گروه : اقتصادی /

شناسه: 5885

09 فروردین 1403 16:33

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با دانا عنوان کرد؛ پشت پرده فرار به جلو دوگروه از نمایندگان مجلس/ مخالفت برخی نمایندگان با دولت برای رهایی از انتقادات مردم است/ دولت هزینه حذف یارانه‌ها را به گردن مجلس انداخت


عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یک گروه از نمایندگان به خاطر فرار از پاسخگویی درباره کاستی‌های دولت در موارد مختلف سعی می کنند مخالفت‌هایی هرچند سوری با دولت داشته باشند تا از تیر انتقادات مردم دور بمانند؛ از طرف دیگر این افراد سعی می کنند خود را در آینده نسبت به ناکارآمدی دولت بی‌مسئولیت نشان دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه به نقل از دانا ٰحسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه ؛ در خصوص علت رأی نیاوردن کلیات لایحه بودجه که در طول تاریخ مجلس بی سابقه بوده است عنوان کرد: علت های مختلفی باعث شد تا کلیات بودجه رأی نیاورد که یکی از علت های آن این بود که برخی از افراد که طرفدار دولت بودند، بعد از اینکه دیدند لایحه دولت در کمیسیون تلفیق دچار تغییراتی شده است به آن رأی ندادند که این نمایندگان معتقد بودند لایحه دولت مناسب و عالی بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: برخی از نمایندگان هم به این علت به لایحه بودجه رأی ندادند که تغییرات کمیسیون تلفیق روی بودجه را ناکافی می‌دانستند و به نظر آنها باید تغییرات بیشتری روی لایحه بودجه صورت می‌گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: برخی دیگر از نمایندگان هم به طور اساسی این نوع برنامه ریزی برای بودجه را بر اساس منابع موجود در کشور نمی دانسته و از اساس با آن مخالفت کردند؛ در کل بودجه بالای یک میلیون هزار میلیارد تومان، تنها حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان آن قابل اعمال نظر بوده و ما بقی بودجه مانند یک فونداسیون ریخته شده قابل تغییر نیست.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه بودجه برخی از شرکت ها ثابت است و یک شرایط ناگزیر به وجود آورده است تصریح کرد: مدیرانی که اهل ریسک نیستند مشکلات زیادی می توانند به وجود آورند و بودجه آنها یک رقم ثابتی است؛ از همین رو تنها بخشی از بودجه با عنوان بودجه عمرانی قابلیت جا به جایی و تغییر دارد.

وی با اشاره به اینکه دو طیف در مجلس در حال فرار رو به جلو هستند عنوان کرد: یکی از آنها بخش عمده‌ای از نمایندگان هستند که تحت عنوان لیست امید به مجلس وارد شده‌اند و بخش دوم این نمایندگان طیف لاریجانی یاهمان رهروان ولایت سابق هستند؛ این افراد با حمایت های خود در پیروزی های روحانی در دوره های قبلی ریاست جمهوری نقش داشتند که اکنون به دو جهت نمی خواهند دیگر به عنوان همراه دولت شناخته شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه افزود: این گروه از نمایندگان به خاطر فرار از پاسخگویی درباره کاستی‌های دولت در موارد مختلف سعی می کنند مخالفت‌هایی هرچند سوری با دولت داشته باشند تا از تیر انتقادات مردم دور بمانند؛ از طرف دیگر این افراد سعی می کنند خود را در آینده نسبت به ناکارآمدی دولت بی‌مسئولیت نشان دهند.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: این نمایندگان در حالی که در رأی آوردن روحانی نقش مستقیم و موثری داشتند سعی می کنند سعی از زیر پاسخگویی درباره عملکرد دولت فرار کرده و به نوعی به مردم تلقین کنند که مسئولیت کارهای دولت دوازدهم با نمیاندگان حامی دولت در مجلس نیست.

وی با بیان اینکه برخی از اقدامات نمایندگان در قبال دولت یک نوع بده بستان سیاسی است عنوان کرد: در کنار این نمایندگان بخش دیگری از نمایندگان هم هستند که انتقادات شدیدی نسبت به این بودجه داشته و معتقد بودند در تنظیم بودجه، مردم در نظر گرفته نشده و حقوق مردم ضعیف پایمال می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص موضوع حذف یارانه بگیران تصریح کرد: هر گاه ما می گوییم یارانه ثروتمندان و کسانی که نیاز مالی ندارند باید قطع شود، دولت کاری از پیش نبرده و آن را اجرایی نمی کند. طرحی که کمیسیون تلفیق داده به گونه ای است که عمده افرادی که در شهر ها زندگی می کنند به آنها یارانه تعلق نمی گیرد.

حاجی دلیگانی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت در شهرها هم عده ای هستند که به یارانه نیاز دارند و برای جبران گرانی قبض های 4 گانه خود از یارانه ها استفاده می‌کنند. این طرح کمیسیون تلفیق برای حذف یارانه شهرنشینان نوعی ب ی توجهی به اقشار کم درآمد و متوسط ساکن شهرهاست که بعد از تصویب قطعاً دولت تقصیر حذف یارانه را به گردن مجلس خواهد انداخت و دولت نقشی در پرداخت یا عدم پرداخت یارانه ها نداشته است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو