گروه : اقتصادی /

شناسه: 3576

09 فروردین 1403 23:24

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رئیس اتحادیه صنف وسایل الکترومکانیکی درباره تحقق شعار امسال  در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیاز بازار ایران از طریق واردات تامین می شود

وقتی رهبری می فرمایند ورود کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد منع شرعی دارد طبیعتا باید جلوی واردات این کالاها گرفته شود. چرا که اگر تولیدکنندگان داخلی ما حمایت شوند امکان تولید همه این کالاهایی که در صنف ما از خارج وارد می شود در داخل کشور وجود دارد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از قدس آنلاین،علی اکبر ایلخانی رئیس اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در صنف آسانسور در حال حاضر حداقل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیاز بازار ایران از طریق واردات تامین می شود، اما این طور نیست که برای تولید این قطعات توان داخلی وجود نداشته باشد بلکه اتفاقا از موتور تا کوچکترین قطعه آسانسور در داخل کشور تولید می شود اما برای داشتن توان رقابت باید از سوی دولت نیز حمایت شوند.

وی افزود: الان نیز بسیاری از این قطعات در داخل کشور تولید می شوند اما وقتی عین همان قطعه از خارج کشور وارد می شود همه چیز به هم می ریزد. برای مثال تولیدات ایرانی اگر به تولیدات ایتالیایی نرسند اما قطعا از بسیاری از محصولات ترکیه ای بهتر هستند اما متاسفانه در داخل کشور از کالاهای ترک بیشتر استقبال شده و بازار بهتری دارند. این فعال صنفی تصریح کرد: از این جهت تولید کننده داخلی توان و انگیزه ارتقاء کیفیت محصولات خود را ندارد، لذا اگر دولت از تولید کنندگان داخلی حمایت کند ظرف یکسال می توانیم تمام نیاز کشور را در داخل کشور تولید کنیم چرا که در حال حاضر از اتاقک تا موتور و ریل آسانسور در داخل کشور تولید می شود.

ایلخانی با اذعان به این موضوع که صنایع ما تمام ویژگی های پیشرفت را دارند اما برای به ثمر رسیدن به حمایت های دولت نیاز است اظهار داشت: وقتی رهبری می فرمایند ورود کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد منع شرعی دارد طبیعتا باید جلوی واردات این کالاها گرفته شود. چرا که اگر تولیدکنندگان داخلی ما حمایت شوند امکان تولید همه این کالاهایی که در صنف ما از خارج وارد می شود در داخل کشور وجود دارد.

وی درباره نقش قاچاق در این صنف به قدس آنلاین گفت: حدود ۹۰ درصد از محصولات خارجی موجود در بازار قاچاق نبوده و به صورت قانونی وارد کشور می شود. البته از آنجا که برخی از قطعات وارداتی بدون مارک و برند مشخصی آن هم از مبادی قانونی وارد کشور می شود بعد از ورود به کشور با حک کردن مارک ها و برندهای معتبر روی آنها این کالاهای تقلبی به جای برندهای اصلی در بازار به فروش می رسند در حالیکه برند واقعی آن کالا نیستند. ایلخانی افزود: البته در سال های گذشته اتحادیه چند مورد از این تخلفات را شناسایی و  با آن ها برخورد کرده است.

این فعال اقتصادی درباره قیمت آسانسورهای  وارداتی به کشور خاطرنشان کرد: آسانسورهایی که به صورت کامل و پک از خارج کشور وارد می شود گران بوده و قیمت بالایی دارند که البته از کیفیت های مناسبی نیز برخوردار هستند.  وی ادامه داد: تجار ایرانی در این صنف یا قطعات ساخت آسانسور مانند موتور و ریل را آن هم عمدتا از چین و ترکیه وارد کشور کرده و در داخل کشور مونتاژ می کنند و یا برخی دیگر از  تجار ایرانی از طریق شرکت های بزرگ دنیا پک کامل آسانسور را به صورت کامل و آماده وارد کشور می کنند.

ایلخانی اظهار داشت: وقتی دولت از تولیدات داخلی حمایت نکرده و اجازه واردات کالاهای مشابه داخلی داده می شود طبیعی است که تولید کننده داخلی نیز انگیزه و امیدی برای ادامه تولید و ارتقا کیفیت محصولات خود نداشته باشد. وی در خاتمه با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولید داخلی خاطرنشان کرد: دولت نباید اجازه دهد به واسطه واردات کالای مشابه داخلی تولید کنندگان داخلی که سرمایه خود را در این راه هزینه کرده اند ورشکست شوند بلکه تولید کننده داخلی باید اطمینان داشته باشد که بعد از تولید محصول خود، یکباره کالای خارجی با قیمت پایین تر وارد کشور نخواهد شد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو