گروه : سیاسی /

شناسه: 4589

10 فروردین 1403 16:58

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نقوی حسینی:  کسانی که می‌گفتند که زبان آمریکایی‌ها را می‌دانند کجا هستند؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مصوبه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران نقض آشکار روح و متن برجام است، گفت: کسانی که می‌گفتند که زبان آمریکایی‌ها و دنیا را می‌دانند کجا هستند؟

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح تحریمی جدید در کنگره آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: انتظار جامعه جهانی این بود که آمریکایی‌ها بعد از توافق هسته‌ای رفتار خودشان را در چارچوب توافق برجام تنظیم کنند.

*آمریکایی‌ها بعد از برجام جسورتر شدند

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه ایراداتی که در برجام وجود داشت، اما این توافق را پذیرفت و با توجه به تأیید پایبندی ایران به توافق برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، انتظار این بود که آمریکایی‌ها در چارچوب برجام رفتارشان را تنظیم کنند، ولی ما شاهد بودیم که بعد از برجام نه تنها رفتار دشمنانه، کینه‌ورزانه و خصومت آمریکایی‌ها علیه ایران کمتر نشد، بلکه به شدت افزایش پیدا کرد و آنان جسورتر هم شدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: شاهد بودیم از زمان اجرای برجام تاکنون، بیش از 18 بار آمریکایی‌ها یا نقض عهد داشتند یا عهدشکنی کردند و یا رفتار خصمانه علیه ملت ما اعمال کردند، تحریم‌های جدیدی که بعد از برجام صورت گرفت و یا دست‌اندازی‌هایی که به اموال ملت ایران شد و محدودیت‌های سیاسی که علیه اتباع ایرانی انجام شد، همه این موارد نشان‌دهنده رفتار کینه‌ورزانه آمریکایی‌ها علیه ایران است.

وی اضافه کرد: همه این موارد یادآور همان جملات مقام معظم رهبری بود که بارها فرمودند آمریکا دولتی عهدشکن است و نمی‌شود به این کشور اعتماد کرد، آنان توافق بین‌المللی سرشان نمی‌شود، زبان آنان زبان تهدید، قُلدری و تحریم است.

نقوی تأکید کرد: به هر حال توافق برجام صورت گرفت و آمریکایی‌ها ثابت کردند پیش‌بینی‌های مقام معظم رهبری دقیق و درست بود، تا اینکه نهایتاً این تحریم‌های جدید به تصویب کنگره آمریکا رسید؛ البته آمریکایی‌ها برجام را پشت‌سر گذاشتند و به تحریم‌هایی رو آوردند که موضوعش حقوق‌بشر، رفتارهای به اصطلاح ثبات‌زدای جمهوری اسلامی ایران و بهانه‌های دیگر است و گویا برجام را دور زدند و آمدند تحریم‌هایی را تنظیم کردند که این تحریم‌ها هر سه ویژگی که برای جامعه جهانی از آمریکایی‌ها قابل انتظار بود، را دارد.

*مصوبه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران نقض آشکار روح و متن برجام است

وی با بیان اینکه گستردگی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بسیار زیاد است و اتفاقاً مسائل هسته‌ای را هم شامل می‌شود فلذا نقض آشکار روح و متن برجام است، متذکر شد: در عین حال باید گفت این مصوبه شامل تحریم‌های جدیدی هم می‌شود، برخی آقایان می‌خواهند به نحوی موضوع را نشان دهند که این تحریم‌ها جدید نیستند، در حالی که این تحریم‌ها هم هسته‌ای و هم تحریم جدید هستند و از طرفی نقض آشکار برجام محسوب می‌شوند.

نقوی عنوان کرد: با توجه به تصویب قانون تحریمی جدید آمریکا علیه ایران، فکر می‌کنم دیگر هیچ جریانی، گروهی، جناحی، دستگاهی یا نهاد یا ارگانی در کشور باقی نمانده باشد که هنوز به دیپلماسی لبخند آمریکایی‌ها امیدوار باشد و هنوز به او تفهیم نشده باشد که آمریکا دشمن انقلاب اسلامی و دشمن ملت ماست و علیه ملت ما هر کاری که بتواند انجام می‌دهد، الان دیگر تردیدها برطرف شده است، کسانی که تاکنون مماشات می‌کردند و صبر و انتظار در پیش گرفته بودند یا خودشان را بی‌تفاوت نشان می‌دادند، امروز دیگر برایشان اثبات شده که آمریکایی‌ها منطق و توافق بین‌المللی سرشان نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه متذکر شد: جدای از مصوبه تحریمی که علیه ایران انجام شده، اظهارات ترامپ هم این موضوع را نشان می‌دهد، وقتی ترامپ می‌گوید ما با جمهوری اسلامی و ملت ایران مقابله خواهیم کرد،‌ با این شرایط دیگر چرا باید این تردیدها یا این امیدواری‌ها وجود داشته باشد.

*افرادی که می‌گفتند که زبان آمریکایی‌ها و دنیا را می‌دانند کجا هستند

نقوی افزود: کجا هستند آن افرادی که می‌گفتند ما زبان آمریکایی‌ها و دنیا را بلدیم و با زبان آنها می‌توانیم صحبت کنیم؟ کجایند افرادی که می‌گفتند شما با دنیا بد حرف زدید وگرنه اگر با دنیا خوب حرف بزنید، دنیا اینگونه مقابل ما قرار نمی‌گیرد؟ کجایند آن کسانی که می‌گفتند شما دیپلماسی بلد نیستید و نمی‌توانید با کشورها روابط دیپلماسی برقرار کنید؟‌ کجایند آن کسانی که می‌گفتند آب آشامیدنی ما هم به برجام مربوط است، ازدواج جوانان ما هم به برجام مربوط است، محیط زیست ما هم به برجام مربوط است؟ کجایند آن افرادی که می‌گفتند مابقی تحریم‌ها را هم برمی‌داریم؟ کجایند آن افراد، آن جناح‌ها و آن کسانی که اینگونه موضع‌گیری می‌کردند؟ چرا پاسخگو نیستند؟

وی همچنین بیان کرد: به یاد دارم در جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برخی از دوستان به وزیر امور خارجه انتقاد کردند که این چه گفت‌وگوهایی است که آغاز کردید، آن زمان وزیر امور خارجه عصبانی شد و گفت شما بلد نیستید با آنان صحبت کنید، ما ادبیات آنان را بلدیم، ما می‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم؛ الآن کجا هستند که پاسخگو باشند؟‌ کجایند آن افرادی که می‌گفتند دلواپسان ترسو؟ کجایند آنانی که می‌گفتند بروید به جهنم اگر می‌ترسید؟ کجایند آن کسانی که به دولت‌های گذشته انتقاد می‌کردند که چرا می‌گویید کاغذ پاره، این‌ها تحریم است، حالا چرا خودشان می‌گویند این تحریم‌ها اثری ندارد؛ چطور اثری ندارد؟! این تحریم‌ها دیگر همه چیز را اثبات کرد.

نماینده ورامین در مجلس تصریح کرد: باید با دولتی که که جز زبان زور و قُلدری زبان دیگری نمی‌فهمد، با زبان خودش با او صحبت کنیم، چون آن دولت قوانین بین‌المللی، توافق یا منطق متوجه نمی‌شود، آمریکا زمانی به قوانین بین‌المللی و توافق پایبند است که به نفعش باشد، زمانی که به نفعش نباشد، همه آنها را زیر پا می‌گذارد، زمانی به حقوق‌بشر اعتقاد دارد که به نفعش باشد، اگر به نفعش نباشد، بشریت را نابود می‌کند.

*دولت باید از این بی‌تفاوتی و سیاست صبر و مماشات درباره آمریکا دست بردارد

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی همه ارگان‌ها و جریان‌ها باید قاطعانه و انقلابی و با تصمیماتی در طراز ملت ایران مقابل آمریکا بایستند، توضیح داد: دولت باید از این بی‌تفاوتی و سیاست صبر و انتظار و مماشات دست بردارد، تا کی می‌خواهیم رفتارهای خصومت‌آمیز و کینه‌توزانه آمریکایی‌ها را تحمل کنیم؟!

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس تأکید کرد: دولت باید قاطعانه و انقلابی با اینگونه رفتارهای آمریکایی‌ها برخورد کند، حضرت امام (ره) آمریکا را تفسیر کردند و بارها رهبر معظم انقلاب نیز به تعبیر دیگری همین نکته را فرمودند که آمریکا مثل حیوان درّنده‌ای است که اگر مقابلش بایستیم، می‌ایستد، اگر دنبالش کنیم، فرار می‌کند و اگر عقب‌نشینی کنیم، دنبال می‌کند و جسورتر می‌شود.

*هیأت نظارت بر برجام فشار بین‌المللی علیه آمریکا را افزایش دهد

وی یادآور شد: در برجام جسارت آمریکایی‌ها را شاهد هستیم، دولت باید مسیرش را تغییر دهد، باید طرح مقابله با تحریم‌ها آمریکا به گونه‌ای تدوین شود که پاسخگوی همه دشمنی‌های آمریکایی‌ها باشد، هیأت نظارت بر روند اجرای برجام نیز باید زمانی که نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها را مشاهده می‌کند، تصمیم قاطعی بگیرد و فشار بین‌المللی بر آمریکا را افزایش دهد.

نقوی در پایان خاطرنشان کرد: چرا مابقی کشورهای 1+5 به دنبال اجرای تعهدشان نیستند؟ جمهوری اسلامی ایران که به همه تعهداتش در برجام عمل کرده است، آژانس انرژی هسته‌ای نیز 7 بار در 7 بیانیه رسمی تأیید کرده که ایران به برجام پایبند بوده و تخلفی هم نداشته است،؛ جامعه جهانی که از برجام استقبال کرد، کجا هستند؟ چرا در برابر عهدشکنی آمریکایی‌ها هیچ برخوردی نمی‌کنند؟ دستگاه دیپلماسی ما باید وقت بگذارد و کشورها را علیه آمریکایی‌ها بسیج کند تا هزینه توقف اجرای برجام توسط آنان گردن جمهوری اسلامی ایران نیفتد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو