گروه : سیاسی /

شناسه: 1769

01 اردیبهشت 1403 18:23

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

میریوسفی:  ایران تنها کشور منطقه است که امنیت خود را خودش ایجاد می‌کند

سخنران ایرانی اجلاس امنیتی اردن گفت که ایران تنها کشور منطقه است که امنیت خود را خودش ایجاد می‌کند و به همین خاطر و برخلاف کشورهایی که امنیت‌شان را برون سپاری کرده‌اند، کم‌ترین نگرانی و اثرپذیری را از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد.

به گزارش قابوس نامه، قدس آنلاین به نقل از ایسنا نوشت؛ در دومین روز اجلاس امنیتی امان که روز ٢٧ آبان ماه با حضور شخصیت‌های عالی‌رتبه منطقه‌یی در پایتخت اردن برگزار شد،   
علیرضا میریوسفی، رییس مرکز مطالعات خاورمیانه وزارت امور خارجه، با اشاره به سخنان برخی سخنرانان و از جمله پیشنهاد سخنران اماراتی برای تشکیل ناتوی عربی با مشارکت آمریکا، این گونه پیشنهادات را ادامه دهنده روند مخرب شش دهه گذشته دانست که به ظهور شش کشور رشکسته و آشوب‌زده در منطقه منتهی شده است.

او هم‌چنین با انتقاد از اصرار برخی همسایگان ایران در التماس به آمریکا برای ادامه حضور در منطقه، تجدیدنظر و تغییر جدی در این دیدگاه‌ها و سیاست‌ها را شرط لازم برای خروج از وضعیت آشفتگی فعلی دانست.
رییس مرکز مطالعات خاورمیانه با رد روایت برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی مبنی بر معرفی تحریم‌ها به‌عنوان علت اصلی حصول به توافق برجام که به منظور مصارف داخلی این کشور مطرح می‌شود، روایت واقعی و ایرانی را متفاوت دانست و با اشاره به نام‌گذاری سال جاری ایرانی از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال "اقتصاد مقاومتی: اقدام و عمل" پس از اجرایی شدن برجام، آن را نشانه آمادگی ایران برای هر سناریوی احتمالی در آینده دانست.
میریوسفی با اشاره به برخی اتهامات نادرست بعضی سخنرانان راجع به نقش منفی برجام در ثبات منطقه، برجام را یک سرمایه و گام موثر و مفید بالقوه برای گسترش همکاری‌های منطقه‌یی دانست و با اشاره به پیشنهاد ایران برای طرح ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌یی در قالب مقاله دکتر ظریف در چهار روزنامه اصلی عربی شامل السفیر، الشروق، الشرق و الرأی در اوت ٢٠١٥ گفت این مقاله به فاصله کوتاهی از حصول برجام منتشر شد و  این طرح هنوز روی میز و قابل پیگیری است.
سخنگو و رایزن پیشین نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، با اشاره به برخی پیشنهادات مطرح شده در این کنفرانس برای تشویق ایران به همکاری‌های هسته‌ای با سایر کشورهای منطقه، این موضوع را تحصیل حاصل دانست و گفت این موضوع به صراحت در طرح پیشنهادی ایران و مقاله دکتر ظریف آمده است.
میریوسفی با تشریح  بخش هسته‌ای این طرح، گفت: این موضوع شامل یک اصل و دو پیشنهاد، یکی فنی و یکی سیاسی است. این اصل عبارت است از این که ایران برخورداری از مواهب فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای را حق همه کشورهای مسلمان خاورمیانه می‌داند و حاضر به همکاری و مشارکت با این کشورها در این زمینه است. پیشنهاد فنی ایران هم در این راستا شامل همکاری برای ایجاد یک مرکز منطقه‌یی تولید سوخت هسته‌ای با امکانات غنی‌سازی و پیشنهاد سیاسی شامل افزایش همکاری‌ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است. به همین خاطر برجام یک توافق مفید و موثر در نظام منع اشاعه و هم‌چنین برای پیگیری آرمان خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتارجمعی محسوب می‌شود.
میریوسفی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، فقدان اراده سیاسی در نتیجه برخی تنگ‌نظری‌ها و اشتباهات محاسبات راهبردی را مهم‌ترین مانع شروع همکاری‌ها و ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌یی دانست و با تشریح مراحل پنج‌گانه گفت‌وگو و تبادل نظر آزادانه، مذاکره، توافق به معنی رد و بدل کردن امتیازات، شراکت راهبردی و در نهایت ایجاد یک ساختار امنیت دسته جمعی منطقه‌یی، این مسیر را بهترین مسیر حل و فصل مشکلات پیچیده و دیرپای خاورمیانه دانست.

رییس مرکز مطالعات خاورمیانه هم‌چنین با اشاره به برخی اتهامات وارد شده به ایران، گفت ایران همواره از مشارکت همه کشورهای منطقه در امور منطقه حمایت می‌کند و به دنبال حذف هیچ کشوری از معادلات خاورمیانه و یا ایجاد هژمونی نیست و مطابق اصل ١٥٢ قانون اساسی، ایران به صراحت هرگونه سلطه‌پذیری و سلطه‌جویی را در سیاست خارجی خود رد می‌کند. هم‌چنین حمایت ایران از افراد مستضعف در جهان مطابق  اصل ١٥٦ مقید به مداخله نکردن در امور داخلی سایر کشورها شده است و ایران کاملا به این قید پایبند است. با این حال این قید در اصل ١٥٦ به عمد در تبلیغات ضد ایرانی نادیده گرفته می‌شود. به‌علاوه مقایسه بودجه و خریدهای تسلیحاتی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس هم مؤید این امر است که راهبرد نظامی ایران صرفا دفاعی است و ایران هیچ مطامح سلطه‌طلبانه در منطقه ندارد.
میریوسفی در پایان با اشاره به سخنان دو تن از سخنرانان عرب اجلاس که موانعی مثل موضوع اختلافات ایران و امارات بر سر جزایر ایرانی یا اختلافات بر سر سوریه را مانع همکاری‌های فنی و اقتصادی ایران و کشورهای ثالث عربی دانسته بودند، ضمن اشاره به وجود اختلافات مرزی و غیرمردم‌سالار میان بسیاری از کشورهای جهان، وجود ده‌ها پرواز مستقیم روزانه بین ایران و امارات و یا بین ایران و ترکیه به همراه دهها میلیارد دلار تبادلات اقتصادی سالانه با این دو کشور را در رد این ادعا کافی دانست و به این کشورهای ثالث توصیه کرد که از سیاست‌زدگی اجتناب و منافع بلندمدت ملی خود را فدای جوسازی‌های دیگران نکنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو