گروه : اقتصادی /

شناسه: 4606

10 فروردین 1403 17:04

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

کاهش توجه به عسل ایرانی در کنار پتانسل بالای تولید

براساس آمار گمرک در سال 95، بیش از هزار و 503 تن عسل به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از میزان، شغل زنبورداری و تولید عسل از جمله مشاغلی است که در برخی از استان های کشور با توجه به شرایط اقلیمی به وفور دیده می شود.

این درحالی است که چندی پیش عفت رئیسی، رئیس اتحادیه پرورش دهندگان عسل در گفت و گو با میزان از کاهش صادرات عسل خبر داده بود و این امر را ناشی از تغییر استاندارد عسل ایرانی از اجباری به استاندارد تشویقی اعلام کرده بود.

وی به این موضوع تاکید کرد که ایران بعد از چین بیشترین کندو عسل را دارد و با وجود پتانسیل بالا در تولید و صادرات آن، صادرات عسل نسبت به سال 94 کاهش چشم گیری داشته و باز هم کمتر خواهد شد.

عفت رئیسی در ادامه گفته بود که بسیاری از کشورهای جهان خواهان عسل ایرانی بودند اما با تخلفات افراد سودجو و تولید عسل تقلبی و نامرغوب، خریداران این محصول پرطرفدار در خارج از کشور خرید عسل با استاندارد اجباری را ترجیح می دهند.

براساس آمار گمرک در سال ۹۵، بیش از یک هزار و 503 تن عسل طبیعی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

لازم به ذکر است که براساس صادرات این حجم عسل طبیعی، درآمد 5 میلیون و 622 هزار و 4 دلاری نصیب کشور شده است.

همچنین ارزش ریالی این میزان صادرات، بالغ بر 175 میلیارد و 520 میلیون و 231 هزار و 363 ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش در سال ۹۵، بیش از 17 کشور جهان خریدار عسل طبیعی ایران بوده اند که از جمله آن‌ها می‌توان کشور‌های افغانستان، امارات متحده عربی، عمان، چین، لبنان و قطر را نام برد.

گفتنی است در بین کشور‌های مقصد صادرات عسل طبیعی، امارات متحده عربی با خریداری بیش از 692 تن عسل از ایران، درآمد 2 میلیون و 132 هزار و 211 دلاری را نصیب کشور کرده است.

این درحالی است که چندی پیش معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی از پیش بینی تولید 86 هزارتن عسل در سال جاری خبر داده بود و با صادرات تنها هزار و 500 تن عسل در سال گذشته باید دید چه برنامه ای برای شناخت بازارهای جهانی در راستای صادرات عسل انجام خواهد شد تا تولیدکنندگان برای تولید بیشتر محصول تشویق شوند.

qaboosnameh46

نویسنده :

نظرات
آرشیو