گروه : سیاسی /

شناسه: 5101

31 فروردین 1403 05:27

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در همایش "آیت‌‌الله هاشمی و ۸ سال دفاع مقدس" ظریف: به سخنانی که این روزها درباره مسئولان ایرانی می‌زنند توجه نکنید

وزیر امور خارجه گفت: به سخنانی که این روزها برخی در مورد مسئولان ایرانی می‌زنند، توجه نکنید.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه عصر امروز (یکشنبه 16 مهر) در همایش "آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس"  با اشاره به اینکه بنده یک درس از رفتار آیت‌الله هاشمی در قبال جنگ آموختم، اظهار داشت: شجاعت همواره به معنای تندروی نیست و گاهی شجاعت به معنای آینده‌نگری است و می‌تواند به معنای ترجیح منافع ملی به جای منافع شخصی باشد.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی شخصی شجاع بود، ولی این شجاعت را در راه انقلاب و اسلام و منافع ملی خرج می‌کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: با رصد رفتار سیاسی زندگی آیت‌الله هاشمی می‌توان این واقعیت را دید که ایشان همیشه آماده بودند خود را هزینه نظام و انقلاب کنند و بهترین نمونه آن پذیرش قطعنامه 598 بود، آیت‌الله هاشمی در مورد این قطعنامه مسئولیت را پذیرفت تا امام ناگزیر ورود به این امر نشوند.

ظریف با طرح موضوع جنگ تحمیلی ایران در عرصه بین‌المللی بیان داشت: سیاه ترین موضوع در سازمان‌های بین‌المللی موضوع جنگ تحمیلی ایران است، حتی در موضوع فلسطین چند بار اسرائیل را محکوم کردند. جنگ ما یکی از پرونده‌های سازمان ملل است که حتی یک اقدام مثبت در مورد آن در سازمان ملل مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: 7 روز بعد از حمله عراق علیه ایران، سازمان ملل اولین قطعنامه خود را صادر کرد. در این قطعنامه حتی صحبتی از حمله نظامی هم نمی‌شود و تنها موضوع اختلاف مرزی ایران و عراق بیان می‌گردد. در این شرایط هیچ صحبتی از سلاح‌های نظامی نمی‌‌شود و پس از فتح خرمشهر خروج نیروهای نظامی از کشور ما بیان می‌شود.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه اداره چنین جنگی در عین بی‌مسئولیتی سازمان ملل کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: این جنگ با مدیریت امام راحل، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی به موفقیت نزدیک شد، زمانی که عراق بمب‌های شیمیایی بر ایران فرود آورد، بنده به سازمان ملل مراجعه کردم و این موضوع مطرح شد و پس از ارائه شش گزارش به شورای امنیت سازمان ملل شاهد بودیم حتی یک قطعنامه هم در این مورد صادر نشد.

ظریف اظهار داشت: اینکه در نبود تسلیحات نظامی و عدم حمایت بین‌المللی توانستیم جنگ را به جلو ببریم، کار بزرگی بود. در دوران بحران شدید جنگ سرد برای مقابله با پیش‌روی‌های جمهوری اسلامی، 5 عضو دائم سازمان ملل با هم متحد شدند که قطعنامه 598 را بپذیرند، در این قطعنامه با همه خصومت‌هایی که با ایران داشتند آیت‌الله هاشمی بسیار خوب موضوع را مدیریت کردند.

وی ادامه داد: سخنانی که این روزها برخی در مورد مسئولان ایرانی می‌زنند را توجه نکنید. نوع برخورد شجاعانه ما با قطعنامه 598 و جلوگیری از اولین تحریم شورای امنیت علیه ایران به خاطر تدابیر امام راحل و سران قوا بود. تفاوت مدیریت ما در برخورد با تحریم‌های شورای امنیت که در موضوع جنگ، تسخیر لانه جاسوسی و انرژی هسته‌ای رخ داد، باعث شد در سومین مرحله تحریم شورای امنیت یعنی موضوعات هسته‌ای به این تحریم تن بدهیم.

وزیر امورخارجه با اشاره به مذاکرات برای بررسی موضوع تجاوز به ایران که در سازمان ملل رخ داد، تصریح کرد: اگر مدیریت شجاعانه آیت‌الله هاشمی در این رابطه نبود، هیچ‌گاه نمی‌توانستیم برگه محکومیت صدام در جنگ علیه ایران را بگیریم. شجاعت و فدا شدن برای نظام از جمله اقداماتی است که آیت‌الله هاشمی در راس کارهای خود انجام داد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو