وضعیت شرکت های داخلی را با ایجاد ظرفیت بالاتر تغییر دهیم.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از کارخانجات قطعه سازی کشور با  20 تا 30 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند و اگر بتوانیم  این ظرفیت را به 80 تا 90 درصد برسانیم،هم در جهت سودآوری شرکت ها و هم در جهت اشتغال پایدار گام موثری را برداشته ایم.

بختیار همچنین درباره عرضه قطعات چینی خودرو با لِیبل ایرانی در بازار گفت: بسیاری از این قطعات چنین وضعیتی دارند و البته آن ها از مبادی رسمی و از گمرکات وارد کشور می شوند و آمار  ورود آن ها در دسترس است.

وی با بیان اینکه امروز شرکت های ما به این حد از توانایی رسیده اند که با چین  رقابت کنند، افزود: باید این شرکت ها را تقویت کرد و در جهت توانمندسازی آن ها همانطور که دولت چین از  شرکت های خود حمایت می کند، دولت ما نیز از شرکت های داخلی حمایت کند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مسائلی همچون پرداخت مالیات،عوارض و بیمه کارگران مسائلی است که تولید کننده را تحت فشار قرار می دهد در حالی که باید این  فشارها را  از روی دوش تولیدکنندگان برداشت.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: در صورت کم شدن فشارها به تولیدکنندگان به مراتب هم از نظر کیفیت و هم قیمت می توانیم با چین و کشورهای دیگر رقابت کرده و به بازارهای منطقه ای و بین المللی قطعات خود را عرضه کنیم.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو