گروه : اقتصادی /

شناسه: 7240

10 فروردین 1403 02:07

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رفاقت مفسد اقتصادی با مرعشی از کجا آغاز شد؟

سابقه همکاری مرعشی و شهرام جزایری به رانت 7 هزار میلیاردی دولت به عمران کرمان ختم نمی شود؛ حدود 7 سال پیش یکی از شرکت های زیر مجموعه موسسه خیریه مولی الموحدین سر و صدای زیادی به پا کرد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از راه دانا؛ طی چند روز گذشته خبری در رسانه ها در خصوص یک فساد کلان از سوی برخی از افراد منتسب به حزب کارگزاران در تعداد زیادی از کانال های تلگرامی منتشر شد که بلافاصله کاربران در توئیتر نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

همکاری جزایری و مرعشی در رانت 7 هزار میلیاردی

بر اساس خبر کاربران فضای مجازی، دولت به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به «شرکت #عمران_کرمان » با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده بود اما از ابتدای طرح این موضوع یکی از دستگاه های نظارتی دولتی نسبت به این مساله مشکوک و دستور توقف این واگذاری را صادر کرد.

نکته قابل توجه در این خبر رد پای شهرام جزایری در استفاده از این رانت است؛ بر اساس این خبر این نهاد نظارتی دولتی در وهله اول بنا به عدم توجیه اقتصادی این طرح و در وهله بعد به خاطر احراز مسائل پشت پرده و حواشی طرح مبنی بر ارتباط برخی از چهره های سیاسی مانند حسین مرعشی و شرکت درخواست کننده و همچنین ذینفع بودن شهرام جزایری از این طرح دستور توقف پرداخت را داده است.

بررسی ها نشان می دهد سازمان عمران کرمان در حقیقت یکی از هلدینگ های موسسه خیریه مولی الموحدین (با محوریت حسین مرعشی) بوده که یکی از اعضای اصلی کارگزاران و برادر همسر هاشمی رفسنجانی است.

سابقه همکاری مرعشی و شهرام جزایری به رانت 7 هزار میلیاردی دولت به عمران کرمان ختم نمی شود؛ حدود 7 سال پیش یکی از شرکت های زیر مجموعه موسسه خیریه مولی الموحدین سر و صدای زیادی به پا کرد.

سود چند ده میلیاردی مرعشی و شهرام جزایری در پروژه هفت باغ کرمان

در تیرماه سال ۹۰ یدالله موحد دادستان وقت کرمان و ریس کل جدید دادگستری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه  از رد پای شهرام جزایری در پرونده زمین خواری هفت باغ کرمان مربوط به موسسه ی همیشه جنجالی مولی الموحدین پرده برداشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از شرکتهای این موسسه تحت نظارت حسین مرعشی با همکاری شهرام جزایری عرب، به عنوان مجری پروژه هفت باغ علوی بسیاری از زمین های این منطقه را که زمین های ملی بودند با قیمت پایین خریداری کرده که این خرید با استفاده از رانت ناشی از نفوذ مدیران ارشد استان کرمان در موسسه خیریه مولی الموحدین بوده است.

در ادامه این زمین ها با قیمت های بسیار بالاتر و حتی چند برابر قیمت خرید به مردم واگذار شد که باعث سرازیر شدن سود چند ده میلیاردی به جیب شرکت زیر مجموعه موسسه خیریه مولی الموحدین و شهرام جزایری شد.

البته مرعشی ارتباط خود با این مفسد اقتصادی را هیچگاه پنهان نکرد و در مصاحبه ای درباره او گفته بود: شهرام جزایری پیش من رفت و آمد داشت و من یکی از مدیران را برای تحقیق در مورد کارهای او فرستادم. وقتی برگشت به من گزارش داد که این آدم بااستعدادی است اما تمام کارهایش کاغذی است و اصلا کار سرمایه گذاری تاکنون نکرده است و خوب است شما راهنمایی اش کنید تا برود کارهای واقعی انجام دهد و من همین را به شهرام جزایری منتقل کردم و یکی دو جا هم در کرمان سرمایه گذاری کرد و اتفاقاً همین ها هم به دردش خورد و وقتی دستگیر شد، سرمایه گذاری های واقعی را که کرده بود توانست جواب بدهد و بدهی هایش را از محل همان سرمایه گذاری ها پرداخت کرد؛ بچه بااستعدادی است، اما عجول است و عادت کرده بود به اینکه افراد را استخدام کند و این کار غلطی است.

شهرام جزایری و سابقه فساد اقتصادی اش

نام شهرام جزایری با فساد اقتصادی در هم تنیده شده است؛ شهرام جزایری عرب تاجر و فعال اقتصادی که در سال 1381 در سن 29 سالگی و در جریان بزرگ ترین و جنجالی ترین پروندهٔ فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب سال 1357 ایران تا آن زمان بود بازداشت شد. او فعالیت تجاری خود را از دستفروشی شروع کرده بود.

دادستانی اتهامات وی را ایجاد و تأسیس حدود 50 شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت 38 میلیارد و 10 میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه، جعل اسناد اعلام کرد. تبانی در معاملات دولتی، اغوای مسؤولان بانکها، تسهیل و دریافت ارز، عدم به کارگیری تسهیلات در امر صادرات و واردات و ایجاد رکود در امر صادرات واردات، تهیه پیمان نامه های غیرقانونی و اخذ مقادیر قابل توجهی از این طریق از جمله کیفرخواست نماینده مدعی العموم است.

شهرام جزایری صبح جمعه، 11 مهر 1394 پس از گذراندن 13 سال حبس در سن 43 سالگی از زندان آزاد شد. وی بعد از آزاد شدن از زندان دست از کارهای اقتصادی بر نداشت و بارها به عنوان یک کارشناس اقتصادی در برخی رسانه ها حاضر شد؛ چندی پیش تصویر شهرام جزایری هنگام فرار از کشور منتشر شد که وی در نهایت نتوانسته بود با پیشنهاد رشوه ماموران را وسوسه کند و وی از میان یک کانتینر بار عدس شناسایی و دستگیر شد.

رانت 500 میلیون دلاری دولت به عمران کرمان باز هم نام شهرام جزایری را بر سر زبان ها انداخت و خبرها حاکی از همکاری گسترده این مفسد اقتصادی با سخنگوی کارگزاران یعنی حسین مرعشی است.

انتخابات و پول‌های کثیفی که کارگزاران در انتخابات خرج کرد

کرباسچی دبیر حزب کارگزاران را می‌توان اولین کسی دانست که پای پول‌های کثیف را به انتخابات باز کرد؛ سال‌های زیادی است که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برگزار می شود و هر بار برگزاری این انتخابات‌ها مخارج زیادی بر روی دست احزاب می گذارد.

این روزها و با نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، بسیاری از جریان های سیاسی کشور در حال بستن لیست های انتخاباتی خود برای انتخابات اسفند هستند؛ تجربه نشان داده است منشأ پول های کثیف در انتخابات نیز فسادهای مالی افراد و اختلاس های آنهاست؛ متأسفانه پول های کثیف در انتخابات های مختلف نقش های زیادی داشته است.

حسین مرعشی نیز به عنوان سخنگوی حزب کارگزاران یکی از افرادی است در سال های گذشته اقدامات اقتصادی وی در پوشش موسسه خیریه حاشیه ساز شده است. پای این موسسه خیریه حتی به مجلس هم باز شده و قوانین و اساسنامه‌های این خیریه موروثی حاشیه های زیادی به وجود آورد.

با اقدام قوه قضاییه برای جلوگیری از پرداخت این وام احتمالاً تلاش های دیگری از سوی حزب کارگزاران در جهت تأمین مالی انتخابات پیش رو صورت می گیرد. هرچند هنوز مشخص نیست این رانت 500 میلیون دلاری برای تأمین مالی انتخابات پیش رو بوده است یا خیر؟
 

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو