گروه : حوادث /

شناسه: 2551

10 فروردین 1403 15:39

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

این خبر بروز رسانی می‌شود جزییات حادثه پاساژ پلاسکو/ پیکرهای 2 آتش نشان شهید از زیر آوار خارج شدند+عکس و فیلم

آتش سوزی در پاساژ قدیمی پلاسکو منجر به ریزش این ساختمان 15 طبقه شد.

به گزارش قابوس نامه، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت 8 صبح روز گذشته آتش سوزی گسترده برخی از طبقات پاساژ پلاسکو را در بر گرفت.

شعله ور شدن مجدد این آتش سوزی که با تلاش نیروهای 125 در حال مهار بود، سازه های ساختمان را سست و باعث ریزش کامل ساختمان شد.

با فروریختن پاساژ گروهی حدودا 20 نفره از آتش نشانان که در حال اطفای حریق بودند، زیر آوار گرفتار شدند و تاکنون سرنوشت آنان مشخص نیست.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در ابن باره گفت: با توجه به شرایط احتمالا همکارانم به شهادت رسیدند.
qaboosnameh4
qaboosnameh5

*شرایط دشوار امدادرسانی در پلاسکو

دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو، گفت: شرایط امدادرسانی بسیار سخت و دشوار شده است.

وی افزود: عملیات امداد رسانی و آواربرداری از همه بخش‌های ساختمان پلاسکو در حال انجام است اما دود غلیظ که از ساختمان برخاسته است مشکلات جدی را در مسیر امدادرسانی ایجاد می‌کند.

کولیوند ادامه داد: هنوز تعداد افرادی که در آوار گیر افتاده‌اند روشن نیست و تا کنون نیز حتی یک‌نفر هم رها سازی نشده است.

سرپرست مرکز اورژانس کشور، افزود: نیروهای امدادرسانی در حال تونل‌زنی در ساختمان پلاسکو هستند. بیمارستان‌ها نیز همچنان در حالت آماده باش قرار دارند.

وی گفت: دو تیم حمایت روانی در محل حادثه و در محلی که خانواده‌های آتش‌نشانان حضور دارند، مستقر شده است.

کولیوند تاکید کرد: تیم‌های فوریت‌پزشکی، جراحی عمومی و متخصصین در منطقه مستقر هستند تا در صورت نیاز ارائه خدمات دهند.

*آخرین اخبار امداد و نجات در پلاسکو از زبان مدیرعامل سازمان آتش نشانی

شریف‌زاده در مورد جزئیات عملیات آوار برداری و امداد رسانی در حادثه پلاسکو، اظهار کرد: از روز گذشته نیروهای ما در منطقه مستقر هستند و حتی نیروهای غیر شیفت نیز به طور داوطلبانه به ما ملحق شده‌اند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که زیر آوار محبوس شده‌اند ارائه دهیم، گفت: حدود ۲۰ نفر زیرآوار مانده‌اند. دلیل اینکه نمی‌توانیم تعداد آن‌ها و هویت آن‌ها را به دقت مشخص کنیم این است که تعدادی از آن‌ها نیروهای سر خدمت نبودند.

مدیرعامل آتش‌نشانی با بیان اینکه دو تونل برای دستیابی به طبقات 1- و 2- زده‌ایم، افزود: هنوز به این طبقات راه پیدا نکرده‌ایم. طبقات -۱ و -۲ پر از پارچه و لباس است. هر آواری را که برمی‌داریم به کانون آتش نزدیک‌تر می‌شویم اما نمی‌توانیم زمان پایان دود را اعلام کنیم.

وی باتشکر از هلال احمر به خاطر ارائه خدمات و همکاری از طریق سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های الکترونیکی، تاکید کرد: تلاش می کنیم کسانی که زنده زیرآوار هستند به سلامتی از آوار خارج شوند برش‌ آهن کار بسیار ظریفی است و ممکن است کوچکترین خطا جان افرادی که زیر آوار محبوس هستند را به خطر بیاندازد.

شریف زاده در ادامه تصریح کرد: با چندین سرلوله و پاشیدن آب‌کف در حال تلاش هستیم و برش‌کارها لایه به لایه سعی می‌کنند که آوار را بردارند.

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران همچنین اظهار کرد: در حال حاضر مشکل نیروی انسانی و تجهیزات برای عملیات نداریم. بخشی از نیروها در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مستقر هستند. در همین حال بخشی از نیروها نیز در سطح شهرها برای انجام عملیات آمادگی دارند.

شریف‌زاده گفت: از شهروندان تقاضا داریم از تردد و تجمع در منطقه خودداری کنند. روز گذشته حضور تعداد زیادی از شهروندان که مشغول تماشای حادثه و فیلم‌برداری بودند، امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد و دست و پا گیر بودند.

به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی، برخی از مردم اعلام آمادگی کردند تا امکاناتی مثل دستگاه جوش یا خودروهای خود را برای کمک به نیروهای امداد ارائه دهند اما باید بگویم که امکانات نیروهایمان کافی است.

وی در خاتمه درباره وضعیت جسمی و آمار مصدومیت آتش نشانان نیز گفت: تنها یک مورد مصدومیت جدی برای آتش‌نشانان پیش امد که وی نیز با سوختگی بسیار شدید از روز گذشته تا امروز دو بار تحت عملیات سی‌پی‌آر قرار گرفته و در بیمارستان شریعتی تهران بستری شده است.

*شهادت یکی از آتش نشانان فداکار در بیمارستان مطهری(ساعت 09:00)

سرپرست اورژانس کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آتش نشان فداکار «بهنام میرزاخانی» به علت شدت سوختگی در بیمارستان شهید مطهری به شهادت رسید.

3 آتش نشان در بیمارستان بستری هستند

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از بستری بودن سه آتش‌نشان در بیمارستان خبر داد.

حمیدرضا یادگاری در محل حادثه پلاسکو اظهار کرد: در حال حاضر سه تن از آتش‌نشانان که روز گذشته دچار مصدومیت شده بودند در بیمارستان هستند و اقدامات درمانی برای آنان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تا اینجای کار و با گذشت قریب به 24 ساعت از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو مورد کشف افراد محبوس شده در زیر آوار را نداشتیم ادامه داد: عملیات جستجو همچنین ادامه دارد و به نظر می رسد با توجه به اینکه بخش زیادی از سازه و نمای فلزی ساختمان برداشته شده و عملیات با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

*برآورد خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران با اینکه حادثه ساختمان پلاسکو واقعه دردناکی است ، گفت: آنچه باعث بروز این حادثه شده است، نبود امکانات زیربنایی در این ساختمان بوده که متاسفانه از این دست ساختمان های قدیمی و فاقد امکانات در تهران زیاد داریم .

فاضلی با اعلام اینکه ساختمان پلاسکو بیمه نبوده، افزود: شواهد نشان می دهد که 600 واحد صنفی که اکثر آنها تولید کننده و تنها دو طبقه اول آن فروشنده بودند، در این ساختمان فعالیت داشتند و بسیاری از آنها بیمه نبودند.

وی ادامه داد: وقوع این حادثه تلخ  باعث می شود که به صورت جدی تر ساماندهی صنوف را با رویکرد تازه ای مدنظر قرار دهیم و واحدهایی که با مواد اشتغال زا سر و کار دارند را در شهرک های صنفی مستقر کنیم .

وی با بیان اینکه متاسفانه این ساختمان گازکشی نبوده است، تصریح کرد: ساختمان پلاسکو فاقد لوله کشی گاز بوده و کسبه این ساختمان برای گرم کردن واحدهای تجاری خود از گازهای دستی استفاده می کردند و این مسله نشان می دهد مسئولان شهری کوتاهی کرده اند و درست است که تذکر داده اند اما کافی نیست و باید جدی تر عمل می کردند.

رییس اتاق اصناف ایران با اظهار تاسف برای ضایعه درگذشت همکاران صنفی و آتش نشان های دلسوز اظهار کرد: امیدواریم هر چه سریعتر روند کمک رسانی صورت بگیرد و عزیزان آتش نشانی که در این حادثه گرفتار شدند نجات یابند و اصناف کشور قدردان زحمات آتش نشانان عزیز خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه کمیته ویژه رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو و وضعیت اصناف این سانحه در دستور کار اتاق اصناف ایران قرار گرفته است، افزود: این حادثه باید درس عبرتی باشد برای مسئولان شهری تا برخورد قاطع تری با این دست ساختمان های فاقد امکانات که هنوز با تعداد زیادی کسبه مشغول فعالیت هستند داشته باشند تا دیگر شاهد این دست حوادث نباشیم .

