گروه : حوادث /

شناسه: 1466

10 فروردین 1403 18:06

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای: 45درصد کشته‌های ناشی از تصادفات جوان هستند

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: 45درصد کشته‌های ناشی از تصادفات، جوان هستند.

به گزارش قابوس نامه به نقل ایسنا، مهندس جواد هدایتی در حاشیه ششمین نشست تخصصی کارگروه ایمنی و ترافیک کشور در جمع خبرنگاران اظهارکرد: انتخاب لرستان به عنوان ششمین استانی که نشست تخصصی در آن برگزار شد دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه جای این بحث در غرب کشور خالی بود و با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی زاگرس و تمرکز جمعیتی استان‌های غرب کشور متاسفانه در دوره‌های ارزیابی 10 سال گذشته کمترین آهنگ کاهش تلفات در این استانها مشاهده شده در حالی که لرستان استثناء بوده و توانسته در طول برنامه پنجم با متوسط کاهش 9 درصد سالیانه رتبه سوم کشور را کسب کند.

وی ادامه داد: از این رو به منظور قدردانی از همکاران و ضرورت توجه به لرستان به عنوان یکی از مهمترین استان های حمل و نقلی نشست را در این استان برگزار کردیم.

هدایتی استفاده از تجربه موفق لرستان را برای دیگر استان‌های همجوار از دیگر انگیزه های میزبانی ششمین نشست تخصصی ایمنی و ترافیک در این استان عنوان کرد و با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: وضعیت موجود ایمنی و کاهش تلفات ناشی از تصادفات موضوع مهمی است که متاسفانه سالانه 7 درصد از تولید ناخالص داخلی به این حوادث اختصاص می یابد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بیان کرد: در حال حاضر سالانه 16 هزار و 500 نفر کشته‌ی ناشی از تصادفات در تمامی راه‌های درون و برون‌شهری کشور ثبت می‌شود و 320 هزار نفر مجروح و مصدوم که بعضا مصدومیت‌ها مادام‌العمر است. از این رو برای حفظ سرمایه انسانی کشور بحث ایمنی نکته‌ای بسیار مهم و دغدغه‌ای جهانی است.

وی افزود: در کشور ما با وجود کمیسیون ایمنی راهها و هدفگذاری برنامه پنجم توسعه و همچنین برنامه ششم باید این آمار را به کمتر از 10 هزار نفر در سال برسانیم.

هدایتی اضافه کرد: برای تحقق این هدفگذاری باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه با ادغام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ظرفیت جدیدی ایجاد شده است، گفت: با توجه به شرایط اجرایی کشور و مضایق بودجه‌ای باید برنامه‌ریزی اقدامات متناسب با شرایط و امکانات اجرایی کشور برای تحقق این هدف گذاری داشته باشیم که این ضرورت بحث آمار را به عنوان یک نکته بسیار مهم و کلیدی نشان می‌دهد.

وی گفت: در این نشست به دنبال احصاء راهکارها در مرحله پایلوت و تعمیم آن به کشور هستیم تا با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

هدایتی با بیان اینکه آمار بهترین ابزار در تمام دنیا برای مدیریت ایمنی، رصد وضعیت موجود و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و براساس آن اولویت‌بندی و اقدامات اجرایی و تخصیص بودجه است، تصریح کرد: تا زمانی که اطلاعات و آمار درست، دقیق و باکیفیتی نداشته باشیم معمولا رسیدن به هدف با فراز و نشیب همراه و ممکن است با خطا روبرو شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: برای ادامه روند کاهشی فوتی تصادفات از 16 هزار نفر کشته در سال به کمتر از 10 هزار نفر که سخت‌تر از مرحله اول است نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و جدی است و این ضرورت برداشت آماری را بیش از پیش روشن می‌سازد.

وی افزود: این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان اصفهان اجرا و بعد به کل کشور تعمیم داده می‌شود و با یک برنامه مدون به سمت آن می‌رویم تا براساس ارزیابی موجود برنامه اجرایی سازمان را برای ورود به برنامه ششم توسعه تدوین کنیم.

هدایتی، ایمنی را نیاز روز کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه در حال حاضر بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات به ازای هر یکصد هزار نفر در دنیا  17.5 نفر بوده که این شاخص در شرق مدیترانه که ایران نیز جزو آن است  19.5 نفر و در ایران 21 نفر است، بیان کرد: با این تفاسیر می توان گفت نسبت به دنیا وضعیت خیلی بدی نداریم.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که طی ده سال اخیر آمار تلفات ناشی از تصادفات را به میزان 12 هزار نفر کاهش داده‌ایم و توانسته‌ایم از 28 هزار کشته ثبت شده سال 85 به 16 هزار نفر برسانیم البته هنوز هم آمار بالاست و باید تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه 45 درصد کشته های ناشی از تصادفات جاده ای جوان هستند، گفت: نکته بسیار مهم و قابل تأمل این است که گروه سنی جوان بین 20 تا 40 سال به عنوان نیروی مولد کشور و سرمایه انسانی، بیشترین آمار کشته ها را به خود اختصاص داده و این سرنوشت کشور را به مخاطره می‌اندازد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی درپی دارد.


انتهای پیام

نویسنده :

نظرات
آرشیو