گروه : اقتصادی /

شناسه: 7138

10 فروردین 1403 09:41

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری ایران به عراق

دولت عراق در حالی از تن دادن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داده که طی چهارماهه نخست امسال این کشور با دریافت ۲میلیارد و۵۲۱میلیون دلار کالا در رده سوم بازارهای هدف صادراتی کشور بوده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از افکارنیوز، یکی از عمده مقاصد صادراتی ایران طی سال‌های اخیر، کشور عراق بوده است؛ به گونه ای که میزان صادرات به این کشور به نحوی بوده که در لیست ۱۰۰ کشور عمده مقصد صادراتی ایران، همواره نامش در رده های بالای لیست قرار داشته است.

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می دهد طی چهار ماه نخست سال جاری نیز، عراق پس از کشورهای چین و امارات با دریافت ۴ میلیون و ۷۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۲۱ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار در رده سوم بازارهای هدف صادراتی ایران بوده است. در عین حال، صادرات کالا به عراق ۱۲.۷۹ درصد از وزن کل و ۱۶.۳۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود که از این حیث عراق رتبه سوم را از میان ۱۰۰ کشور عمده مقصد صادرات ایران دارا بوده است.

بیشترین کالاهای صادراتی به عراق نیز شامل مصنوعات پلاستیکی، کالاهای صنعتی، محصولات زراعی، فرآورده‌های لبنی، محصولات ساختمانی با اولویت کاشی و سرامیک، لوازم پاکیزگی و خانه‌داری، شیرینی و شکلات، رب گوجه‌فرنگی و قطعات خودرو بوده است.

آمارها نشان می‌دهد در مدت مشابه سال گذشته، ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دلار از ایران به عراق صادر شده بود که از نظر وزنی ۱۱.۱۲ و از نظر ارزشی ۱۵.۲۰ درصد از کل صادرات ایران در آن مدت را شامل می شد.

به این ترتیب صادرات به عراق در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۴.۱۲ درصد و از لحاظ ارزش ۲۳.۱۹ درصد افزایش یافته است. این میزان از تبادل تجاری میان ایران و عراق در حالی است که دو روز پیش سخنگوی دولت عراق در پی از سرگیری تحریم های از پیش برنامه ریزی شده امریکا علیه ایران از ۱۶ مرداد ماه طی مصاحبه ای با اسپوتنیک اعلام کرد که «شروع تحریم های آمریکا علیه ایران، عراق را مجبور کرده تا استفاده از دلار آمریکا در نقل و انتقالات مالی با جمهوری اسلامی را متوقف کند.»

به گفته سعد الحدیثی، تحریم‌های آمریکا اول از همه انتقالات پولی و عملیات بانکی با استفاده از دلار را تحت تاثیر قرار می دهند، به نحوی که تهران و بغداد دیگر از دلار استفاده نخواهند کرد.

وی با ذکر این نکته که محدودیت جدید باعث کاهش تجارت دوجانبه میان ایران و عراق و تاثیر منفی بر روی مصرف کنندگان خواهد شد، افزود: دولت عراق به دنبال یافتن «سازوکاری جدید» برای تقویت تجارت با ایران است.

انتهای پیام/ 

نویسنده :

نظرات
آرشیو