گروه : اقتصادی /

شناسه: 5756

29 اسفند 1402 13:34

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

توصیه‌ رئیس بانک مرکزی به سپرده‌گذاران

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مردم قبل از سپرده‌گذاری، نام موسسات و بانک‌های مجاز را از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی استعلام کرده و نسبت به داشتن مجوز آن، مطمئن شوند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از مشرق، ولی‌الله سیف گفت: بانک مرکزی با نظارتی که اعمال می کند، دامنه ریسک‌ها را در این باره به صورت موثری کاهش خواهد داد.

وی گفت: در حوزه موسسات مالی و اعتبار غیرمجاز، بانک مرکزی وظیفه خود را انجام داده و می‌دهد، اما باید انذار و توجه دهیم که ریسک سرمایه گذاری در این حوزه، باید مورد محاسبه قرار گیرد و سرمایه گذار این موسسات باید تبعاتش را بپذیرد.

سیف افزود: موسسه هایی که هیچ نام و نشانی ندارند و وعده های خوبی می دهند که نمی تواند محقق شود، نباید مبنای تصمیم گیری سرمایه گذارانی باشد که قدرت پذیرفتن ریسک های بالا را ندارند.

وی گفت: در مکاتباتی که بانک مرکزی با نیروی انتظامی، استانداران و وزارت کشور انجام داده، تاکیده شده، فعالیت هر یک از این موسسات باید با حساسیت کامل مورد دقت قرارگیرد تا بدون مجوز، هیچ فعالیتی شروع نشود و البته مردم هم باید وسواس و حساسیت های لازم را در این باره داشته باشند.

سیف در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات مالی حساب های بانکی باید به منظور شفافیت مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، افزود: البته به این وضعیت باز و کامل که اشاره می کنید نیست، حدود و ثغوری دارد؛ زیرا اطلاعات مالی اشخاص از محرمانگی لازم برخوردار است؛ اما در حالت های خاصی اجازه دسترسی به اطلاعات را به صورت تجمیعی می دهیم؛ زیرا این مصوب قانون است و هم اکنون نیز بر همین اساس عمل می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: علاوه بر این بر روی بحث شفافیت در بانک ها تاکید جدی وجود دارد و موضوعاتی که سال گذشته از بالا بردن دقت و تهیه سپرده های مالی همچنین حفظ و حراست از سپرده سپرده گذاران انجام دادیم، همچنان روی اصول خود پیش می رود.

سیف افزود: هرگونه سوء استفاده از یک جواز قانونی، ممکن است تبعات ناگواری داشته باشد؛ از این رو هر چیزی باید در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو