گروه : سیاسی /

شناسه: 4586

09 فروردین 1403 21:09

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اولین گام برای پاسخ به آمریکا از زبان ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران بدعهدی و رفتار خصمانه آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی متناسب پاسخ می دهد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا، ظریف امروز سه شنبه که برای شرکت در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای همکاری اسلامی در خصوص فلسطین به استانبول سفر کرده است در مصاحبه با خبرنگاران افزود: سیاست های دولت آمریکا در کمیسیون نظارت بر برجام پپگیری و بررسی و مقرر شد که اقدامات حقوقی و عملی در برابر تصمیمات آمریکا بررسی و اجرا شود.

وی سیاست های خصمانه آمریکا علیه برجام را نشان دهنده تشدید بدعهدی و خصومت این کشور علیه ایران دانست و گفت: آنها نگرانی شدید دارند که برجام جمهوری اسلامی ایران را قدرتمندتر کرده و امکان مانور آنها را کم کرده است.

وی بیان کرد: در اولین گام تصمیم گیری شد که در زمینه اقدامات آمریکا اقدامات حقوقی انجام شود و این اقدامات در مجامع بین المللی و کمیسیون مشترک برجام ثبت شود.

وی اظهار کرد: مقرر شد که وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در برابر اقدامات آمریکا اقدامی متقابل انجام دهند و هفته های گذشته موضوع این اقدام در مجلس و وزارت امور خارجه شروع شده است و اقدامات مشابهی هم در سازمان انرژی اتمی انجام می شود.
وی اضافه کرد: همچنین اقداماتی آغاز شده تا جلوی سیاست هایی که تلاش ایران را در بهره مندی ایران از نتایج برجام ناکام می گذارد، گرفته شود.
ظریف با اشاره به تدوین 16 بند اجرایی در کمیسیون نظارت بر برجام گفت: از طرف رئیس جمهوری این اقدامات ابلاغ شده و گزارش دستگاه های متولی به هیات نظارت اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برجام بر اساس بی اعتمادی مذاکره شده و هیچ جایی از برجام نمی توانید پیدا کنید که در آن نشانه ای از اعتماد متقابل باشد و تمام برجام نشان دهنده این است که طرف های مذاکره کننده و مخصوصا ایران نسبت به سیاست های آمریکا بی اعتماد بوده است.

وی بیان کرد: در این توافق امکان اقداماتی که می تواند به خروج از برجام منجر شود، به صورت صریح پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: اما این که چه زمانی وقت این باشد که ما به این اقدامات دست بزنیم، تصمیمی است که هیات نظارت بر برجام می گیرد حتما باید نقضی صورت گرفته باشد که این نقض جمهوری اسلامی ایران را از بهره برداری اصلی از برجام محروم می کند که در آن صورت ایران تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو