گروه : اقتصادی /

شناسه: 3321

09 فروردین 1403 23:29

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چالش امروز تا بحرانی برای فردا قاچاق اسباب بازی،از چالش امروز تا بحرانی برای فردا/ حفره‌های قانونی در بازار اسباب‌بازی
قاچاق اسباب بازی به کشور،از معضلاتی به شمار می رود که در لا به لای مشکلات ریز و درشت اقتصادی پنهان شده است،موضوعی که لزوم نظارت هر چه دقیق تر برای مقابله و مبارزه با این پدیده به شدت احساس می شود.

به گزارش  قابوس نامه، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،تحقیقات و پژوهش های انجام شده،موید این واقعیت است که صنعت اسباب بازی در زمره یکی از پر سود ترین فعالیت های تولیدی در جهان به شمار می رود.
 
 
جایگاه سوم در سطح سود آوری این صنعت،بیش از پیش عمق جذابیت های اقلام و محصولات تولیدی مرتبط با این عرصه را به تصویر می کشد.
 
اهمیت این عرصه،صرفا به مناسبات و سود آوری اقتصادی معطوف نمی شود،بلکه گره خوردن مباحث فرهنگی و ارزشی به این اقلام،ادوات و محصولات بیش از پیش حساسیت های وارده به این حوزه را ملموس و برجسته می سازد.
 
کارشناسان حوزه خانواده و تربیت کودک معتقدند،بخشی از رشد و تعالی شخصیتی کودکان بواسطه اسباب بازی های به ظاهر ساده،رشد و نمود پیدا می کند.
 
با همه این اوصاف،در بستر و شرایطی که تهاجم فرهنگی غرب و هجمه به ارزش ها و اعتقادات سنتیِ اسلامی و ایرانی  از دهه ها و سال های گذشته کلید خورده،توجه به تبعات و پیامدهای فرهنگی مرتبط با این عرصه، ضرورتی است که کم توجهی یا غفلت از آن با هزینه های سنگین و مخاطره آمیزی همراه خواهد شد.
 
شمس ا...نیازی،یکی از فعالان عرصه تولید اسباب بازی در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به خلاصه شدن بخش قابل توجهی از تولیدات اسباب بازی در کشور به اقلام و محصولات پلاستیکی،عنوان کرد:متاسفانه اتحادیه ناظر بر فعالیت های مرتبط با این بخش در قالب صنف پلاستیک و نایلون معنا پیدا می کند که می طلبد تجدید نظری اساسی در این خصوص لحاظ شود.
 
وی افزود:اگرچه خلاصه شدن اغلب اسباب بازی های تولیدی در ایران به پلاستیک باعث چنین ساز وکاری شده است اما در واقع امر،صنعت اسباب بازیِ نوین و پیشرفته در جهان،بخش های متعددی اعم از طراحی های پیشرفته،بکارگیری از ظرافت های الکترونیکی و پیام های فرهنگی خاص به خود را در بر می گیرد.
 
نیازی عنوان کرد:چندی پیش از سوی مجلس شورای اسلامی نسبت به واردات بی رویه اسباب بازی های قاچاق به کشور،هشدارهایی داده شد و اشاره به هدف گیری ارزش ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی بواسطه چنین محصولات و اقلام به ظاهر ساده اما تاثیرگذار،موید مخاطراتی است که در این بخش احساس می شود.
 
*ضرورت توجه مراکزی علمی و دانشگاهی برای پرورش و تربیت افراد متخصص در صنعت اسباب بازی
 
عیسی موحد نژاد،یکی از فعالان سابق عرصه تولید اسباب بازی در کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به وجود برخی کاستی ها و ضعف های جدی در عرصه تکنولوژی تولید اسباب بازی در ایران،عنوان کرد:در جهان امروزی،نقش علم و تکنیک های به روز و پیشرفته در تولید اسباب بازی غیر قابل انکار است،اما با وجود نقش حائز اهمیت این امر،متاسفانه نهادهای علمی،پژوهشی و دانشگاهی در کشور،آنچنان که باید به این مقوله توجه نداشته اند.
 
وی افزود:به نظر بنده،حمایت هر چه بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاش برای راهبری و هدایت موثر مطلوب وکارآمد در این عرصه،ضرورتی است که نباید به سادگی از آن گذشت.
 
موحد نژاد عنوان کرد:اگرچه در طول یک دهه گذشته،گام های مثبت و مطلوبی در عرصه تولید اسباب بازی در کشور برداشته شده،اما با در نظر گرفتن بازار مصرف موجود،اقتضائات و الزامات فرهنگی کشور و رشد و توسعه شتابنده دیگر کشورها در این حوزه،به روشنی به فاصله و شکاف عمیقِ بضاعتِ تولید اسباب بازی در کشور در مقایسه با دیگر کشورها پی خواهیم برد.
 
*نگاه دانش بنیان به عرصه تولید اسباب بازی اجتناب ناپذیر است
 
سروس نریمانی،یکی از فعالان حوزه تولید اقلام سرگرمی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم توجه مضاعف به تکنیک های تولید اسباب بازی دیجیتال در کشور گفت:به اعتقاد بنده،باید به نقطه ای برسیم که نگاه دانش بنیان به عرصه مذکور به عنوان یک اولویت و ضرورت جدی،جنبه عینی و عملیاتی به خود گیرد.
 
وی افزود:در صورت حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر،قادر خواهیم بود با امتزاجی از نوآوری و حفظ ارزش ها و سنن فرهنگی و محلی ایران زمین،اسباب بازی هایی متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم هر استان را تولید و عرضه نماییم.
 
نریمانی عنوان کرد:به واقع،در قالب اقلام و اسباب بازی های تولیدی می توان در کنار حفظ آیین ها و سنن محلی،در زمینه نشر،توسعه و گسترش آن نیز گام های مثبت و سازنده ای را برداریم.
 
*ایران،سومین وارد کننده اسباب بازی در جهان محسوب می شود
 
منصور مهر انگیز،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو  با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال به عنوان نقشه راهبردی کلان کشور گفت:بر اساس اخبار و گزارشات منعکس شده در رسانه ها،ایران به عنوان سومین وارد کننده اسباب بازی در جهان مطرح است که به تَبَعِ چنین حجمِ انبوهی از واردات،ضرورت توجه مضاعف به ارتقای ظرفیت های تولید متناسب با نیاز روز جامعه بیش از پیش احساس می شود.
 
وی افزود:قرار گرفتن در رتبه سوم جهان از حیث واردات اسباب بازی نشان می دهد،ضریب تقاضا در کشور بسیار بالا و قابل توجه است که در صورت حمایت های هر چه بیشتر از مراکز تولیدیِ اسباب بازی و اقلام سرگرمی،قطعا فرصت های شغلی بسیار ارزشمندی در کشور ایجاد خواهد شد.
 
مهرانگیز گفت:توجه و عنایت ویژه به بخش بازاریابی در عرصه بین المللی،ضرورتی است که باید از سوی متولیان این امر بصورتی جدی مد نظر قرار داده شود.
 
دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:یقینا با توجه هر چه بیشتر به الزامات اشاره شده،می توان به توفیقات شایسته ای در زمینه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال نائل شد و با هوشمندی قادر خواهیم بود از این ظرفیت ویژه(صنعت اسباب بازی)،در راستای توسعه اقتصادی و فرهنگی ،بهره گیری نماییم.
 
*گرانی مواد اولیه،مانعی جدی برای توسعه صنعت اسباب بازی
 
میرزا علی صادق وند،یکی از فعالان حوزه تولید اسباب بازی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیبا اشاره به افزایش قیمت مواد خام و اولیه مورد نیاز صنعت اسباب بازی در کشور گفت:با چنین اوصافی و در شرایطی که رکود همچون زنجیری بر دست و پای اقتصاد کشور گره خورده،انتظار توسعه، شکوفایی و پویایی برای صنعت و تولیدات اسباب بازی در کشور،امکان پذیر به نظر نمی رسد.
 
وی افزود:علیرغم اظهار نظرهای فراوان در خصوص دستاوردهای برجام و توافقات هسته ای،متاسفانه در بخش تولید اسباب بازی در کشور تاکنون شاهد توفیق ملموس و برجسته ای نبوده ایم و می طلبد با حمایت هر چه بیشتر،بستر و شرایط رونق و شکوفایی فزاینده در این صنعت پولساز و درآمدزا فراهم شود.
 
صادق وند در خاتمه یادآور شد:در حال حاضر،تنها 20 درصد از نیاز بازار کشور از کانال تولیدات داخلی تامین می شود که بخشی از آن نیز مشمول محصولات سرگرمی و بازی های فکری می شود و در چنین شرایطی، ضرورت ارتقای توان تولیدی متناسب با نیاز جامعه مصرف کننده،نقش بسزایی در رونق و شکوفایی صنعت اشاره شده ایفاء خواهد کرد.
 
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو