گروه : سیاسی /

شناسه: 5665

01 اردیبهشت 1403 10:20

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وزیر ارشاد: "آیت‌الله آقا‌نجفی‌" ‌خود را مرید امام (ره) ‌می‌دا‌نست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه"آیت الله آقا نجفی" با همه سوابق علمی و اخلاقی خود را مرید امام (ره) نشان می‌دادند، گفت:ایشان، امام خمینی(ره) را نابغه زعامت اسلامی می‌دانست.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری تسنیم سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز در کنگره آقا نجفی همدان با قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره، اظهار داشت: همان طوری که می‌دانید در تقسیم بندی قدرت، به قدرت سخت و نرم، قدرت سخت از طریق اجبار یا ابزار قهریه و یا ثروت و تطمیع مالی حرکت می‌کند، اما قدرت نرم و پایدار از گونه دیگری است.

وی افزود: در بخش قدرت نرم مجموعه‌ای از امور به عنوان قدرت نرم شناخته می‌شود و جامعه‌ای که سابقه تمدنی دارد از قدرت نرم برخوردار است.

صالحی عنوان کرد: جامعه‌ای که زبان غنی دارد از قدرت نرم برخوردار است و جامعه‌ای که از ارزش‌ها و آئین‌های ریشه‌دار برخوردار است از این قدرت برخوردار بوده و از مولفه‌های آن این است که یک جامعه چقدر مفاخر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه تعداد کمی و کیفی مفاخر یک جامعه پشتوانه بقا و استمرار آن جامعه است، گفت: ایران از مفاخر سرشاری در طول هزاران سال برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه امروز خوشحالیم که در بزرگداشت مرحوم آیت الله حسینی همدانی معروف به آقا نجفی گرد هم آمده‌ایم افزود: وقتی در دهه 60 در مجله حوزه با انوار درخشان ایشان آشنا شدیم فکر نمی‌کردیم در پس این تالیف و کتاب چه گنج و گنجینه‌ای پنهان است.

صالحی افزود: ایشان که خاطره می‌گفتند یک تاریخ از زبان ایشان همانند در گران‌بها پراکنده می‌شد او  شخصیتی کم‌نظیر بود و وجوه مختلف داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: بزرگان بسیاری که نام آنها را تقدیس می‌کنند به ایشان اجازه  اجتهاد داده‌اند و خوب است واژه‌هایی که برای ایشان در این اجازه‌ها  به کار رفته ‌را بخوانید که بسیار قابل توجه است از بزرگانی مانند  مرحوم نائینی، شیخ شیرازی و غیره.

صالحی بیان کرد: در حوزه وجوه تهذیبی و اخلاقی ایشان کسی است که تنها علم نیاموخته و علم ایشان به آداب الهی، و اخلاق دینی متمسک بوده است.

وی با بیان اینکه چنین شخصیتی در این منطقه زیست کرده است مایه مباهات اهالی همدان، ایران و جهان تشیع است، افزود: آقا نجفی از وجوه مختلفی قابل توجه است و این شخصیت در پرتو نکات و ویژگی‌هایی که دارد سبب شده امروز نام او را به بزرگی و عظمت می‌ستاییم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحوم میر سید عرب پدر ایشان با ویژگی‌های تهذیبی و اخلاقی توفیق پیدا کرد محضر بزرگانی را درک کند و سیر و سلوکی را در منطقه همدان که  سابقه دیرینه تاریخی دارد برپا کند‌، گفت: اساتیدی که ایشان به غیر از پدر بزرگوارشان درک کردند و هم‌درسانی چون، علامه طباطبایی و آیت الله خویی و غیره که ایشان داشتند بسیار مهم و مورد توجه است.

وی افزود: آقا نجفی در این فضای از کسب دانش و فضیلت چند چیز را فراموش نکرد، نخست وفاداری به دانش بود چرا که دانش پایان‌ناپذیر است و ایشان تا آخر حیات به تحقیق و تألیف وفادار بود و هیچگاه دور از کتاب و دانش نبود و دانش پژوهی جزء عناصر وجودی او بود.

صالحی تصریح کرد: نکته دوم وفاداری ایشان به مردم خودش بود و پس از آموختن دانش به همدان برگشت و تا آخر حیات در کنار مردم زندگی کرد و از مردم خود فاصله نگرفت و در مسجد پدری حیات عالمانه خود را ادامه داد.

وی گفت: وفاداری او به آرمان‌های بلندی که در مقطع نهضت امام خمینی(ره) خود را متجلی کرد. آقا نجفی همدانی در گفت‌وگویی که در خدمت ایشان بودیم تعبیر زیبایی را به کار برد که ما در طول اسلام نابغه علمی و اخلاقی زیاد داشتیم ولی نابغه زعامت اسلامی کم داشتیم و امام(ره) نابغه زعامت اسلامی بود.

وزیر ارشاد گفت: زعامت امام راحل به گونه‌ای پیش رفت که انقلاب را به پیروزی رساند و آقا نجفی همدانی با همه سوابق علمی و اخلاقی خود را مرید امام نشان می‌دادند و با تمام وجود نیز اینگونه بود.

صالحی اظهار داشت: اگر دایره مجذوبیت آقا نجفی را توسط مرحوم قاضی بدانیم می‌بینیم تعبیرات خاصی را بزرگان در مورد او به کار برده‌اند و این شخصیت گرچه برهه‌ای از عمر مادی را داشته، ولی عمر این شخصیت‌ها تقویمی نیست و حیات برزخی آنها و آنچه که به یادگار گذاشتند به آنها حیات بیشتری می‌دهد.

وی تالیفات ایشان استمرار حیات آقا نجفی دانست و گفت: هنوز خیلی از خاطرات وجود دارد که به ثبت و ضبط نرسیده است. دقت نظرهای خاص و حرف‌هایی که هنوز خریداران خاص خود را دارد که امیدواریم این برنامه بتواند حیات مستمر ایشان را با بازخوانی و نوخوانی مکتوبات ایشان داشته باشد و ما بتوانیم بهره وافر را از این عالم ربانی که از ستارگان درخشان بود بیش از گذشته استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو