گروه : سیاسی /

شناسه: 2086

28 فروردین 1403 14:03

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پیام اولین رزمایش مشترک دریایی ایران و عراق؛ صلح و امنیت برای همه

بازتاب گسترده اولین رزمایش مشترک دریایی ایران و عراق در مرزهای آبی دو کشور در رسانه های عراقی، پیام هایی برای کشورهای منطقه و جهان داشت و در عین حال حرکتی است که می تواند زمینه ساز همکاری های جمعی جهت تامین امنیت منطقه بدون حضور دولت های مداخله گر محسوب شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا،پنجشنبه گذشته، اروند رود و دهانه خلیج فارس شاهد اجرای یک مانور مشترک دریایی در مرزهای آبی ایران و عراق با مشارکت مرزبانان دو کشور بود که به گفته فرماندهان دو طرف، هدف این تمرینات نظامی هماهنگ و وسیع، تامین امنیت مرزهای ساحلی و آبهای منطقه و ارتقای توانمندی های دو کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالاست.
شبکه العراقیه (تلویزیون رسمی عراق) روز جمعه گزارش های تصویری مفصلی از این مانور را برای مخاطبان عراقی پخش کرد که بعضا از روی عرشه شناورهای نظامی ایران گرفته شده و جزییات عملیات را که شامل تعقیب اهداف فرضی بود، نمایش می داد.
رسانه های دیگر عراقی نیز یک روز بعد از انجام این رزمایش همچنان، اخبار آن را بازتاب می دهند و در عین حال رسانه های منطقه ای که برخی از آنها بلندگوهای سازهای ناکوک در منطقه معرفی می شوند، صرفا به انعکاس خبر این رزمایش بسنده کرده و از تحلیل و تفسیر درباره آن فعلا اجتناب کرده اند.
در این رزمایش دریایی مشترک که همزمان با میلاد رسول اکرم(ص) و هفته وحدت با عنوان 'محمد رسول الله' برگزار شد، مرزبانان ایرانی و عراقی زیر نظر فرماندهان مرزبانی دو کشور، سردار سرلشکر قاسم رضایی و سرلشکر حامد عبدالله الحسینی و با مشارکت جمعی از مسئولان سیاسی دو کشور، عملیات نجات و مقابله با راهزنی دریایی و مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر را تمرین کردند.
در این رزمایش دریایی مشترک سه ناوچه جنگی نیز شناورهای رزمی دو کشور را حمایت می کردند.
رسانه های عراقی روز جمعه، در گزارش هایی به نقل از ژنرال قاسم رضایی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، نوشتند که این رزمایش با پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه برگزار شد و در عین حال این را هم تاکید دارد که در چارچوب اهداف مشترک رو به روی هر فتنه انگیزی و تفرقه افکنی از سوی کشورهایی که خواهان ثبات و امنیت منطقه نیستند، خواهیم ایستاد.
این رزمایش دریایی به اعتقاد کارشناسان امنیتی و سیاسی دو کشور، علاوه بر اینکه پیام صلح و دوستی به همراه دارد، تایید کننده وجود راهکارهای عملی برای تامین امنیت منطقه بصورت دسته جمعی است، بگونه ای که کشورهای منطقه با هماهنگی دقیق تر قادر خواهند بود با تهدیدهایی اعم از تروریستی، راهزنی های دریایی و قاچاق، مقابله موثرتر داشته باشند.
این اولین رزمایش مشترک دو کشور منطقه در محدوده دریایی تلقی می شود و کارشناسان اعتقاد دارند که آن را باید به فال نیک گرفت و همچنین می تواند پایه یک همکاری دسته جمعی در آینده باشد که راه دخالت طرف های خارج از منطقه را خواهد بست و در چنین فضایی، امنیت فعالیت های تجاری نیز تامین خواهد شد.
الحسینی فرمانده مرزبانی عراق نیز در پایان این رزمایش در گفت وگو با رسانه های عراقی ضمن تقدیر از ایران برای برگزاری چنین رزمایش مشترکی، به این نکته اشاره کرده و گفته که امیدوار است این رزمایش ها که گفته می شود در آینده تکرار شود، به برقراری ثبات در منطقه کمک کند.
ایران و عراق، دارای مبادلات اقتصادی و تجاری بالایی هستند و از سطح همکاری های ویژه ای در همه حوزه ها برخوردارند، از همین رو طبیعی است که برای حفظ این روابط و گسترش آن، فضای امنیت را در مرزهای دو کشور تقویت کنند و این امر جز با همکاری های مشترک ممکن نیست، بگونه ای که دو کشور به گفته سردار رضایی برغم التهابات و ناامنی های سال های اخیر در بخش های زیادی از منطقه، مرزهای ایران و عراق، امن ترین مرزهای منطقه تلقی می شوند.
رضایی همچنین به این نکته هم اشاره کرده که 'امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود'، نکته ای که در رسانه های عراقی به خوبی برجسته شده و امید است که سایر کشورهای منطقه نیز به این پیام توجه کنند.

نویسنده :

نظرات
آرشیو