فاضلی اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه شب عید قرار داریم، این واحدها بیشتر تولیدی بودند و کالاهای زیادی را در انبارها دپو کرده بودند که تاکنون میزان خسارت این کالاها براساس برآورد اولیه ای که از اتحادیه های پوشاک واتحادیه کالای کشباف و اتحادیه پیراهن دوزان و اتحادیه لوازم ورزشی داشته ایم بیش از 1500 میلیارد تومان بوده است . برای میزان دقیق خسارات باید منتظر اتمام کمک رسانی و آوار برداری باشیم که در حال حاضر آنچه اهمیت دارد نجات حادثه دیدگان گرفتار است.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه این ساختمان بیمه نبوده است ، تاکید کرد: اتاق اصناف ایران با همراهی اتحادیه های صنفی و کمک دولت و با توجه به پیام رییس جمهور و معاون اول ایشان اقدامات لازم را برای حمایت از کسبه این ساختمان خواهد داشت و بعد از برآورد خسارت، کمک های لازم برای سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات تولیدی و کالاها صورت خواهد گرفت.
*هیچ مورد امنیتی در 24 ساعت گذشته نداشته‌ایم

سردار حسین اشتری درباره آخرین وضعیت تأمین امنیت محل حادثه ساختمان پلاسکو توضیح داد و گفت: همکاران من در فرماندهی نیروی انتظامی در لحظات اولیه حادثه در محل حضور یافتند و بنابر ضرورت نیز جمعیت آنها افزایش یافت. تقریبا اطراف محوطه به صورت کامل در کنترل نیروهای انتظامی است. همچنین مردمی که اطلاعاتی در خصوص بستگان خود دارند می‌توانند به کلانتری بهارستان مراجعه کنند تا همکاران ما آن را در ستاد بحران بررسی و پیگیری کنند.

وی افزود: در خصوص اقدامات انتظامی و ترافیکی دستورهایی صادر شده است. ما از مردم تقاضا می‌کنیم که در این محل حضور نیابند، چرا که صدا و سیما به صورت مستقیم اخبار را منعکس می کند.همچنین نباید به اخباری که از طریق رسانه های غیر مجاز منتشر می شود، اعتنایی داشته باشند چون باعث تشویش اذهان  عمومی می‌شوند.

وی تاکید کرد: طی 24 ساعت گذشته هیچ مورد امنیتی نداشته ایم و نیروها در اطراف محل حادثه و کوچه و خیابان‌ها حضور دارند. مردم نیز هر مورد مشکوکی که مشاهده کردند را سریع اطلاع دهند تا به آن رسیدگی کنیم.

فرمانده ناجا با اشاره به محدودیت های ترافیکی در مسیرهای منتهی به چهار استانبول ادامه داد: امیدواریم مردم فردا به جای استفاده از خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا ترافیک و ازدحام کمتری ایجاد شود. چرا که این موضوع روند امداد رسانی را کندتر و شرایط را برای خدمات رسانی گروه های امدادی سخت تر می کند.

*هنوز کسی زیر آوار پلاسکو مشاهده نشده است(13:30)

مهدی داوری درباره آخرین وضعیت  امدادرسانی و آواربرداری ساختمان پلاسکو که روز گذشتهبر اثر آتش‌سوزی فروریخت و موجب گرفتار شدن تعدادی از آتش‌نشانان در زیر آوار شد، اظهار کرد: متأسفانه عملیات آواربرداری به کُندی پیش می‌رود؛ البته تجهیزات و امکانات مختلفی را در محل حادثه داریم که قدری کار آواربرداری را بهتر کرده است.

این مقام مسئول در آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی کانال‌های مختلفی را برای ورود به طبقات زیر پلاسکو مورد بررسی قرار داده‌اند، گفت: از ساختمان مجاور پلاسکو، کانالی را به سمت پارکینگ و موتورخانه ساختمان پلاسکو ایجاد کردیم اما کسی را آنجا مشاهده نکردیم.

داوری افزود: هم اکنون در حال بررسی نقشه و مسیرهای جدید هستیم تا به افراد گرفتار در زیرآوار دسترسی پیدا کنیم.

معاون عملیات آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه از سمت شمال و غرب ساختمان پلاسکو، تونل‌هایی ایجاد شد اما افراد در زیرآوار مشاهده نشدند، اضافه کرد: در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو، دریچه فاضلاب قرار دارد که بر روی آن آوار و سازه‌های فلزی ریخته شده است.

وی گفت: نیروی‌های آتش‌نشانی مشغول برداشتن آوار از روی دریچه فاضلاب هستند تا شاید از این مسیر بتوانند به داخل ساختمان پلاسکو راه پیدا کنند.

داوری توضیح داد: هم اکنون نیروهای آتش‌نشانی از دو جناح شرقی و شمالی مشغول آواربرداری هستند که در ضلع شمالی به خاطر شرایط خاص سازه‌ها، عملیات آواربرداری قدری پیچیده شده اما در ضلع شرقی وضعیت بهتری وجود دارد و تا الان در مجموع 25 تا 35 درصد عملیات آواربرداری پیش رفته است و موفق شدیم قطعات بزرگ فلزی را برش دهیم.

