گروه : اقتصادی /

شناسه: 5137

30 فروردین 1403 09:03

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

خودروسازان ۷۲ روز فرصت دارند اعلام ضرب الاجل برای تکمیل استاندارد خودروها

فاز نخست توقف تولید خودروهای غیراستاندارد از ابتدای زمستان امسال کلید خواهد خورد. براساس اعلام متولیان استاندارد کشور، خودروسازان داخلی ۷۲ روز مهلت دارند تا ۶۱ مورد از استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را به مرحله اجرا درآورند. از میان استانداردهای جدید که همگی جزو استانداردهای روز اتحادیه اروپا است، دو مورد تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ و ۲۲ مورد دیگر نیز تا ابتدای دی‌ماه سال آینده باید اجرایی شود. مطابق اعلام مسوولان، هر خودرویی که نتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پشت سر بگذارد، از چرخه تولید خارج و مجوز آن ابطال خواهد شد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از اقتصادنیوز، «تا اول دی ماه سال ۹۷ هر خودرویی که نتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پشت سر بگذارد از چرخه تولید خارج می‌شود یا مجوز آن ابطال خواهد شد.» با توجه به آخرین اظهار نظر رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری روز گذشته درخصوص ارتقای استاندارد خودروهای داخلی می‌توان سال آینده را سال خداحافظی خودروهای دارای ‌کیفیت نازل از خطوط تولید دانست.

خودروهایی که بعضا چند دهه است که در خطوط تولید خودروسازان جا خوش کرده‌اند و خیال خروج را نداشتند. هرچند هنوز اسامی خودروهایی که توان پاس کردن استانداردهای جدید و رسیدن به استانداردهای ۸۵گانه را ندارند، به‌صورت رسمی اعلام نشده،‌ اما گمانه‌زنی‌ها از توقف حدود ۱۲ خودرو با اجرای بسته جدید استانداردسازی حکایت دارد که از میان خودروهای مذکور تاکنون توقف تولید خانواده پراید به‌صورت رسمی تایید شده و درخصوص سایر محصولات باید در انتظار تایید شرکت‌های خودروساز بود. با این حال آنچه مسلم است بسیاری از پلت‌فرم‌های داخلی موجود امکان رسیدن به استانداردهای جدید را ندارند و به این طریق شاهد توقف تولید آنها خواهیم بود.

اولتیماتوم داده شده به خودروسازان در حالی است که متولی بخش صنعت نیز چندی پیش با اعلام دستور کار دوازدهم به خودروسازان، از عقد قرارداد ایدرو با شرکت رنو در دولت‌ یازدهم حمایت کرد و از خودروسازان داخلی خواست با مشارکت با خودروسازهای بزرگ و معروف جهان، ساخت داخل را تقویت کنند تا ایران به یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح منطقه تبدیل شود.

پیش از این و براساس استانداردهای ۵۵ گانه که شامل ۵۱ استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و ۴ مورد مربوط به آلایندگی می‌شود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را به روز کنند. حال فاز دوم به استانداردهای ۸۵گانه مربوط می‌شود و براساس آن خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده‌کننده سرعت، همچنین تجهیزات ضدسرقت را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را بردارند.

در کنار خودروسازان داخلی، سیاست‌های جدیدی نیز برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده که به گفته نیره پیروزبخت در صورت عدم رعایت سیاست‌های جدید خودروهای وارداتی نیز مجوز ورود به کشور را دریافت نخواهند کرد. سیاست‌های جدید پیش‌بینی شده برای خودروهای وارداتی مشمول تایید باتری و لاستیک می‌شود، از سوی دیگر وجود نمایندگی مجاز نیز برای خودروهای وارداتی اجباری شده است. وحید مرندی مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این خصوص با اشاره به اینکه استانداردهای جدید خودرویی تا دی ماه سال ۱۳۹۷ در سه مرحله زمانی اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۶۱ مورد از این استانداردها تا ابتدای دی ماه امسال، دو مورد تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ و ۲۲ مورد دیگر تا ابتدای دی ماه سال آینده باید اجرایی شوند که همگی جزو استانداردهای روز اتحادیه اروپا هستند.

توقف شماره‌گذاری ۹ خودرو پر مصرف پیرو مصوبه هیات وزیران یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست بود،‌ توقف پرمصرف‌ها در هفته‌های اخیر درحالی صورت گرفته که وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت دولت دوازدهم در اولین روز کاری خود خواهان توقف این مصوبه برای خودروهای داخلی شده بود، اما پلیس راهنمایی و رانندگی بدون توجه به درخواست ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری اقدام به توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص اقدام صورت گرفته عنوان کرد: در حال حاضر ما با یک مصوبه روبه‌رو هستیم و این مصوبه مربوط به هیات دولت و در رابطه با خودروهای فرسوده است که باید مدنظر قرار گیرد،‌ براساس این مصوبه در صورت تولید خودرویی با مصرف سوخت بالاتر از ۵/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ازای تولید هر دستگاه خودرو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود.

نویسنده :

نظرات
آرشیو