گروه : سیاسی /

شناسه: 1661

10 فروردین 1403 13:30

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

علیزاده: به خاطر پسابرجام نباید سیاست‌های نظام در رابطه با آمریکا را نادیده گرفت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات خودروی جی‌ام به کشور که برندی آمریکایی است اما تحت لیسانس در چین تولید می‌شود به نظر بنده مشکلی ندارد چرا که از طریق کشور ثالث انجام می‌شود اما واردات برخی مدل‌های خودروی هوندا که برندی ژاپنی است و در آمریکا تولید می‌شود به دلیل حساسیت‌های سیاسی نباید انجام شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایسنا ،رضا علیزاده  گفت: مشارکت خودروسازان آمریکایی با خودروسازان ایرانی در فضای بی‌اعتمادی فعلی موضوعیت ندارد، ورود به این عرصه نیازمند تصمیم‌گیری مدیران ارشد نظام است.

وی افزود: گذشته روابط خصمانه آمریکا با جمهوری اسلامی عمیق‌تر و فراتر از آن است که بخواهیم مستقیما کالا یا فناوری از این کشور وارد کنیم بنابراین بهتر است به واسطه کشورها و برندهای ثالث خودروسازی به فناوری‌های روز خودروسازان آمریکایی دست یابیم.

رییس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس با استقبال از واردات فناوری‌های روز از کشورهای صنعتی، گفت:‌ تردیدی بر ضرورت استفاده از علم و فناوری‌های روز جهان نیست اما اینکه بخواهیم مشکلات فراوان سیاسی‌مان با آمریکا را نادیده بگیریم و تبادلات اقتصادی و فناوری با این کشور داشته باشیم، نباید جزو اولویت‌های‌مان باشد. به خاطر فرصت به وجود آمده در پسابرجام نباید مسائل و سیاست‌های کلان کشور را به ویژه در ارتباط با آمریکا نادیده بگیریم. در فضای بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا نباید به فکر واردات کالا و فناوری از آمریکا بود. زمانی که مقامات سیاسی آمریکایی از خود حسن نیت نشان دهند قطعا مقامات ارشد کشورمان نیز  براساس شرایط زمانی و تغییرات، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس در توضیح رفتارهای دوگانه در واردات خودروی آمریکایی به کشور، گفت: واردات خودروی جی‌ام به کشور که برندی آمریکایی است اما تحت لیسانس در چین تولید می‌شود با توضیح فوق‌الذکر به نظر بنده مشکلی ندارد چرا که از طریق کشور ثالث انجام می‌شود اما واردات برخی مدل‌های خودروی هوندا که برندی ژاپنی است و در آمریکا تولید می‌شود به دلیل حساسیت‌های فوق‌الذکر نباید انجام شود.

علیزاده متذکر شد: خودروسازان ایرانی باید از علم، دانش و فناوری خودروسازان آمریکایی استفاده کنند اما به دلیل شرایط سیاسی موجود بین ایران و آمریکا بهتر است شکل استفاده از طریق کشور ثالث انجام شود. به نظر بنده حتی می‌توان به فناوری تولید بویینگ نیز از طریق کشور ثالث دست یافت و آن را به صورت بومی در کشور تولید کرد اما اینکه بخواهیم مستقیما با برند بوئینگ رابطه اقتصادی برقرار کنیم را به صلاح نمی‌دانم.

انتهای پیام

نویسنده :

نظرات
آرشیو