*فقط 2 آتش نشان در بیمارستان بستری هستند

سرپرست اورژانس کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فقط 2 آتش نشان فداکار به نام های «فخرالدین گودرزی » در بیمارستان پارس و «امیر مهدیانی» در بیمارستان کسری بستری هستند.

2 آتش نشان به بیمارستان منتقل شدند

دو آتش نشان در حین امدادرسانی در محل حادثه ساختمان پلاسکو مصدوم و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

محمد آسترکی آتش نشان 26 ساله به علت ترومای پا به بیماستان سینا و مهرداد ربیعی 30 ساله، به دلیل ترومای کتف بیمارستان بانک ملی منتقل شدند.

قالیباف درگفت و گو با بخش خبری 21:

یک ساختمان 17 طبقه در یک لحظه فروریخت و با ایثارگری نیروهای عزیز در سازمان آتش نشانی چند هزار نفر در این ساختمان تخلیه شدند. اما بعد از آن برای اطمینان بیشتر عزیزان آتش نشان در ساختمان حضور پیدا کردند. این ساختمان دارای اسکلت فلزی بوده و همه این آهن آلات در هم تنیده شده اند که این چند هزار تن مجموعه آهن الات، مفتولات و تاسیسات ناگزیر به قطع شدن هستند اما باید بتوانیم با سرعت کار را پیش ببریم .

همه تجهیزات، امکانات با تکنولوژی های مناسب به کار گرفته می شود و در کنار آن از بهترین افراد متخصص در سراسر کشور استفاده شده است و امروزهمه از جهت فنی ومهندسی بسیج شده اند تا این کار را انجام دهیم، امروز چند نفر از برشکاران حرفه ای از ورزقان حضور پیدا کردند و گفتند ما آن هایی هستیم که وقتی در ورزقان زلزله رخ داد، مردم تهران به ما کمک کردند و امکانات و تجهیزات شهرداری تهران به ورزقان آمد، حالا بعد از بروز این حادثه همه امکانات و تجهیزات را خودجوش به اینجا آورده ایم

اینجا نمادی از همکاری بین همه نهادها و مردم است امیدواریم با سرعت بیشتر و رعایت ایمنی بتوانیم این کار را پیش ببریم.

همه ظرفیت هایی که ممکن بوده است دسترسی به طبقات زیرین را فراهم کند به کار گرفته شده است. همه حفاری هایی که می توانستیم از زیر دسترسی پیدا کنیم انجام دادیم حتی وقتی به طبقه زیرین دسترسی پیدا کردیم همه این فشار 15 طبقه قابل مشاهده بود. از دیگر سو به دلیلی اینکه عمدتا وسایل این ساختمان تریکو، لباس و ... بوده است به محض دسترسی با اشتعال آتش روبرو می شویم.

ممکن است بعضا بگویند در نقطه ای، فردی گرفتار شده باشد و ما نیز همه اقدامات و تدابیر را دنبال می کنیم تا اگر کسی اینجا وجود دارد نجات دهیم اما با این شرایطی که در محل حادثه مشاهده می کنیم احتمال زنده بودن افراد بسیار پائین است.

امیدوارم بتوانیم پیکر مطهر شهدای عزیز آتش نشانی را پیدا کنیم، اینجا مرکز کسب و تجارت بوده است و اموال قابل توجه و اقلامی همچون پول، چک، طلا و سفته و ... وجود داشته است. با همکاری خوب نیروی انتظامی هم اموال و جان مردم مورد رعایت قرار می گیرد

الان زمان این نیست که درباره چرایی موضوع صحبت کنیم امروز همه توان ما جمع آوری و بیرون آوردن اجساد مطهر شهدای آتش نشان و همچنین اموال مردم است ، تاکید می کنم بعد از اتمام این حادثه باید درس بزرگی برای همه ما در کشور شود تا در حوزه های بین بخشی از حوادث بعدی پیشگیری کنیم

*پیکر آتش نشان شهید از زیر آوار خارج شد(ساعت23:30)

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: بدن و سر و صورت یکی از آتش نشانان شهید آسیب دیده و امکان شناسایی فعلا وجود ندارد و جسد باید کامل به پایین منتقل شود تا از روی اتیکت هویت مشخص شود.

*پیکرهای 2 آتش نشان شهید از زیر آوار خارج شدند

شبکه خبر به نقل از گیل آبادی سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد: با کشف  پیکر یکی دیگر از  اتش نشانان شهید ، تاکنون 2 پیکر از زیر آوار بیرون آورده شدند.
qaboosnameh6
qaboosanmeh7
qaboosnameh8
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو